Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Outlandern har anlänt
InläggPostat: mån 14-06-02 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har jag fått Outlandern. Några korta noteringar efter 40+ mils körning:

Bensinförbrukning vid ren hybriddrift, landsväg, 80 km/h = 0.8, totalt 0.79 enligt färddatorn, 2 mils körning. Kanske inte så mycket att gå på men en vink ger det måhända.

Körsträcka på el, AC av, max 90-100 km/h =4 mil. Enligt färddatorn är körsträckan på el i det läget 52 km men då får man nog hålla sig till <= 80 km/h misstänker jag.

Sen blev jag lyckligt förvånad, igår skickade jag nämligen ett mail till Tekniska Förvaltningen i Luleå, frågade om möjlighet att ladda på jobbet, ex Karpen (parkeringshus). De ringde upp imorse och sa att det är redan på gång. Till hösten, Augusti antagligen, så kommer det 4-5 parkeringsplatser med möjlighet att ladda. Tror det var 16A. Sen var det någon form av standard också förutom det vanliga uttaget men jag betvivlar att det är ChaDeMo standarden som Outlandern har. Om nu inte uttaget för 10A/16A (beroende på kabel + medföljande laddningsdel) också följer någon standard, hade varit trevligt om man slapp ta med sig laddkabeln. Fast det är klart, det finns större problem här i livet.

Intressant är också det här med farthållare samt radar/varningssystem. Det blir en väldigt lugn och harmonisk körning om man sätter farthållaren och låter systemet sköta det här med att hålla avstånd till närmaste bil framför. Det tillsammans med att man vill köra så mycket på el som det går gör att åtminstone vi kör betydligt saktare än med föregående bil. Aldrig över fartgränsen.. Och det är aldrig fel miljömässigt, oavsett vilken bil man har.


Bilagor:
IMG_3744.JPG
IMG_3744.JPG [ 203.98 KiB | Visad 15828 gånger ]
Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: mån 14-06-02 15:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Finemang! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite om det här med laddning då kanske, dvs, om det känns bökigt att ladda. Svaret hittills är väl nej, nu hade vi bilen ute på bilden men för att hålla bilen kall och spara på elen utan att då behöva förkyla den via timers osv så slutade det med att vi nu alltid kör in bilen i garaget, även trots att det är sommar nu.

Bilen hålls kall(are) och kabeln är alltid där den ska vara. Väldigt skönt att ha laddninguttaget på sidan av bilen också, jag föredrar nog det jämfört med att ha den framme som på ex Nissan Leaf. Men det är klart, trådlös laddning hade inte varit helt fel heller.

Jag kollade också upp vad det sitter för port för den vanliga 10/16A delen i bilen och det verkar vara en J1772 port. Så det jag hoppas på nu är att de är den standarden man följer i Karpen, med fast kabel så man inte behöver ta med egen.


Bilagor:
j1772_outlander.jpg
j1772_outlander.jpg [ 78.45 KiB | Visad 15827 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Grattis till din nya bil!

Laban skrev:
Intressant är också det här med farthållare samt radar/varningssystem. Det blir en väldigt lugn och harmonisk körning om man sätter farthållaren och låter systemet sköta det här med att hålla avstånd till närmaste bil framför.


Ja det verkar mycket behändigare än vanliga farthållare, bromsar den också om det inte räcker bara med att "släppa gasen" när biln framför kraftigt minskar farten?

Hoppas det kommer adaptiva farthållare som eftermarknadskit, borde inte vara så svårt tycker man.

Laban skrev:
Det tillsammans med att man vill köra så mycket på el som det går gör att åtminstone vi kör betydligt saktare än med föregående bil. Aldrig över fartgränsen.. Och det är aldrig fel miljömässigt, oavsett vilken bil man har.


Ja precis, så blir en nackdel en (miljö)fördel ;-)

Laban skrev:
Lite om det här med laddning då kanske, dvs, om det känns bökigt att ladda. Svaret hittills är väl nej, nu hade vi bilen ute på bilden men för att hålla bilen kall och spara på elen utan att då behöva förkyla den via timers osv så slutade det med att vi nu alltid kör in bilen i garaget, även trots att det är sommar nu.


Låter bra då kommer restvärmen från laddningen och evt kupevärmare också hjälpa till att värma garaget vintertid.

Går laddningen på 230V, 10A eller 16A? Vanliga uttag kan bli varma och tom smälta när de belastas längre tid med 16A och inte är i toppskick och gjorda för att klara 16A konstant. Står de 10/16A i uttaget tror jag att den bara får belastas 10A kontinu. Se http://gwl-power.tumblr.com/tagged/J1772

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 12:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Grattis till din nya bil!


Tack !!

Citat:
Ja det verkar mycket behändigare än vanliga farthållare, bromsar den också om det inte räcker bara med att "släppa gasen" när biln framför kraftigt minskar farten?


