Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6770 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | aryan [ fre 13-02-15 13:27 ] |
Inläggsrubrik: | Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Pga problem med säkerheten kan man anta att Airbus nu väljer äldre beprovade kadnium batterier men också dubbelt så tunga och dessutom har de högre självurladdning. http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 916596.svd |
Författare: | Laban [ fre 13-02-15 15:10 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
När det gäller Boeing så har Elon Musk kommenterat problemet. Menade väl på att de (SpaceX) har skickat ut Li-Ion batterier i rymden där de utsatts för betydligt svårare förhållanden än i ett flygplan, och utan problem. De använder tydligen samma celler som i ex Model S. Enligt Elon så var Boeings batteripack feldesignade. För stora celler och för lite mellanrum: http://boingboing.net/2013/01/30/elon-m ... amlin.html Citat: "Large cells without enough space between them to isolate against the cell-to-cell thermal domino effect means it is simply a matter of time before there are more incidents of this nature."
|
Författare: | Volvo245GLT [ lör 13-02-16 16:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..? På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum. Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag. |
Författare: | aryan [ mån 14-05-26 15:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Boeing 787 Dreamliner har fortfarande problem med Li-Ion batterierna http://www.usatoday.com/story/news/nati ... n/9433841/ Undrar varför de inte byter till LFP (LiFePO4) celler, de är lite tyngre men också säkrare. /Aryan |
Författare: | Laban [ tis 14-05-27 12:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet. |
Författare: | J.K Nilsson [ tis 14-05-27 21:28 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Volvo245GLT skrev: Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..? På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum. Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag. Lösa batterier har orsakat olyckor så därför är det endast tillåtet med batterier som sitter i det du räknar upp. Inte lösa reservackar. J.K Nilsson |
Författare: | aryan [ ons 14-05-28 10:13 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Om man köper lithium batterier eller produkter med lithium batterier utomlands så skickas de inte med flyg eller utan batterierna eftersom flygbolagen inte tillåter dem i frakten. |
Författare: | aryan [ ons 14-05-28 10:18 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Laban skrev: De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet. Kanske inte så konstigt att det inte inträffat några nya tillbud eftersom planen haft flygförbud . |
Författare: | Laban [ ons 14-05-28 15:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Airbus väljer kadmium-batterier i stället för litium-ion |
Ok, jag åkte Dreamliner i December förra året men förbudet kanske sattes upp efter det då. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |