Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elbil som Taxi
InläggPostat: sön 13-12-01 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
I elbilens förlovade land Norge så kan man beställa en Model S Taxi:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10143397

Personen ifråga har länge kört Leaf som taxibil vilket då förstås har krävt en del laddning under dagen. Vid varje skift körs bilen ca 25 mil vilket passar bra med tanke på att Model S räckvidd är ca 40 mil vid den typen av körning de gör.

I Norge är detta en bra affär:

Citat:
Den kostet 707.000 kroner. Men regnestykket er flott: Sammenliknet med en dieselbil, har jeg nå 100.000 kroner mindre i årlige utgifter til diesel, bompenger og parkering.


På 7 år har hela bilen tjänats in. Nu är Norge kanske inte det bästa exemplet pga deras kraftiga subventioner på elbilar samt straffskatter på bilar som drivs av fossilt bränsle. Men frågan är, hur skulle samma beräkning se ut i Sverige ?

En taxi körs i genomsnitt 6572 mil/år enligt scb: http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR1101.pdf. Det blir 18 mil/dag om de körs dagligen, det är då inte orimligt att även här räkna med 25 mil. En bil med 40-50 mils räckvidd bör alltså klara sig rätt bra i de allra flesta fall, och det är enkelt för taxibolaget att välja bil efter sträcka. Vill man åka taxi från Stockholm till Göteborg så väljer man en annan bil :-)

De allra flesta taxibilar är väl dieselbilar i dagsläget, vet inte vad de kan tänkas förbruka i genomsnitt men väljer 0.6l/mil. 0.6*14 = 8.4 kr/mil. Jag räknar 2 kr/mil för elbilen. Det är 6 kr/mil * 6572, totalt 40 000 :-/år. En hel del pengar här med alltså. Model S är förstås en dyr bil, inte så vanligt med Audio A8 och liknande som taxibil. Men när generation 3 kommer, och dess eventuella konkurrenter, så blir det nog väldigt intressant med elbilstaxi även i Sverige.

När det gäller batteriet så har Tesla 8 års garanti, obegränsat antal mil på 85 kWh varianten av Model S. Undrar om det även gäller 52 000 mil och ca 1440 laddcykler och i så fall vad man beräknat att kapaciteten på batteriet ska efter det :-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011