Det tror jag att den gör, den kan då bromsa rätt kraftigt om det vill sig. Å andra sidan så bromsar den hyfsat rejält när man har bromsåtervinningen på starkaste läget. På tal om just bromsåtervinning så verkar det som att den också går in hårdare när man bromsar med pedalen. Charge indikatorn i bilen indikerar i alla fall att laddningen ökar när man trycker på bromsen för att bromsa lite hårdare, ex de sista metrarna före en kurva eller vid stopp.

Citat:
Låter bra då kommer restvärmen från laddningen och evt kupevärmare också hjälpa till att värma garaget vintertid.


Precis, kanske inte blir så mycket energi men många bäckar små.

Citat:
Går laddningen på 230V, 10A eller 16A? Vanliga uttag kan bli varma och tom smälta när de belastas längre tid med 16A och inte är i toppskick och gjorda för att klara 16A konstant. Står de 10/16A i uttaget tror jag att den bara får belastas 10A kontinu. Se http://gwl-power.tumblr.com/tagged/J1772


Vi har 10A i dagsläget. Måste jag ha med mig laddare på jobbet (Karpen) så kanske jag eventuellt köper en 16A kabel/laddare också för att ha en hemma, en i bilen. Men det beror på vad den kostar. Har för mig att den var rätt dyr, jag väntar på prisförslag. Jag ska ändå dra en 3-fas för eventuella framtida behov och då kan jag använda den kabeln temporärt för 16A uttaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 13:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Vi har 10A i dagsläget. Måste jag ha med mig laddare på jobbet (Karpen) så kanske jag eventuellt köper en 16A kabel/laddare också för att ha en hemma, en i bilen. Men det beror på vad den kostar. Har för mig att den var rätt dyr, jag väntar på prisförslag. Jag ska ändå dra en 3-fas för eventuella framtida behov och då kan jag använda den kabeln temporärt för 16A uttaget.


Här har de en laddkabel för 16A (justerbar) som kostar ca 2000kr som du skulle kunna installera fast i garaget eller via ett 3 fas kontakt http://www.ev-power.eu/Connectors-Cabli ... html?cur=1

Kanske en ide att då även montera en extra elmätare i garaget så att du kan se hur mkt el bilen "förbrukar"?

Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 13:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Här har de en laddkabel för 16A (justerbar) som kostar ca 2000kr som du skulle kunna installera fast i garaget eller via ett 3 fas kontakt http://www.ev-power.eu/Connectors-Cabli ... html?cur=1


Det var inte så farligt, ska bli intressant att se vad Mitsubishi tar för sin 16A kabel.

Citat:
Kanske en ide att då även montera en extra elmätare i garaget så att du kan se hur mkt el bilen "förbrukar"?


Är nog en bra ide. Ska se vad det blir då jag gör detta, blir antagligen till hösten. Verkar vara rätt billiga, 499 för denna ex:

http://www.energibutiken.se/sv/elmatare ... skena.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tis 14-06-03 14:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Aryan skrev:
Kanske en ide att då även montera en extra elmätare i garaget så att du kan se hur mkt el bilen "förbrukar"?


Är nog en bra ide. Ska se vad det blir då jag gör detta, blir antagligen till hösten. Verkar vara rätt billiga, 499 för denna ex:

http://www.energibutiken.se/sv/elmatare ... skena.html


Precis den jag tänkte på!

Jag har en så för att mäta solcellernas produktion till pulsutgången har jag kopplat en Efergy e2 IR till pulsutgången
http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-med-optisk-givare-Efergy-e2-Opto/36-5041
Bild

Därmed kan jag enkelt se statistiken per dag, vecka, månad osv och med USB sladd och tillhörande mjukvaran kan man tom exportera det tll grafer, excelark osv men det kanske är lite överkurs :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tor 14-06-05 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Angående laddning, standard:

http://www.laddaelbilen.se/i/t6340525/kontakter

På laddstolpssidan är intet nytt och för normalladdning rekommenderas fortfarande installation av Typ 2 kontakt enligt Svensk Energi och EU-kommissionens rekommendationer. De laddplatser som har Schukokontakter (två hål i väggen) förordas bytas ut till/kompletteras med Typ 2 kontakter snarast möjligt. - See more at: http://www.laddaelbilen.se/i/t6340525/k ... NSgRK.dpuf

Så då får man väl vänta och se, om de (Karpen) inte kör med en fast kabel så spelar det mindre roll.

Lite intressant är väl att det verkar vara kompatibla:

När ladduttaget på laddstationen är av typ 2 kan bilar med olika fordonskontaktering (typ 1, 2 eller 3) laddas genom att ha en anpassad kabel med typ 2-kontakt mot laddstationen och antingen typ 1, typ 2 eller typ 3 mot fordonet. Typ 2 på fordonssidan är dock den standard som de europeiska bilarna kommer att följa framöver.

