Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-11-21 20:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: ons 14-04-23 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Toyota utvecklar tydligen frikolvsmotorer för användning i laddhybrider:

http://www.greencarcongress.com/2014/04 ... -fpeg.html

Citat:
FPEGs are attractive for a number of reasons, the Toyota researchers note, including thermal efficiency, low friction, and low vibration.


En motor är på 10 kW och Toyota menar på att två enheter räcker för att driva en bil i B/C klassen i 120 km/h. Termisk effektivitet ska ligga på 42%.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: ons 14-04-23 13:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
En prototyp utvecklas…

För 22 år sedan fanns redan en körbar elhybrid prototyp med kolvfri turbinmotor generator/range extender utvecklad av… Volvo.

http://youtu.be/7-TLYJyc5qM?t=2s

Hur modern som helst.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: ons 14-04-23 20:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Hur modern som helst.

Om man bortser från att den går på diesel... :lol:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: ons 14-04-23 22:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja, fast en gasturbin borde väll kunna gå på vilket bränsle som helst:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_turbine
Citat:
Gas turbines accept most commercial fuels, such as petrol, natural gas, propane, diesel, and kerosene as well as renewable fuels such as E85, biodiesel and biogas. However, when running on kerosene or diesel, starting sometimes requires the assistance of a more volatile product such as propane gas - although the new kero-start technology can allow even microturbines fuelled on kerosene to start without propane.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 05:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Men de har väl kanske inte 42% effektivitet då. Men man kan väl möjligtvis argumentera för att effektivitet inte spelar så stor roll om det är en nödlösning, ex som i BMW I3 fallet. Där kan jag tänka mig att den billigaste lösningen som också tar minst plats kan vara att föredra även om effektiviteten inte är den bästa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 08:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag vet inte, det finns redan gasturbiner med 40% verkningsgrad http://www.siemens.com/sustainability/e ... plants.htm

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Men det är väl gigantiska stationära turbiner för kraftverk. Undrar vad dessa ligger på:

http://www.bladonjets.com/applications/automotive/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 10:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Visst, jag har ingen aning om mindre gasturbiner tappar effektivitet. Bladonjets skriver mest om fördelar med mindre storlek, vikt samt den (stora?) fördelen att en gasturbin inte har en ineffektiv uppvärmningsfas som kolvmotorer har.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Inte bladonjet då men en mikroturbin:

http://www.capstoneturbine.com/prodsol/ ... ns/chp.asp

230 kW bränsle ger 65 kW elektricitet, blir väl ca 28%. Med viss förlust i generatorn borde det bli över 30% effektivitet i motorn. Tror inte att det är aktuellt med värmeåtervinning, annat än värme till kupén då förstås. Men 30+% är inte så dåligt ändå, når man det så kanske de andra fördelarna överväger beroende på applikation. När/om en laddhybrid kanske har 15-20 mils räckvidd på el så spelar det kanske mindre roll, man vinner ju en del på den lägre vikten också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tor 14-04-24 14:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Generatorn har väll i bästa fall 90% verkningsgrad så turbinen bör ha minst 31% verkningsgrad för kraftsproduktion.
Värme+kraft gasturbiner som denna du hittade har oftast något sämre verkningsgrad på kraftdelen än en gasturbin bara ska producera kraft.
Chrislers turbinbil från 60-talet hade t ex en roterande värmeväxlare som förbättrade verkningsgrade genom att värma insusluften och sänkte avgastempen. Ja, jag tror man kan spara plats och vikt med små turbiner, det behövs inte heller någon kylare/kylsystem vilket gör att karossen kan ha lägre luftmotstånd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Toyota - frikolvsmotor
InläggPostat: tis 15-05-26 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
En video om frikolvsmotor med Flexifuel-egenskaper. Kompression 14 för etanol. avsedd som range extender för elbil/hybrid.

http://www.dlr.de/dlr/en/Portaldata/1/R ... en_600.mp4

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011