Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 12:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-02-12 12:35 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Vad tycker ni om den här?

http://www.hyundai.se/showroom/show/ix35fuelcell#

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-13 10:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Trevligt, trevligt.

Men var ska man få vätgas ifrån?
:|

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-13 11:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
VA!? Är det inte bara att tanka vatten?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-13 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Det måste vara en väldigt liten serie.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 07:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Förbrukningen vid landsvägskörning är ca 1kg/10 mil vilket väl motsvarar ca 0.37 l/mil (bensin). Jämför man med ix35 med bensinmotor så drar den 0.6l/mil vid landsvägskörning så den är hyfsat effektiv, på pappret i alla fall. Jag väljer att jämföra endast landsvägskörning eftersom det annars blir hybrid vs icke hybrid och jag vill se endast till effektiviteten i drivlinan, inte få med bromsåtervinning. Bränslecells ix35 drar som de flesta andra hybrider mindre i stadskörning än landsvägskörning, 0.33 l/mil motsvarande, jämfört med bensinmodellen som då drar 0.82 l/mil.

Men källa-till-hjul jämförelsen med förnyelsebara energikällor blir dock inte så bra jämfört med en elbil. En av de mer optimiska jämförelserna jag läst visade att det tog nästan 70% mer energi för att driva en bränslecellsbil jämfört med en elbil om källan var ex vindkraft. I vanliga fall brukar man prata om betydligt sämre än så, ex 3x mer.

Toyota menar visserligen att bränslecellsbilar ska följa en Moores lag liknande kurva där en bränslecellsbil kostar 50 000$ att tillverka 2015 och 25 000$ 2020. Och de har kanske råd att satsa på detta utan att sälja massvis med bilar. Och oljebolag mfl borde vara intresserade av att bygga tankstationer när en bränslecellsbil nått den prisnivån. Sen kvarstår förstås problem med att det är slöseri med energi men det kanske vissa väljer att bortse ifrån, vad vet jag.

Konkurrensen från elbilen kommer dock att vara mördande 2020 så jag håller nog med Elon Musk:

http://www.theverge.com/2013/10/23/4946 ... e-bullshit

Citat:
"They don't really believe it," he added, once the audience applause died down. "It's like a marketing thing."


Jag är benägen att hålla med. Om ett i sammanhanget så litet bolag som Tesla själva kan bygga ut laddstationer som täcker hela USA så undrar man varför inte ex Toyota tillsammans med de i dagsläget största producenterna av väte, dvs, oljebolagen, inte bygger ut laddställen i parti och minut. Det saknas inte direkt pengar där. Som jämförelse har man på elsidan ex:

http://green.autoblog.com/2014/02/13/ni ... er-europe/
http://www.abb.com/cawp/seitp202/cb7297 ... 7759e.aspx

Kan det vara så enkelt som att de själv inte direkt tror på detta ? Inte bara på själva bränslecellsbilen utan hela affären som sådan. Om gemene man kan tanka elbilen/pluginhybriden hemma för en spottstyver för den dagliga körningen, varför ska man då köpa en bränslecellsbil och alltid tvingas tanka dyrt på macken ? Inte bara dyrt, det är även mer omständigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-15 09:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Det hade ju varit en helt annan sak om bränslecellen hade varit en DEFC - Direct Ethanol Fuel Cell - som kan tankas med etanol.

Solid Oxide Fuel Cell klarar av att hantera mer än bara etanol, teoretiskt skulle man kunna tanka en sådan med E85...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-02-16 06:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det jag hittar lite snabbt om DEFC är detta:

http://www.fuelcellsforpower.com/index. ... &Itemid=54

En metanol-bränslecell ligger idag på ca 40% effektivitet och här säger man att etanol-bränslecellen endast klarar hälften av det. Och även om man skulle nå 40% så tror jag det blir svårt att konkurrera med den vanliga förbränningsmotorn. Toyota pratar om över 40% effektivitet i deras nästa generations Prius, Atkinson-cycle motor.

Att konkurrera ut billig befintlig teknologi utan att vara tekniskt bättre blir nog i princip omöjligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011