Då kan man tycka att man borde kunna byta ut kontakten på fordonet vid behov. Ex om nu Typ 2 blir det som gäller i Sverige. Jag hade då gärna bytt kontakten i bilen och ex använt en adapter för min befintliga kabel. Om det nu börjar dyka upp laddstationer med fasta kablar och där kontakten inte passar. Alternativt då om man bara behövde ha med en adapter i bilen istället för hela kablaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: tor 14-06-05 20:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Citat:
Bensinförbrukning vid ren hybriddrift, landsväg, 80 km/h = 0.8, totalt 0.79 enligt färddatorn, 2 mils körning. Kanske inte så mycket att gå på men en vink ger det måhända.


Det känns inte som speciellt imponerande siffror. Vad mednas med "ren hybriddrift"? Är det en seriehybrid?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: fre 14-06-06 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är en kombination av seriehybrid och parallellhybrid. Den har ingen växellåda, eller rättare sagt, den har bara en växel. Motorn kan gå in och driva hjulen direkt vid vissa hastigheter. Dvs, när man kör lite fortare, 100 km/h ex. Samt att den inte går att köra på el över 120 km/h så då driver motorn alltid direkt. Tror jag, har inte testat :-)

Men visst, den är inte speciellt bränslesnål under dessa förutsättningar. Sen får man förstås ha i åtanke att vinsten med hybridtekniken är i princip 0 vid denna typ av körning. Då får man också räkna med förbrukning i stil med Outlander med bensinmotor + 4WD.

Men kör man 3-4 mil/dag till jobbet , eller 6-8 mil om man kan ladda på jobbet, så kan man köra i princip helt på el vid den dagliga pendlingen och då blir det väldigt bra siffror. Detta torde täcka in den stora majoriteten av den dagliga pendlingen i Sverige. Kör man väldigt korta sträckor i mer ren stadstrafik kan man nog välja en ren elbil istället, ex Renault ZOE. Vi tittade faktiskt lite på en sådan häromdagen. En arbetskamrat blev intresserad så vi måste nog fixa en provkörning. Det är iofs en helt annan typ av bil men han kör mest ensam in till jobbet och bara stadskörning så han har lite andra krav än vad vi har. Han menade på att de gånger han körde längre än vad ZOE'n klarar av är så få att han kan ta en hyrbil då.

Eller så köper man en Tesla, men då blir prisbilden lite annorlunda också. Det får väl bli nästa bil kanske, om Generation 3 finns ute om 3-4 år :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: fre 14-06-06 11:40 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
De bilder jag sett på Renault Twizy är öppen eller med halvdörrar. Men jag tyckte banne mig att den som körde förbi mig i Hammarby sjöstad igår hade dörrar. Annars är den rätt fel i vårt klimat på vintern. Den kan ju vara ett alternativ också om man bara åker själv och inne i stan.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: fre 14-06-06 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Skulle vara trevligt om Outlandern även hade en plug-out aanslutning, så att man kan använda den som reservkraft vid elavbrott.

Den borde förståss även liksom Ampera/Volt/Prius m.m. ha varit flexifuel från början, men det lär inte dröja innan nån testar hur mycket etanol motorns styrsystem tål och att någon bygger om den för E85.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: lör 14-06-07 06:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Skulle vara trevligt om Outlandern även hade en plug-out aanslutning, så att man kan använda den som reservkraft vid elavbrott.


Det har den tydligen:

http://insideoutlander.boards.net/threa ... wer-supply

Citat:
The Outlander PHEV will have a 1500W AC power supply with 2 outlets located as shown in the image below. One will be located in center of the rear bench and the other in the luggage area. The outlets are not automatically energized, the driver turns them on with a button located behind the steering wheel. Mitsubishi says it will be capable of powering consumer electronics (i.e. laptop computers) as well as higher capacity devices like a coffee maker.

It can also be used as a backup power source in emergencies. On a full charge, the Outlander PHEV can provide about 1 day's worth of power for a typical household. Running the gas engine as a generator can provide an additional 10 days of power on a full tank!


Read more: http://insideoutlander.boards.net/threa ... z33vgns5qv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Outlandern har anlänt
InläggPostat: lör 14-06-07 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
erikn skrev:
De bilder jag sett på Renault Twizy är öppen eller med halvdörrar. Men jag tyckte banne mig att den som körde förbi mig i Hammarby sjöstad igår hade dörrar. Annars är den rätt fel i vårt klimat på vintern. Den kan ju vara ett alternativ också om man bara åker själv och inne i stan.


Det finns väl något att köpa till som gör att dörren blir heltäckande. Eller åtminstone nära på, för den har fortfarande ingen AC. Och det är väl där skon klämmer om man ska använda Twizyn i lite sämre klimat. Här från ett test i England:

Citat:
Lastly, you get the meteorological discomfort of a bike but not the benefit, because you can’t filter through traffic. I sat in a London traffic jam, my breath showing in the cold air, gazing enviously at commuters in their nice warm cars.

It’s the right idea, but with all the practicalities of a chocolate teapot.


http://www.expressen.se/motor/renault-t ... -skapelse/

Citat:
Renault hoppas sälja 300 Twizy i Sverige och målgruppen är ­företag som vill profilera sig med miljövänliga stadstransporter samt välbeställda och pryltokiga män i medelåldern.


Men varför inte en uppgraderad version med AC.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011