Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-01-22 21:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/01 ... 30122.html

Citat:
The result is a potential average CO2 reduction of 30% in the new European driving cycle, and as much as 45% in a purely urban driving cycle. Certified fuel consumption stands at 2.9 l/100km (81.1 mpg US) in combined-cycle driving, for CO2 emissions of around 69 g/km for standard body style models such as the Citroën C3 or Peugeot 208.

In comparison, PSA Peugeot Citroën’s 3-cylinder gasoline engines with manual gearshift produce 104 g of CO2 per km in combined-cycle driving. Vehicles equipped with Hybrid Air technology can also run on Air Power alone (with no CO2 emissions) 60 to 80% of the time in city driving, depending on traffic density, thanks to the optimal efficiency of energy recovery during braking.

PSA suggests that the technology—based on materials that are both plentiful and easily recyclable,—offers a CO2/price trade-off unmatched by any of the current hybrid technologies, representing a breakthrough. The company has filed 80 patents on the work.


Jag är dock fortfarande tveksam till detta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-01-25 20:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Toyota utvärderade 86 olika hybridsystem innan man fastnade för hybridsystemet i Priusen, men det är väl kul om någon provar ett annat system som kanske skulle kunna bli billigare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-01-26 08:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Toyota utvärderade 86 olika hybridsystem innan man fastnade för hybridsystemet i Priusen, men det är väl kul om någon provar ett annat system som kanske skulle kunna bli billigare.


Samtidigt kan man konstatera att Toyotas hybridsystem idag inte är speciellt dyrt. Men PSA/Citroën har å andra sidan inte den "förmånen" att ha producerat hybridbilar sedan 1997.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-01-26 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En lufttank tappar inte kapacitet och laddning över tid och är mindre temperaturkänslig trots att lufttrycket också minskar med temperaturen. Å andra sidan är det nog lättre att bygga ett system med ok verkningsgrad med el än luft.

Energilagring i trycktankar är nog billigare än batterier. Det talar mera för lufthybrider i tyngre fordon än lättare personbilar.

Troligtvis kan man återvinna mera bromsenergi med lufttryck eftersom lufttankar tål att snabbladdas. Lastbilar motorbromsar redan nu med motorn som luftpump, det kanske går att använda bfintliga förbränningsmotorn som flerstegskompressor och luftmotor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-01-27 08:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här är en bild på lufttanken:

Bild

Den sitter alltså som batteriet i Volt, men verkar vara så pass liten att man inte offrar mittenplatsen i baksätet. Når man 45% lägre förbrukning vid stadskörning och till ett betydligt lägre pris än ex Toyotas hybridteknik så skulle jag bli glatt förvånad.

http://www.4wheelsnews.com/psa-peugeot- ... ompressed/

Citat:
According to Peugeot, a prototype Hybrid Air subcompact has CO2 emissions of 72 grams per km.

Meanwhile, a Peugeot 208 model with the same combustion engine emits 104 grams per km. Development chief Guillaume Faury said that Peugeot seeks to give a price below 20,000 euros for these subcompact vehicles with the new technology. The starting price of the Toyota Yaris hybrid, which has the same size as the Peugeot model, is at around 18,500 euros in France (which excludes any discounts related to environmental friendliness). Faury didn’t provide detailed cost estimates but said that the new transmission would reduce the cost per gram of CO2 savings by about 50% when matched up against equivalent petrol-electric hybrids. He added that this new power unit has a weight of 100 kg, around half of the other typical hybrids.


De hävdar alltså att deras teknik är ca 50% billigare än motsvarande bensin-el hybrid relativt till de CO2 besparingar som ges. Toyota Yaris släpper ut 79 g/km, de hävdar 72 gram/km för 208:an. Intressant alltså. Fast det är några år bort, man nämner 2016 samt:

Citat:
Unspecified technical challenges have yet to be overcome before a commercial launch, Bosch’s Bohr said.

“Some more work will have to be done before these cars find the mass market,” he said.


Det jag är lite mer tveksam till är väl hur denna teknik håller i längden. Steget från hybrid till pluginhybrid kommer att bli mindre och mindre prismässigt och jag betvivlar att denna teknik har den energidensitet som krävs för att ta det steget. Med tanke på att den ska släppas 2016 så undrar jag om de inte är för sent ute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-27 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Rätt intressant teknologi (kamlös motor), han nämner att man med den teknologin kan använda motorn som en luftpump och pumpa luft till tankar när man bromsar. Motorn blir mindre, starkare, betydligt mindre utsläpp osv. Kanske dags att kontakta PSA/Citroen och se om de är intresserade :-)

Koeningsegg säger att tekniken når marknaden om 3-5 år.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011