Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 18:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
mig vetligt så är detta bara vanligt på vissa kango dieslar som körs hårt.
De flästa andra motorer har mer slitage på kamaxel, eller tryckare, så att ventilspelet ökar.

Meganémotorer brukar kunna visa på brända avgasventiler.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 18:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
J.K Nilsson skrev:
Volvo mekaniker skrev:
mig vetligt så är detta bara vanligt på vissa kango dieslar som körs hårt.
De flästa andra motorer har mer slitage på kamaxel, eller tryckare, så att ventilspelet ökar.

Meganémotorer brukar kunna visa på brända avgasventiler.

J.K Nilsson

hoss os har varken Megan eller kango brända ventiler (äve om dom i många fall har samma motorer)
därimot så har vi på flera kangoer råkat ut för att ventilspelet blir nästan befintligt, när bilen gått dryga 12000 mil (mäst stadskörning)
bilen får då svårt att starta, så komprisionen blir knap, man dom har inte hunnit att bränna några ventiler (även om detta fenomen är det som bränner ventiler)

vad har du för erfarenheter av brända ventiler på megan? (jag ser ju en hel del maganer, med tanke på mitt jobb)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 19:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
jeg skrev:
Volvo mekaniker skrev:
aryan skrev:
Volvo mekaniker skrev:
det är också sällan som slitna motorer får förlitet ventilspel, det blir ofta tvärtom.


När avgas ventilen blir het visseligen ovanligt med E85 men betydligt vanligare med blyfri bensin i en gammal motor eller ännu värre med motorgas så äter den sig ner i ventilsätet (valve seat recession) och ventilspelet minskar vilket minskar möjlihheten för vnetilen att kyla sig mot totten och processen förvärras, till slut får man brända avgasventiler.

/Aryan


ja om ventilsätena slits så minskar ventilspelt. mig vetligt så är detta bara vanligt på vissa kango dieslar som körs hårt.
De flästa andra motorer har mer slitage på kamaxel, eller tryckare, så att ventilspelet ökar.
det är det man hör på gamla motorer, det tickar/ slamrar om dom.

Du har aldrig justerat ventiler på nyare volvo motorer än B20 va......

Vilken motor menar du brukar ha slitna kamnockar/tryckare ?


fords CVH bland annat.
men som jag hoppas du förstår så var det bara ett exempel på att slitage på en sida kan ge ökat ventilspel, mot slitage på annat ställer ger minskat ventillspel.

(jag såg ett samband mellan bytt matrial val i FFV toppar & komentaren den där citroeng mekanikern sa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
vad har du för erfarenheter av brända ventiler på megan? (jag ser ju en hel del maganer, med tanke på mitt jobb)

Bara andrahandsuppgifter ifrån före forumhaveriet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 21:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Volvo mekaniker skrev:
aryan skrev:
Volvo mekaniker skrev:
det är också sällan som slitna motorer får förlitet ventilspel, det blir ofta tvärtom.


När avgas ventilen blir het visseligen ovanligt med E85 men betydligt vanligare med blyfri bensin i en gammal motor eller ännu värre med motorgas så äter den sig ner i ventilsätet (valve seat recession) och ventilspelet minskar vilket minskar möjlihheten för vnetilen att kyla sig mot totten och processen förvärras, till slut får man brända avgasventiler.

/Aryan


ja om ventilsätena slits så minskar ventilspelt. mig vetligt så är detta bara vanligt på vissa kango dieslar som körs hårt.
De flästa andra motorer har mer slitage på kamaxel, eller tryckare, så att ventilspelet ökar.
det är det man hör på gamla motorer, det tickar/ slamrar om dom.


Vilar med lite mjukare ventilsäten som t ex Volvo B18/B20/B30 lider av avgas ventilsäteslitage på blyfri bensin vid hård körning (över 4000 varv) vid körning på LPG vid i stort sett alla varvtal och vid körning på E85 finns inget slitage alls, slitaget verkar vara helt i linje med förbrännings/avgas gasernas tempertur.

/Aryna

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Bilar med lite mjukare ventilsäten som t ex Volvo B18/B20/B30 lider av avgas ventilsäteslitage på blyfri bensin vid hård körning (över 4000 varv) vid körning på LPG vid i stort sett alla varvtal och vid körning på E85 finns inget slitage alls, slitaget verkar vara helt i linje med förbrännings/avgas gasernas tempertur.


Säger ju allt.
Ngn som har motsatt erfarenhet...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 20:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
På VAZ:en brukade jag få ställa ventilspelet varje år när jag körde på bensin. På E85 brukar det inte vara nån skillnad alls mellan gångerna jag kollar. Av det drar jag slutsatsen att ventiler och säten slits mindre på E85.

Men det är klart, inte klarar biltillverkarna idag av vad Soviet gjorde för 40 är sedan... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 21:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
widmark skrev:
På VAZ:en brukade jag få ställa ventilspelet varje år när jag körde på bensin. På E85 brukar det inte vara nån skillnad alls mellan gångerna jag kollar. Av det drar jag slutsatsen att ventiler och säten slits mindre på E85.

Men det är klart, inte klarar biltillverkarna idag av vad Soviet gjorde för 40 är sedan... :wink:


när du kör på bensin, blir det större eller mindreventilspel då?
Kör du på samma olja, med samma bytesintervall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Volvo mekaniker skrev:
när du kör på bensin, blir det större eller mindreventilspel då?
Kör du på samma olja, med samma bytesintervall?


Bra fråga, jag minns faktiskt inte riktigt, men jag har för mig att det brukade minska. En tumregel var att ställa det lite stort istället för lite för lite, just för att undvika brända ventiler på bensin. Det är vipparmar på Bucklan, kamaxeln trycker på en vipparm som i sin tur trycker på ventilen. Det är i andra ändan av vipparmen ställskruvarna sitter. Jag burkar alltid dra skruven åt fel håll när jag ska ställa ventilspelet på första ventilen, sen lär man sig igen... Man mäter mellan kamaxel och vippa med ett bladmått. De senaste tre åren eller så på E85 har jag inte behövt röra ställskruvarna särskilt. Jag ska troligen av med toppen på den bilen i vinter, om jag kommerihåg det så kan jag kolla spelet då. Det borde vara drygt ett år och mer än tusen mil sen det kollades sist. Det står nog att spelet bör kollas varje 1000 mil eller varje år i serviceintervallen. Hare 60-tal ;)

Jag har ungefär samma olja med ungefär samma bytesintervall. På en sån gammal motor är det ju rekommenderat 10W30, jag brukar ha nån billig 10W40. Bytesintervallet jag brukar har är 1000-1500 mil. Nu är ventiltätningarna slut, det är bla därför jag vill plocka toppen. Det är förstås fullt möjligt att byta tätningarna utan att plocka av toppen, men jag vill experimentera lite. Höja komp o sånt och se om det blir nån skillnad. Nå, med helt slut tätningar går det åt en hel del olja, man får nog fylla nån halvliter per 100 mil, minst. Och tätningarna blir förstås inte bättre...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011