http://green.autoblog.com/2013/07/03/ju ... 2-numbers/Citat:
Volt sales jumped 53 percent to 2,698 vehicles, while Nissan sold 2,225 Leaf EVs, quadrupling year-earlier figures and falling just short of the model's March 2013 monthly record of 2,236 units. Because of this demand, total June plug-in sales more than doubled from a year earlier to 6,862 units, and those numbers don't include Tesla's Model S (Tesla doesn't publish monthly figures).
Citat:
Sales among the four Prius variants rose 10 percent to 21,079 vehicles, with a jump in demand for the standard hatchback more than offsetting declines in sales of the Prius C compact, Prius V wagon and Prius Plug-in Hybrid.
Den största skillnaden står Leaf för som har fyrdubblat försäljningen mot 2012. Detta förstås beroende på att tillverkningen kommit igång i USA och att man därmed har kunnat sänka priset rätt rejält. Intressant är också att Tesla säljer nästan lika många Model S/månad som Leaf, trots att den kostar 2-3x mer beroende på modell/utrustning. Samt att försäljningen av Toyotas Prius plugin minskar jämfört med 2012.
Frågan är varför Prius plugin är lite svårare att sälja i USA. För kort räckvidd på el i förhållande till priset kanske är det mest uppenbara.
Nu väntar vi/jag på nästa generation. Leaf 2 (?) med nästa generations batterier som Nissan pratar om, Volt 2 som enligt GM kan bli 10000 $ billigare än nuvarande modell. Teslas Generation 3 som antagligen då är lite längre bort, 3-4 år.
Frågan är väl då vilken typ av fordon som är lättast att sälja i det läget, en ren elbil med 30+ mils räckvidd för 40000$ eller en pluginhybrid med 5+ mils räckvidd (Volt 2) för 30 000 $ ?
Jag tror att om Tesla lyckas att få ner priset till 40000 $, eventuellt med 2000$ tillägg för gratis snabbladdning, så får nog konkurrenterna svettas en del.