Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-08-13 06:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har Elon släppt info om den s.k Hyperloop han menar kan bli den femte sortens transportmedel. Ingenjörer från SpaceX samt Tesla har samarbetat med Elon för att ta fram konceptet:

http://green.autoblog.com/2013/08/12/el ... a-concept/

http://www.aftonbladet.se/resa/article17283777.ab

http://www.teslamotors.com/sites/defaul ... -alpha.pdf

Den verkar hyfsat populär för det tog rätt lång tid för mig att ladda ner den.

Kort sammanfattning:

    En tunnel av stål byggs mha prefabricerade sektioner som svetsas ihop på plats. Eftersom de byggs på pyloner/pelare så kan man bygga denna efter utbyggda motorvägar och därmed inte behöva köpa upp en massa land vilket är kostsamt.
    Tunneln är inte en vakuumtunnel utan en lågtrycksvariant. Detta eftersom det är väldigt svårt/dyrt att få en fungerande vakuumtunnel utan läckor, och eventuella läckor kan hanteras mha vanliga pumpar istället för att som i vakuumtunnelfallet hela systemet stannar.
    För att undslippa den sk Kantrowitz effekten (Nature’s top speed law for a given tube to pod area ratio is known as the Kantrowitz limit) så monteras en elektrisk fläkt längst fram på kapseln som flyttar luft från främre till bakre delen av kapseln.

    Samma fläkt/kompressor ger också lufttryck som håller upp kapseln (som vilar på medar som trycks upp av lufttrycket):

Citat:
Air bearings, which use the same basic principle as an air hockey table, have been demonstrated to work at speeds of Mach 1.1 with very low friction


    Nästa problem är hur man lagrar energin för att driva kapseln. Batterier ? Något annan form av lagring ? :

    Enligt deras beräkningar är det inte några problem att driva kapseln (ändring: kapseln drivs främst av acceleratorerna efter vägen, se nedan) mha batterier så länge accelerationen görs på annat sätt. Tanken är att man tar en induktionsmotor som byggs in i tunneln och som då externt accelererar upp kapseln:

Citat:
This is where the external linear electric motor comes in, which is simply a round induction motor (like the one in the Tesla Model S) rolled flat. This would accelerate the pod to high subsonic velocity and provide a periodic reboost roughly every 70 miles. The linear electric motor is needed for as little as ~1% of the tube length, so is not particularly costly.


Den accelererar alltså inte bara upp kapseln utan tanken är att man bygger dessa med ca 11.5 mils mellanrum för att ge lite extra skjuts. Eftersom dessa bara tar upp ca 1% av hela tubens längd så är kostnaden för detta inte speciellt stor. Speciellt inte i förhållande till själva tuben:

Citat:
The pods and linear motors are relatively minor expenses compared to the tube itself – several hundred million dollars at most, compared with several billion dollars for the tube. Even several billion is a low number when compared with several tens of billion proposed for the track of the California rail project.


    Den ska hantera jordbävningar bättre än vanlig järnväg eftersom tunneln/tuben inte är fast fixerad i pylonerna:
Citat:
By building a system on pylons, where the tube is not rigidly fixed at any point, you can dramatically mitigate Earthquake risk and avoid the need for expansion joints. Tucked away inside each pylon, you could place two adjustable lateral (XY) dampers and one vertical (Z) damper.These would absorb the small length changes between pylons due to thermal changes, as well as long form subtle height changes. As land slowly settles to a new position over time, the damper neutral position can be adjusted accordingly. A telescoping tube, similar to the boxy ones used to access airplanes at airports would be needed at the end stations to address the cumulative length change of the tube.


    Energimässigt självförsörjande:
Citat:
For the full explanation, please see the technical section, but the short answer is that by placing solar panels on top of the tube, the Hyperloop can generate far in excess of the energy needed to operate. This takes into account storing enough energy in battery packs to operate at night and for periods of extended cloudy weather. The energy could also be stored in the form of compressed air that then runs an electric fan in reverse to generate energy, as demonstrated by LightSail.


    Kostnad:

Citat:
In this study, the initial route, preliminary design, and logistics of the Hyperloop transportation system have been derived. The system consists of capsules that travel between Los Angeles, California and San Francisco, California. The total trip time is approximately half an hour, with capsules departing as often as every 30 seconds from each terminal and carrying 28people each. This gives a total of 7.4 million people each way that can be transported each year on Hyperloop. The total cost of Hyperloop in this analysis is under $6 billion USD. Amortizing this capital cost over 20 years and adding daily operational costs gives a total of about $20 USD (in current year dollars) plus operating costs per one-way ticket on the passenger Hyperloop.


En kapsel tar normalt 28 passagerare men man har även designat en kapsel som tar 3 fullstora bilar inklusive passagerare. Förutsatt att hyperloopen byggs så måste detta vara en extremt bra lösning , speciellt för elbilar där man även med ett mindre batteri kan färdas mellan större städer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-13 19:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Varför inte dra rören i rymden, da har man vakuum på köpet och blir det aldrig mulet väder för solcellerna.
Dessutom kan man ta bättre betalt för semirymdresan i ultraljudshastighet.

En tur-och-returbiljett mellan London och New York med Concorde kostade 110 000 kronor år 2003

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-14 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kan tillägga att tanken är att man ska hålla sig till sträckor som är under ca 150 mil. Av flertalet anledningar, de säger väl ex att för längre sträckor är det antagligen lämpligare. Eftersom man måste sitta ner fastspänd hela tiden samt att kapseln bör hållas så låg som det går så finns det heller inte någon toalett. Det är som jag ser det inte några problem om man färdas kortare tider som de 35 minuter de nämner i deras exempel med Los Angeles - San Fransisco. Men tar det mycket längre tid än så så kanske det är tveksamt ur flera perspektiv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011