Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-09-25 10:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volt generation 2
InläggPostat: lör 14-11-01 06:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
GM har börjat släppa lite information om Volt generation 2 nu. Man börjar med information om drivenheten, hur bilen kommer att se ut släpper man i Januari.

http://green.autoblog.com/2014/10/28/20 ... r-battery/

Motormässigt:

Citat:
Nitz said that this has a number of benefits, including more power and quieter operation. "Some people would say, why did you make [the first-gen engine] so big. I would say, why did you make it so small?" he said. "It works good, our customers love it, but the reality is that if you go a little bit off and use the car a little harder, you can get the engine to need to operate at a higher speed. In an EV, that's quite noticeable. So, what we did in the Gen 2 is we gave the engine a little more power, a little more torque, a little more displacement, more capability and what it has marginally enabled is not only is it more efficient but it's also quieter."


Det verkar handla mycket om ljudnivå, något som jag kan förstå för man reagerar en del när man accelererar hårt med Outlandern och motorn startar. När man blir van vid den tysta gången vid eldrift vill man gärna ha det så alltid :-)

Batteripack:

Citat:
The press release (available below) says that, the new pack's revised cell chemistry, "increases storage capacity by 20 percent on a volume basis when compared to the original cell, while the number of cells decreases from 288 to 192."


Man säger dock ingenting om hur mycket energi det nya batteripacket lagrar, dock att det är mer. Batterisystemet är ca 14 kg lättare än första generationen men man har även en helt ny elmotor och hela drivenheten är 45 kg lättare än i föregående generation.

Sen är det spekulationer om den kommer att bli 5 sitsig. Det finns en del som tror på det pga att det nya batteripacket inte har lika stor knöl framför T delen som föregående pack. Vet inte om jag ser så stor skillnad på bilderna men möjligtvis kan man kanske ha 5 sitsig men med högre fothöjd i mitten, kanske en plats endast lämplig för barn.

Kontentan är i alla fall att man enligt GM har lyssnat på konsumenterna, gen 2 Volt kommer att ha:

längre räckvidd på el
bättre prestanda
lägre förbrukning

Något annat vore väl iofs oväntat. Som vanligt så är det väl inte en enda faktor som spelar in och det ska bli intressant att se slutresultatet. Jag hoppas på en design som tilltalar, något som den första (nya) generationens elbilar led lite brist på.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volt generation 2
InläggPostat: tis 15-08-04 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2015/08/04/2016 ... -ev-range/

Den officiella EPA räckvidden är 8.6 mil. Väldigt bra. Man räknar med att 90% av milen som körs med Volt är eldrivna, jämfört med dagens 80%. En väldigt bra kompromiss tills vi har långfärdselbilar på marknaden med rätt pris/räckvidd. Förslagsvis Model 3.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volt generation 2
InläggPostat: tor 15-08-06 12:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Trist att den inte går på E85... eller?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volt generation 2
InläggPostat: tis 15-08-11 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja kör man 90% på el så borde väl våran inhemska produktion enkelt kunna producera den etanol som behövs för de sista 10%'en. Sen vet jag iofs inte hur länge laddhybriderna kommer att överleva på marknaden. Jag tänker mig att när Model 3 (Sedan + CUV) släpps så skriver man i princip under dödsdomen för laddhybriderna, om inte direkt så på några få år efter.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011