Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Slangar som inte tål E85
InläggPostat: ons 07-10-31 21:40 
Offline
Huvudadministratör

Blev medlem: sön 06-12-10 20:47
Inlägg: 64
Ort: Mölnbo
En CODAN-slang som suttit i Golfen (BTR-konverterad) sedan 2003 blev mer och mer stel sista året och sprack i somras (4,5 år och 10 000 mil). Orginalslangarna är fortfarande fina.

Orginalslangen i Passaten (-99) sprack samma vecka utan att först visa teckan på att den var utsliten. Den har gått med ordentligt högt tryck så jag hoppas att det är därför den gav sig och inte pga etanolen.

/Tobben

_________________
Golf -97 och Passat -99 konverterade och lambdatestade. totalt 20 000 mil på ren E85.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 22:00 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Står det noe på slangen om hva slags materiale det er?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-11-04 13:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Den bränsleslang jag använde vid btr-konverteringen har ganska grova sprickor i de yttre höljet. Men slangen läcker inte, utan det är bara det yttre.

Antingen är det värmen i motorrummet som slangen inte hanterat eller så har det blivit för högt tryck inuti vid något tillfälle. Slangen ska klara 10 bar, men den är en aning deformerad..

Jag har en slangstump som ledan i en burk fylld med E85 i 2 år, den slangstumpen har inte spruckit.

Jag skruvade bort BTRen idag av den anledningen. Jag har kört med flexitune mer än ett år men lät BTRen sitta kvar som reserv ifall flexituneboxen skulle strula.

Ska fixa bilder. Jag vill minnas att det är ILO slangar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-05 13:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ILO-slangarna tål antagligen inte ozon i kombination med värme.
Men det gäller troligen bara ytterskiktet. Har heller inte fått ngt läckage efter ett par år än.
Men det ser ju för j-t ut så nu byter jag mot Hydroscand + slang de säljer på Stigs center i GBG.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 20:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild



Det är inte en ILO slang


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-08 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bränsleslanger består oftast av två skick av gummi med armering mellan. Den jag ser här också. Om utsidan spricker är ofta fortfarande insidan oskadd.

Skulle etanolen vara orsaken skulle väl insidan gå sönder före utsidan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 10:03 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo har med några meter arkiverad bränsle slang liggandes där dom flesta är "no name", dock några av den klassiska ILO som samtliga har liknande torrsprickor som till ungefär hälften bara använts bensin, alltså ingen skillnad där.

Samtliga är även kontrollerade och bara det yttre slitage skyddet, utanför armeringen som är sprukna, medan samtliga har/hade helt intakta inner delar.

Har dock inte märkt något alls med dom sedan ett par år monterade trelleborg slangar, som jag nu enbart använder mig av vid servicar på bilar.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-09 18:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Ja nej som sagt, slangarna har inte läckt.
Men jag blir ju irriterad på att det är så dålig kvalité, även om det bara är kosmetiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011