Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nya batteritekniker
InläggPostat: sön 14-02-23 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nyteknik har pratat med Kristina Edström som är en av Sveriges ledande batteriforskare:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 804606.ece

Bilden med översikt över kommande teknologier är intressant. De fem teknikerna som gås igenom är Li-Luft, Zink-Luft, Litium-Svavel, Strukturella batterier samt 3D/Nano batterier.

Några utdrag:

Citat:
Hon tror att en fördubblad livslängd i dagens litiumjonbatterier är möjlig till 2020.


Citat:
Samtidigt försöker de olika forskargrupperna öka energimängden, Wh/kg, i batteriet. Målet är att komma närmare energitätheten i diesel eller bensin. Dels arbetar man med de kombinationer av grundämnen som har högst elektrodpotential, dels med att rent ingenjörsmässigt minska mängden material som inte är aktivt i batteriets funktion. I dagens batteri består nästan halva vikten av dött material. Genom att göra mellanväggar tunnare och lättare kan antalet Wh/kg ökas utan att ändra kemin. Allt detta ger förbättringar, men i små steg, säger Kristina Edström:


Citat:
– Nästa bra batteri är ett där grafit byts ut mot kisel i anoden. Det ger 20 procent mer energimängd mot dagens anoder. Sen kan man byta ut den positiva elektroden (katoden) mot nya oxidbaserade material (nickel, kobolt, mangan, aluminium) som är 30–40 procent bättre än i dag i energimängd.


Citat:
Ett annat stort problem handlar om kostnader och industrialisering. Målet för en industriprocess är att elmotor och batteri inte ska kosta mer än en konventionell drivlina och bensintank.

– Priset för batterier kommer kanske att halveras till 2020, men det är fortfarande långt från målet, säger Kristina Edström.


Bra att man har det målet. Samtidigt måste man förstås komma ihåg att det är den totala kostnaden som räknas. Förutom bränslebesparingen så behöver man numera ex inte serva en Model S för att behålla garantin på batteriet/drivlinan. Outlander PHEV måste man som jämförelse serva 1 gång/år eller vart 2000:e mil.

Citat:
– Jag kan fortfarande gå in i labbet och bygga ett batteri som är dubbelt så bra som det som finns på marknaden. Men att behålla den prestandaskillnaden genom hela industriprocessen är mycket svårt, säger Kristina Edström.


Jag är dock lite skeptisk när hon pratar om vad som eventuellt inte är möjligt förrän 2050, det är väldigt långt fram i tiden.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya batteritekniker
InläggPostat: mån 14-02-24 15:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Citat:
Målet är att komma närmare energitätheten i diesel eller bensin.


Jag är dock lite skeptisk när hon pratar om vad som eventuellt inte är möjligt förrän 2050, det är väldigt långt fram i tiden.


Jag är lite skeptisk vad gäller optimismen.
E85 ≈ 8 kWh per kg
Dagens bästa batterier har kanske 0,2 kWh användbar kapacitet per kg

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya batteritekniker
InläggPostat: mån 14-02-24 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja man undrar väl vart detta kommer ifrån:

Citat:
Ett batteri som inte är större än bensintanken i en bil men rymmer lika mycket energi. Det är fordonsindustrins och miljöpolitikernas hetaste dröm.


Känns som ett påhitt av nyteknik. Känns helt irrelevant också, en välgjord elbil har idag betydligt bättre innerutrymmen än motsvarande bensinbil (Tesla Model X). Priset är däremot väldigt viktigt men jag tror att den halvering till 2020 hon nämner skulle passa Tesla rätt bra. De räknar med 30-40% billigare batterier när de pratar om deras kommande batterifabrik och jag gissar på att den inte är i drift förrän om 3+ år.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya batteritekniker
InläggPostat: tis 14-02-25 11:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tyvärr skapar såna artiklar het orimliga förhoppningar hos almänheten och politiker, som i sin tur ledar till att problemet med beroendet av konventionella fossila bränslen underskattas. Vi har inte längre råd att ta risken att utvecklingen på batteriteknik går långsammare än vad dess förespråkare vill få oss att tro.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nya batteritekniker
InläggPostat: tis 14-02-25 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vi har inte längre råd att ta risken att utvecklingen på batteriteknik går långsammare än vad dess förespråkare vill få oss att tro.


Om vi nu antar att det bara fortsätter som i dagsläget, dvs, ca 10% lägre pris/år eller i princip en halvering till 2020. Är det inte bra nog ? Och i så fall, vad är alternativen ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011