Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Svart kladd
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=6727
Sida 2 av 3

Författare:  Echonator [ ons 13-01-23 09:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Vad gäller filter så har de varit rättvända iaf. På 900 satte jag Saab originalfilter och på min 9000 sitter ett Volvo original.... Så man tycker ju att det borde vara någon form av kvalité på dessa.

Har heller intesågat upp något filter, men jag har ingen anledning av tvivla på maskorna i dessa filter.

Det ska iaf bli intressant att kolla spridarna om någon tank för att se hur dessa mår efter ännu kortare tid!

Författare:  J.K Nilsson [ tor 13-01-24 19:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Jag har inte upptäckt något revolutionerande svart klegg på min 9000. Jag har trots allt rallat runt med en hel del spridarvarianter. Däremot verkar det på 9-5 kunna bygga upp något som ser ut som ett geléhallon med svart skal på spridarnosarna, något jag hänförde till den något otäta turbon som gav en viss oljedimma :?

J.K Nilsson

Författare:  Echonator [ fre 13-01-25 02:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

J.K Nilsson skrev:
Jag har inte upptäckt något revolutionerande svart klegg på min 9000. Jag har trots allt rallat runt med en hel del spridarvarianter. Däremot verkar det på 9-5 kunna bygga upp något som ser ut som ett geléhallon med svart skal på spridarnosarna, något jag hänförde till den något otäta turbon som gav en viss oljedimma :?

J.K Nilsson



Jag märkte nu på min 9000 i helgen när jag bytte motor att turbon glappar lite axiellt....om nu det skulle påverka. Det är dock soprent i spjällhus och insug. Vad som får mig att tvivla på denna teori är att min 900 (på den jag först hittade problemet) saknar turbo :?


Bara 100 liter kvar nu till första inspektionen av spridarna!

Författare:  Echonator [ tor 13-02-21 20:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Sådär, 150 mil senare.... De senaste 30 milen på en blandning av etanol och bf98.


Det jag kunde konstatera idag när jag bytte spridare till gröna 968:or för vidare trim var att mina röda var helt kliniskt rena! :shock: Inte en tendens till skit på munstycket.... :?

Författare:  DLS [ ons 13-04-24 14:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Du har inte kört på 100% E85 o kollat spridarna igen?

Jag har också stora problem med svart kladd på spridare o insugskanaler men bara på 1:ans o 4:ans cylinder.
Har haft problemet under flera år (kör bara bilen på sommaren o när jag lyfter insuget på vintern så hittar jag alltid svart kladd).
Kladdet går lätt att få bort med lacknafta.
Så jag har alltid tankat en del lacknafta när jag tankar E85 för att se om det hjälper men det verkar det inte göra fast å andra sidan kanske just alla kanaler hade varit igensatta om jag inte kört med lacknaftan?

Har haft alla möjliga teorier på vad det kan bero på:
* För mycke olja genom vevhusvent
* Dåliga ventiltätningar
* Upplösta gummislangar/tank
* Utfällningar från E85

Men det förklarar inte varför det bara blir på 2 cylindrar o inte alla 4.
Har även haft teorier om att mina 1240cc spridare inte funkar bra med E85.

Sen hitta jag en annan teori idag.

Han hade en teori om att det var för varmt i insugskanalen så bränslet inte hinner in i cylindern innan det förångas en del av värmen o fäller ut.
Och det skulle kunna passa in på min bil då jag kör extremt varmt i min topp o kör med högre kyltemp än vanligt.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu

Jag tänker ge Redline SI alcohol en chans o hoppas på att det hjälper.

Författare:  Echonator [ ons 13-04-24 22:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

DLS skrev:
Du har inte kört på 100% E85 o kollat spridarna igen?

Jag har också stora problem med svart kladd på spridare o insugskanaler men bara på 1:ans o 4:ans cylinder.
Har haft problemet under flera år (kör bara bilen på sommaren o när jag lyfter insuget på vintern så hittar jag alltid svart kladd).
Kladdet går lätt att få bort med lacknafta.
Så jag har alltid tankat en del lacknafta när jag tankar E85 för att se om det hjälper men det verkar det inte göra fast å andra sidan kanske just alla kanaler hade varit igensatta om jag inte kört med lacknaftan?

Har haft alla möjliga teorier på vad det kan bero på:
* För mycke olja genom vevhusvent
* Dåliga ventiltätningar
* Upplösta gummislangar/tank
* Utfällningar från E85

Men det förklarar inte varför det bara blir på 2 cylindrar o inte alla 4.
Har även haft teorier om att mina 1240cc spridare inte funkar bra med E85.

Sen hitta jag en annan teori idag.

Han hade en teori om att det var för varmt i insugskanalen så bränslet inte hinner in i cylindern innan det förångas en del av värmen o fäller ut.
Och det skulle kunna passa in på min bil då jag kör extremt varmt i min topp o kör med högre kyltemp än vanligt.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu

Jag tänker ge Redline SI alcohol en chans o hoppas på att det hjälper.



Jag har kört med Bosch 968:or (Gröna R-spridare) ca 400 mil på E85 och när jag demonterade dessa så var det lite tendens till kladd på spridarmunstyckena. Det jag också har funderat på är om det går ut för mycket oljedimma med vevhusgaserna och att det är dessa som kladdar ner lite. Jag förstår dock inte varför det bara skulle kladda på själva munstyckena.

