Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-01-04 15:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Kompisen jobbar på motorrenoveringsfirma, och jag åker ibland inom på hans jobb för att "kolla läget".
Firman har vid flera tillfällen renoverat etanolkonveterade Scania bussmotorer, och de ser hemska ut inuti. (Jag har själv sett.) :shock:

Troligen reagerar motoroljan med etanolen eller med någon annan substans i bränslet, och bildar en kåda-liknande massa på alla ytor.
Kolvar, vevstakar, vevhus, ja allt som inte ligger emot andra ytor är belagda med denna massa.
Den är ganska mjuk (kan repas med nageln), men fruktansvärt seg och svår att ta bort. Delarna får ligga i ångtvätten i timmar för att ens kunna användas.

Att sedan bränslet är torrt (lite smörjande), för med sig att dieselpumparna slits våldsamt.
Det skulle man nog kunna undvika med någon bränsletillsats, men oljeproblemet ser värre ut.

Jag vet inte vilken olja de körs på, och har inte med det att göra, men ev skulle en annan typ av olja minska problemet.

Någon som vet mer?

/Alexander


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För många år sedan, innan man började med sotlösande tillsatser i motoroljor, hade man stora problem med avlagringar i vevhuset på dieselmotorer. Det står om de problemen bl a i Björn Bergwiks böcker från 50-talet. Man kunde få hela vevhuset fyllt med något svart och geléliknande i värsta fall.
Nu har man ju haft bra många år på sig för att få motoroljor att komma överens med den kemiska miljön i fossildrivna dieselmotorer (som ju även den är något speciell). Kan man tänka sig att det är den här tändförstärkartillsatsen i Etamax D som reagerar med oljan i etanoldieslarna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 19:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Kanske man skall bre på lite ytterligare om det där
med beck i fossildrivna dieslar...

Undertecknad har några decenniers erfarenhet
av Scanias mellanstora motorer med centrifugalrenare
i stället för motoroljefilter...

När service-ansvarige med trä- eller plast-skrapa
rengjorde inuti centrifugalrenaren kunde det vara
ca 1cm tjockt beck där inuti...

Blev becket för tjockt, gick motoroljan orenad igenom...

Om serviceintervallerna är för långa...eller vad det är
som krånglar med etanol-bussarnas har inte undertecknad
vetskap om...

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 23:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Den där "koppen" till oljerenare har sett OK ut på dessa motorer, men är även den belagd med samma sega massa som finns i resten av motorn.
Det verkar inte bli speciellt mycket sot i oljan, inte alls som vanliga dieslar. Jag är själv inne på att något i bränslet reagerar med något i oljan så att detta harts fälls ut. Det till och med luktar lite kådaliknande - inte alls som "fossilsmuts".
Förresten, även kolvarnas ringområde är belagt, och kolvarnas undersida är tjockt belagd med massan. Det gör säkert underverk för motorns balansering... :shock:

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-05 01:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Lite mer om etanolbussar.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=83166&sid=0937d447b8817770cc4360c4a9c93e70#83166
Tändförbättraren heter BERAID och blandas in med 5-9% enligt olika uppgifter.

På Vägverkets sida om alternativa bränslen
http://www.vv.se/templates/page3____10014.aspx står.

Citat:
Det har tidigare funnits en rad mer eller mindre farliga och giftiga tändmedel på markanden. Dessa har emellertid försvunnit och nu används det mer acceptabla ämnet polyetylenglykol, PEG. Tändmedlet, som är nitratfritt, tillverkas av Berol Kemi AB och har handelsnamnet Beraid. Det krävs emellertid relativt höga halter av PEG vilket påverkar kostnaden för bränslet.


"Polyetylenglykol" låter för mig som gjort för att kunna skapa ännu mer polymeriserade saker om den inte förbränns fullständigt och som kan ge problem i oljan med beläggningar.
Om problemen berodde på etanolen borde ju samma beläggningar uppträda i E85-drivna bensinmotorer men det tycks ju snarare vara tvärt om så att de blir renare.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-08 06:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Men som trådförfattaren skriver så har dem ju problem med att dieselpumparna "slits våldsamt"? Detta borde väl i alla fall drabba även oss personbilskonverterare? En dieselpump som är konstruerad för ett såpass högt tryck borde väl tåla lite mer än våra "lågtryckspumpar"?
Kan man få ett svar på frågan hur mindre smörjande E85 är jämfört med BF95? För pumpen nu alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-08 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, dieselpumparna är ju konstruerade för att pumpa ett bränsle som har ganska bra smörjande egenskaper.
Bensin smörjer ganska dåligt jämfört med dieselolja, det lärde sig Bosch på 50-talet när man laborerade med bensininsprutning med i princip dieselutrustning (MB 300SL, Goliath m fl). En pump för bensin får alltså inte konstrueras så att den är beroende av att få smörjning från bränslet.

