Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-05-17 00:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 13:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Sen får vi ju inte glömma det rosa klägget som sätter igen spridare o annat i bränslesystemet. I alla fall jag är lite orolig för detta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 15:56 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja dess bättre är det tydligen inet allt för vanligt och heller inget jag märkt av under åren och i dagarna lättade jag på spridarna på civicen efter först 15 år och 26000 mil på bara bensin, sedan 4 år och drygt 3000 mil och 100% E85.

Och hittade inget som helst klet eller kladd på dessa eller dess omgivning utan det var rent och snyggt, fanns dock en antydan till klägg på baksidan av "gasspjälet" men det finns det även på en reservenhet jag har liggandes med och som garanterat bara rullat på bensin.

Så om detta är iaf inte jag orolig och har med det heller inte fått in flera rapporter om detta..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-08 06:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lind skrev:
Databoxen skrev:
Sen får vi ju inte glömma det rosa klägget som sätter igen spridare o annat i bränslesystemet. I alla fall jag är lite orolig för detta.

Det problemet är lättare att lösa om man drabbas av det. 10 liter bensin i så tom tank som möjligt. Kör upp dessa 10 liter och problemet är löst.
Det rosa klegget löser sig lätt i bensin.


Är det någon som har kunnat konstatera vad detta beror på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har aldrig sett det eller iaf inte haft problem med det i mina Mercedesar eller 12hk briggs-åkgräsklippare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte sett något rosa klägg med egna ögon men däremot varit med om driftstörningar som mycket väl kan ha berott på sådant på två bilar.

Dels min VW Golf '97 , den började gradvis gå sämre och sämre i somras, symptomen var framför allt att den saknade segdragningsförmåga och man hade en känsla av brist på accelerationsanrikning. Ganska precis som en äldre VW 1,8 l-motor med Mono-jetronic beter sig om man kör den okonverterad på E85. Vid ett tillfälle höll jag på att få soppatorsk och var tvungen att tanka 5-10 l bensin för att ta mig till en mack med E85, efter den bensintankningen var problemen borta.

Och dels en "riktig" FFV-bil, Ford Focus '03. Motorelektronikvarningslampan lyste, felkodsavläsning gav en kod för misständning. Felkoderna raderades, lampan var släckt men tändes efter några km körning igen. Sedan provkörde jag bilen och konstaterade mycket riktigt kraftiga misständningar. Bilen hade vid tillfället knappt halv tank E85, efter fulltankning med bensin försvann problemet och har inte återkommit sedan. Bilen hade gått ca 6000 mil när varningslampan tändes, åtminstone de senaste 2 åren och 4000 mil hade den enbart körts på E85. Nu bör den ha gått ytterligare några hundra mil på enbart E85, felet har inte kommit tillbaka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-03 02:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Det rosa klegget jag fick i min bil gick ej att lösa upp med bensin. Det som rådde bot på det var lacknafta.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 16:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
JohanE skrev:
Det rosa klegget jag fick i min bil gick ej att lösa upp med bensin. Det som rådde bot på det var lacknafta.


Intressant, kan du berätta lite mer om vilka problem du fick och var du hittade rosa klegg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 16:16 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo vi är många som lyssnar av stort inresse!,,, och vidare,, hur långt du kört med etanol? Var klegget satt? Omfattning? osv...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag observerade härom dagen klägg (som dock inte var rosa utan snarare vitt eller genomskinligt) i flottörhus och huvudmunstycke på förgasaren till min snöslunga. Den har körts enbart på E85 de senaste 2 åren. Den hade inte varit igång sen förra vintern, och den stod ute en stor del av våren och försommaren, under den tiden hann det troligen regna in i förgasaren (det finns inte minsta tillstymmelse till luftfilter eller skyddskåpa över luftintaget). Nu när slungan väl behövdes så slutade det så klart med ordentlig förgasarsanering för att få igång den.
Det bränsle som fanns i flottörhuset var nog rätt vattenblandat. Både det och kvarvarande bränsle i tanken luktade inte längre E85 utan det luktade snarare som alkydfärg.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 06:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Detta med klegget upplever jag som det absolut största orosmomentet med etanoldrift. Ingen annan "risk" kommer i närheten.
När det dessutom kommer fram uppgifter på att inte klegget löser sig med bensin, då blir man orolig.
Med sådana här fakta förstår jag om folk inte vågar konvertera sitt fordon, speciellt såna människor som inte vågar "riskera" något (av olika skäl, kanske ekonomiska...) Samtidigt vet jag av egen erfarenhet, att jag inte haft några större bekymmer med etanoldrift.
Och faktumet att ingen verkar veta varför klegget uppkommer, inte ens tillverkaren av E85, gör det hela ännu värre.
Tillverkaren av E85 hävdar ju att klegget löser sig i bensin och en tank blyfritt "då och då" löser det. Men tydligen inte alla sortes klegg.


Senast redigerad av Databoxen mån 07-02-05 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 08:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Tyvärr så är ju tråden där jag skrev om det tidigare i det försvunna forumet men jag ska försöka minnas hur det var.
Jag hade egentligen inte rosa klegg utan mörkare mer åt vinrött. Det var som kåda i koncistensen och helt olösligt av både bensin och E85. Jag provade thinner, funkade heller inte. Då provade jag lampolja och då gav det med sig, provade då lacknafta som ju också är lite fet och då gick det hur smidigt som helst att få bort. "Kådan" satt i spridarnosarna samt i insuget och runt ventilerna varvid all kompression i motorn försvann då ventilerna inte höll tätt. Det verkar bara ha fällts ut där luften kommit i kontakt med bränslet för det var ingenting inne i ledningarna eller inuti spridarna.
Det här hände för runt två år sedan. Hade kört med etanol helkonverterat runt ett år då med en BMW 320i med M20-motorn. Det som var gjort med motorn var större spridare samt högre bränsletryck 3,5-4bar mot 2,5original och därefter avgaskontrollerad.
Men jag ger inte upp, ska köra med etanol igen bara jag får denna motor att gå bra på bensin först. Lite enklare att gå över till etanol med en motor som funkar bra på bränslet den är framtagen för än att börja labba med etanol OCH felen som redan finns.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 08:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Glömde omfattningen. Det satt så pass mycket att det gick att skrapa bort ordentliga klumpar med naglarna. Tyvärr så tänkte jag ju inte på att knäppa kort på det då. Men motorn står i garaget så jag kan kika vid tillfälle om det sitter kvar någonting däri.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 11:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Bra info!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011