Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det rosa klegget
InläggPostat: sön 08-06-08 10:45 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-08 10:33
Inlägg: 19
Ort: Från
Har precis konverterat min V40 T4 -98 mha Fuelcat. Kör på 100 % E85 nu utan märkbart bekymmer. Jag följer nu detta forum med stort intresse.

Något som slår mig när det pratas om rosa klegg är att detta bör inte vara ett unikt problem för konverterade bensinbilar, utan bör förekomma lika ofta med "riktiga" FFV-bilar. Med tanke på den säljboom som råder på dessa bilar och att försäljningen av etanol har ökat med 400 % bara senaste året. Varför har inte fler detta bekymmer?

Är detta en storm i ett vattenglass eller bör man oroa sig?!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har varit med om problem pga rosa klägg en gång på en konverterad bil och en gång på en "riktig" FFV-bil. Båda fallen inträffade hösten 2006, då många andra också hade problem.

Jag skulle vilja säga att problemen uppenbarligen har med ojämn kvalitet hos bränslet att göra, och mest sannolikt beror det på tillsatser i den bensin som blandas i E85.
Men klägget brukar ju lösa sig omedelbart om man kör bilen på ren bensin (eller åtminstone 50 % blandtankning). Om man tar för vana att passa på vid tom tank och tanka 5-10 liter bensin var tusende mil eller så, och köra slut på den innan man tankar E85 igen, så behöver man inte bekymra sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 17:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag har märkt i min förgasarbil att det kan bli brun-rosa klägg i tomgångsmunstycket, särskilt om jag har mineralolja eller delsyntet i motorn. Särskilt tydligt är det om man fyller på för mycket olja så man får upp en del olja genom vevhusventelationen. Då har det hänt flera ggr att sliden i magnetventilen till tomgångsmunstycket fastnat samt att också själva munstycket fastnatigen.

När jag haft helsyntetisk motorolja har jag inte märkt något alls faktiskt. Så i mitt fall verkar det mest vara nån reaktion med motoroljan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 15:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Undrar om inte min Omega fick ett anfall av "klegg". Den började bli alltmer svårstartad, trots både kallstartsmotstånd och max choke på FlexiTunen i 5-10 plusgrader. Jag har nu slängt i c:a 75% BF95 och då startar den precis som en bensinbil helt utan choke/kallstartsmotstånd. Blir intressant att se vad som händer då jag byter tillbaka till E85 igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 22:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Jag har i onsdags hämtat min nya Ford Galaxy flexifuel :-)
Passade på att fråga förhandlaren om det rosa klägget.
De har en ganska stor erfarenhet med flexifuel då blandt
annat Hedemora Kommun använder flexifuel i sin bilpark.
De har dock aldrig upplevt detta problemet.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 06:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Är nu tillbaka på 100% E85 i min Omega och kan konstatera att nu är den igen avsevärt lättare att starta. Den verkar även ta mindre bränsle, hade tagit 1,13 l/mil landsvägskörning med släp i 90-100 knyck. Innan "bensin-chocken" ville den ibland ha bortåt 1,3 l/mil liknande körning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 08:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det samme med Adam etter jeg har måtte nødtanke bensin et par ganger.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 14:20 
Offline

Blev medlem: fre 08-09-19 13:42
Inlägg: 1
widmark skrev:
Jag har märkt i min förgasarbil att det kan bli brun-rosa klägg i tomgångsmunstycket, särskilt om jag har mineralolja eller delsyntet i motorn. Särskilt tydligt är det om man fyller på för mycket olja så man får upp en del olja genom vevhusventelationen. Då har det hänt flera ggr att sliden i magnetventilen till tomgångsmunstycket fastnat samt att också själva munstycket fastnatigen.

När jag haft helsyntetisk motorolja har jag inte märkt något alls faktiskt. Så i mitt fall verkar det mest vara nån reaktion med motoroljan.


Om symptomen ändras beroende på vilken olja du använder så beror nog problemet mest på en sliten motor.
Stora RAM effekter och högt vevhustryck resulterar i att olja kommer upp i insuget och där ställer till med bekymmer.

Mineralolja blir lättare mättad med fukt, speciellt om man kör många kortare sträckor så att oljan inte blir tillräckligt varm för att avdunsta vatten/fukt.

Om du lyfter på oljepåfyllningslocket och kollar, finns det "majonäs" där så är det vatten i oljan som ställer till det, tillsammans med läckande ventiler och högt tryck i vevhuset (alt. vass kamaxel)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 11:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Enligt SAAB är de klibbiga avlagringarna sockeravlagringarna från etanolen. ( kan det då vara så att det är mer sånt i den brasilianska etanolen)
SAAB sa också att det rekommenderade att man körde på ren bensin ibland för bensinen löste upp dessa avlagringar.
Problemet är vanligast hos oss konverterare, eftersom vi alltid kör på e85. FFV bilar får sällan det här problemet eftersom de också kör på bensin.
Att klibbet är rosa beror nog på färgen i etanolen som fastnar i klibbet.
Jag fick en annan förklaring än sockeravlagringar en gång.. kommer inte ihåg va det va..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 14:34 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Sockeravlagringer låter lite konstigt, det ska väl inte vara någon sockerhalt att tala om i färdigbränd sprit, utspilld t-rödeller Château du Garage eller liknande lämnar ju inte efter sig något klibbigt när det dunstar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vem på Saab var det som sade detta om "sockeravlagringar"? Kan det inte tänkas att det var en lite väl tillrättalagd och förenklad beskrivning, som har "filtrerats" genom marknads- och PR-folk?

Den vanliga åsikten (bl a meddelad från Sekab) är att klägget utgörs av polyisobutylen, PIB. Det är en tillsats som finns i all bensin och som fungerar som stabiliseringsmedel. I närvaro av stora mängder etanol och dessutom luft kan den under vissa omständigheter fällas ut och bildar då "klägg", som färgas rosa av det färgämne som ändå finns med i E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 16:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Är det sockeravlagringar borde de rimligtvis lösas upp av vatten då socker är vattenlösligt. Jag tror inte de är det men någon får gärna testa.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 16:09 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
JohanE skrev:
Är det sockeravlagringar borde de rimligtvis lösas upp av vatten då socker är vattenlösligt. Jag tror inte de är det men någon får gärna testa.

Och då borde etanol vara ett bättre lösningsmedel än bensin... :wink:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 23:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
torbjorn skrev:
Vem på Saab var det som sade detta om "sockeravlagringar"? Kan det inte tänkas att det var en lite väl tillrättalagd och förenklad beskrivning, som har "filtrerats" genom marknads- och PR-folk?

Den vanliga åsikten (bl a meddelad från Sekab) är att klägget utgörs av polyisobutylen, PIB. Det är en tillsats som finns i all bensin och som fungerar som stabiliseringsmedel. I närvaro av stora mängder etanol och dessutom luft kan den under vissa omständigheter fällas ut och bildar då "klägg", som färgas rosa av det färgämne som ändå finns med i E85.


Det var nån sån där kundtjänst jag ringde till.. och där brukar ju inte kunskapen vara på så hög nivå.
Men hoppas det är som du säger.. för det innebär ju att problemet försvinner med E100 :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011