På gamla forumet fanns det ju en hel del trådar som handlade om analys av havererade bränslepumpar. Det rörde sig enbart om Bosch's gamla standardtyp "EKP 4", alltså en rullpump driven av en permanentmagnetmotor. Den har används av många biltillverkare i lite olika varianter från mitten av 70-talet till början av 90-talet. I samtliga fall var felet att kol och eventuellt också kollektor i motorn var utslitna, och pumparna hade varit med så länge (25000-35000 mil) att det får anses som fullt normalt slitage. Pumpdetaljerna (rotor, rullar, pumphus, ändbrickor) var helt oskadade så långt man kunde se av bilderna.

Jag har själv observerat (eller hört talas om) några andra sorters fel också. Dock har det bara gällt pumpar som har använts för bensin.
På äldre Saab, som har en EKP 4-pump vertikalt monterad i tanken, är det vanligt att axiallagret för rotorn nöts ut och pumpen havererar av den anledningen. Det tål helt enkelt inte de roterande delarnas vikt när pumpen är monterad på det sättet.
Jag har sett en pump (GM-pump för centralinsprutning, troligen centrifugalpump) och hört talas om en annan (modern tankmonterad Bosch-pump) där pumphjulet, av plast, har gått i bitar.
Några EKP 4-pumpar har fastnat ihop totalt pga skräp som följd av att de har gått utan sugsil. En sådan kan man med lite tur få igång genom att polvända spänningsmatningen till pumpen och knacka på den. När den väl har kommit igång bör man försöka skölja ur inloppsänden av pumpen och fixa till sugsilen så att man inte får in samma skräp en gång till.
På de EKP 4 där gaveln i tryckänden är av gjuten metall kan den korrodera så svårt att slangnippeln lossnar eller det börjar läcka bränsle. Detta naturligtvis bara på pumpar som sitter mycket oskyddat under bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 16:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Nja, dieselpumparna är ju konstruerade för att pumpa ett bränsle som har ganska bra smörjande egenskaper.
Bensin smörjer ganska dåligt jämfört med dieselolja, det lärde sig Bosch på 50-talet när man laborerade med bensininsprutning med i princip dieselutrustning (MB 300SL, Goliath m fl). En pump för bensin får alltså inte konstrueras så att den är beroende av att få smörjning från bränslet.

Har du länkar till Mercedes problem?
Jag är ägare och vet andra till Mercedes från 60-talet med samma konstruktion och det är aldrig i princip några problem med de dieselliknande, motordrivna radbränslepumparna.
(Det enda kan ibland vara de under bilen monterade matarpumparna, precis som på dagens bilar, men det är mkt sällssynt.)
Radpumparna ser i princip ut som dieselvarianterna men med en feuture (ölsperre) vilken består av ett motoroljetrycksatt spår dit hela tiden olja förs.
Denna hindrar bensin från att passera ned under kolvarna i pumpen varifrån de skulle kunna ledas ut i motorns vevhus och späda ut oljan.
Fast det problemet borde finnas på en dieselpump också.
(en mikroskopisk mängd motorolja letar sig istället upp i bränslet, men det är försumbart.)
Nu slår det mig att insputningstrycket i en diesel är så mkt högre (högre än oljetrycket) än i en portinsprutad Otto så kanske en ölsperre inte skulle fungera på en diesel.
Letar sig helt enkelt en del diesel alltid ner i motoroljan på en dieselmotor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 17:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fram på 60-talet hade Bosch och Mercedes i stort sett löst problemen, bland annat genom att gå över till portinsprutning. 300SL (och Goliath) hade ju spridarna i förbränningsrummen, som en diesel eller GDI-motor. De första årens erfarenhet av det systemet ledde säkert till en hel del förbättringar.
Ett liknande system (också Bosch) satt på 6-cylindriga Scania bensinmotorer i svenska försvarets stridsvagn 74 och det räddade många arbetstillfällen för miloverkstäder och värnpliktiga mekaniker, sägs det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 20:20 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 23:19
Inlägg: 1
Diesel radpumpar har också ett spår i kolven som hindrar att diesel rinner ner i motoroljan. På äldre pumpar utan spår blev det stora läckage problem när pumpelementen blev slitna. Men då var inte pumpen kopplad till motorns smörjsystem. Man fick kolla oljenivån i pumpen med en mätsticka och det fanns även ett "skvallerrör" där dieseln rann ut när det blev för hög nivå.

