Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6770
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ fre 13-02-15 13:27 ]
Inläggsrubrik:  Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Pga problem med säkerheten kan man anta att Airbus nu väljer äldre beprovade kadnium batterier men också dubbelt så tunga och dessutom har de högre självurladdning.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 916596.svd

Författare:  Laban [ fre 13-02-15 15:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

När det gäller Boeing så har Elon Musk kommenterat problemet. Menade väl på att de (SpaceX) har skickat ut Li-Ion batterier i rymden där de utsatts för betydligt svårare förhållanden än i ett flygplan, och utan problem. De använder tydligen samma celler som i ex Model S.

Enligt Elon så var Boeings batteripack feldesignade. För stora celler och för lite mellanrum:

http://boingboing.net/2013/01/30/elon-m ... amlin.html

Citat:
"Large cells without enough space between them to isolate against the cell-to-cell thermal domino effect means it is simply a matter of time before there are more incidents of this nature."

Författare:  Volvo245GLT [ lör 13-02-16 16:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..?
På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum.
Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag.

Författare:  aryan [ mån 14-05-26 15:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Boeing 787 Dreamliner har fortfarande problem med Li-Ion batterierna
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... n/9433841/

Undrar varför de inte byter till LFP (LiFePO4) celler, de är lite tyngre men också säkrare.

/Aryan

Författare:  Laban [ tis 14-05-27 12:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet.

Författare:  J.K Nilsson [ tis 14-05-27 21:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Volvo245GLT skrev:
Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..?
På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum.
Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag.

Lösa batterier har orsakat olyckor så därför är det endast tillåtet med batterier som sitter i det du räknar upp. Inte lösa reservackar.

J.K Nilsson

Författare:  aryan [ ons 14-05-28 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Om man köper lithium batterier eller produkter med lithium batterier utomlands så skickas de inte med flyg eller utan batterierna eftersom flygbolagen inte tillåter dem i frakten.

Författare:  aryan [ ons 14-05-28 10:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Laban skrev:
De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet.


Kanske inte så konstigt att det inte inträffat några nya tillbud eftersom planen haft flygförbud ;-).

Författare:  Laban [ ons 14-05-28 15:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion

Ok, jag åkte Dreamliner i December förra året men förbudet kanske sattes upp efter det då.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/