Jag bytte i samma veva till Siemens Deka 630cc och passade på att inspektera både insugskanaler och fuelrail och där fanns inga spår av skit!

Jag kör med 89-graders termostat och har en temp mellan 87 och 85 grader vid normal drift. Om jag däremot trycker på lite så hinner det bli iaf 93-94 grader innan den öppnar, men det borde knappast orsaka utfällningar på munstyckena kan man tycka....!

Jag ska i alla fall besöka Maptun inom kort och ska då handla på mig en flaska SI Alcohol och se om det hjälper, dock är jag skeptisk!

Författare:  DLS [ mån 13-04-29 19:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Har efter att ha läst runt på diverse forum
T.ex
http://forums.evolutionm.net/alternativ ... -85-a.html
och
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1898632

Kommit fram till att det är väldigt många som har problem med just svart kladd men även många som inte har problem o dom som inte har problem verkar köra minst nån tank bensin ibland eller blanda bensin/e85 ibland.
Det verkar även som att dom som kör mycke korta sträckor med mycke start stopp har mera problem.

Kör man nån tank bensin ibland så slipper man detta problem.

Jag kommer att testa denna säsong att köra med Redline SI Alcohol tillsatsen så får vi se i höst om det är lika mycke svart kladd då.
Funkar inte det så får jag väl testa 50/50 blandning eller i värsta fall skifta spridare samt mapp o köra en tank bensin i slutet av säsongen för att rengöra inför vinterförvaring.

Författare:  Echonator [ tis 13-04-30 18:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

I mitt fall är inblandning av bensin inte ett alternativ då det sänker oktantalet. E75 går bra, men större grogg än så vill jag inte hälla i kärran.

I värsta fall får jag väl demontera och göra rent spridarna vid servicen var 750 mil 8)

Författare:  karlmb [ fre 13-11-15 16:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Citat:
Har haft alla möjliga teorier på vad det kan bero på:
* För mycke olja genom vevhusvent
* Dåliga ventiltätningar
* Upplösta gummislangar/tank
* Utfällningar från E85

Men det förklarar inte varför det bara blir på 2 cylindrar o inte alla 4.


Detta tyder på att det har något med motorolja/vevhusvent att göra.
Det kan skilja en del i hur mkt vevhusgaser de olika cylindrarna får till sig
En annan, mer avancerad teori är att det kan vara så att (vid dina driftsfall/varvtal) även vissa cylindrars insugsventiler har mer bakåtblås ut mot spridaren, vilket kanske kan ge högre temperaturer kring spridaren och då ngn form av kemisk reaktion, än en gång dock troligast pga närvaro av motorolja i någon form.
Har du provat med annat oljefabrikat?
Är vevhusventilationen i ordning enligt original?

Författare:  reez [ sön 13-11-17 19:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Jag har också råkar ut för detta problem med svart kladd, en spridare helt igensatt så motorn bara gick på 3 cyl, en andra nästen helt igensatt och de två sista inte fina heller. ser ut som på första bilden i denna tråd. Har kört helkonverterat ett par tre tusen mil med dessa spridare, Saab 900T -95. Någon som provat Redline och vet om det hjälper? Annars blir det väl till att byta box var 6e tank eller så och köra igenom den på bensin, inte önskvärt, men inte kul att stå och byta spridare... Kletet var väldigt svårt att få bort, ställde tillslut spridarna i förtunning, men inte ens då löstes det upp av sig självt, behövde gnuggas bort. Några fler teorier om vad det kan vara?

mvh
Alex

Författare:  torbjorn [ sön 13-11-17 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Löser sig kletet lättare i t ex lacknafta, bensin eller isopropanol?

Författare:  reez [ tis 13-11-19 19:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Löste sig inte alls i isopropanol, ställde alla spridare i förtunningen så jag kan inte testa mer. Min SAAB-mek sa att svart klet var hyfsat vanligt på Biopower-bilarna men att det löste sig i bensin. Frågan om vad det är kvarstår dock...

Författare:  aryan [ tis 13-11-19 23:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Kan det vara epoxy(lim) t ex från bränslefiltret? Det finns en speciell etanolbeständig epoxy men annars är epoxy en av de få material som tål bensin bättre än etanol.

Om det är epoxi som lösts upp så borde kletet mjukna igen om man ställer det i etanol / E85 under en tid.

Författare:  Echonator [ ons 13-11-20 00:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

aryan skrev:
Kan det vara epoxy(lim) t ex från bränslefiltret? Det finns en speciell etanolbeständig epoxy men annars är epoxy en av de få material som tål bensin bättre än etanol.

Om det är epoxi som lösts upp så borde kletet mjukna igen om man ställer det i etanol / E85 under en tid.



http://www.engineeringtoolbox.com/chemi ... d_786.html

Författare:  aryan [ ons 13-11-20 01:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Svart kladd

Echonator skrev:
http://www.engineeringtoolbox.com/chemical-resistance-epoxy-d_786.html


Epoxi Kemisk motståndskraft
Aceton: Rekommenderas ej
Etanol: Utmärkt (temperatur <120° F, 50° C)
Isopropanol Utmärkt
Bensin: Utmärkt

Aceton borde altså lösa det bättre i rumstemperatur än etanol om svarta kladdet är epoxy.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/