Lars-Erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Fram på 60-talet hade Bosch och Mercedes i stort sett löst problemen, bland annat genom att gå över till portinsprutning. 300SL (och Goliath) hade ju spridarna i förbränningsrummen, som en diesel eller GDI-motor. De första årens erfarenhet av det systemet ledde säkert till en hel del förbättringar.
Ett liknande system (också Bosch) satt på 6-cylindriga Scania bensinmotorer i svenska försvarets stridsvagn 74 och det räddade många arbetstillfällen för miloverkstäder och värnpliktiga mekaniker, sägs det.


Aha, du tänker på väggvätning inne i cylindern pga GDI?
Samma som utvecklades av Mercedes under kriget och som så när höll på att knäcka Spitfires underlägsna motorer innan ett företag som anser sig ha vunnit kriget i England kom på att blanda bly i soppan så Rolls kunde höja laddtrycket..
Och som man seadn kunde använda i racingen på 50-talet med även där helt överlägsna resultat.
De pumparna hade en höjdkorrektionsdosa från flyget (vilket var bra om man skulle tävla på hög höjd, pumpen anpassade rätt mängd beroende på lufttrycket helt automatiskt) och man ser fortfarande gjutklacken för den på min 280 SL -68(!)
Men det är ju en annan femma.
Det har ju mer med bensinens oljelösande faktor.
Att olja spolas bort från cylindern/kolvringarna om man inte har bra koll på var sprayen tar vägen i cylindern. (På en diesel hade man ju redan på den tiden virvel/förkammare så där hölls ju sprayen undan från cyl.)
Goliat? Vad är det?
Bensindrivna Scania? Du upphör aldrig att förvåna, torbjorn!
Tänk att etanolkonvertera en sån!
Plötsligt är de där problemen som bortblåsta om man kör på etanol!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ett inhopp
InläggPostat: tor 07-01-11 13:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Även dom så kallade KP-bilarna, exempel: http://www.sfhm.se/templates/pages/Arme ... __608.aspx
hade väl i vissa varianter en bensinmotor från Scania?

Sök mer på Pansarmuseet och liknande ställen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett inhopp
InläggPostat: tor 07-01-11 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Även dom så kallade KP-bilarna, exempel: http://www.sfhm.se/templates/pages/Arme ... __608.aspx
hade väl i vissa varianter en bensinmotor från Scania?

Sök mer på Pansarmuseet och liknande ställen.


Gosse! Så förarna av de där fula fordonen kunde njuta av sången från en rejäl rak bensinsexa? Direktinsprutad...?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-12 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Goliath var en tysk småbil som tillverkades på 50-talet (ett av Borgwardkoncernens märken), den hade några år en 2-cylindrig tvåtaktsmotor med direktinsprutning.

Enligt vad jag har hört så hade Strv 74 från början förgasare på sina Scaniamotorer, men de visade sig vara alldeles för svaga för en så tung vagn (konstruktionen utgick från Landsverks Strv m/42 men den hade fått tjockare pansar, ett helt nytt torn och större kanon). Den mekaniska insprutningen kom till i ett försök att höja effekten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-12 22:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
När jag gjorde militärtjänst på P5 i boden så sprängde pionärerna en
strv74 på en förevisning med en stridsvagnsmina 50 plus lite överblivna
sprängämnen. Skogen var full av plåtbitar och kugghjul, där vagnen stog
var det en krater.. Oj nu blev jag nostalgisk igen. Det fanns några stycken
strv74:or under ett skärmtak som jag försökte att få köpa en av
men det fick jag inte.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011