Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: myter
InläggPostat: fre 08-06-27 19:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Doc skrev:
Vet nån om detta stämmer? Tänkte om man kunde jämföra artikelnummret på t ex en spridare till en FFV eller E85 bil mot en som är avsedd för en modell med vanlig bensindrift.


/Tobias

Bosch centralt påstår att dom spridare som sitter i 9-5:an sedan starten skall vara etanolcertifierade.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: bosch
InläggPostat: fre 08-06-27 19:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Intressant. Ja det bevisar ju bara vilket snurr det är i huvudet på min Boschgranne :roll:

Gott är iaf att alla dom myterna som han genast drog upp kom på skam.


/T

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 20:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Man kan alltid undra vad som är risker med "allt"...
Undertecknad har "lite" svårt att tro att allt som säljs är "skräp"...

Notera denna text nertill i uppgifterna från
http://www.raidopower.se/

" • Compatible with alternative fuels (i.e. E85, Methanol) "

//
Denna Lucas spridare flödar 444cc vid 3 bars bränsletryck. Den har 6 hålsteknik och är högohmig 15.9 ohm "Saturated". Det är en "bosch standard" modell dvs den passar i dom flesta amerikanska och europeiska bilar.

Lagervara, omgående leverans.

Part Number 01D030B (Lucas old 5208009, Lucas New 621031, Delphi old D3181AA)
All tests run with n-Heptane @ 20oC (+/-1oC), 3.0 Bar (+/-0.01 Bar), 14VDC (+/-0.05VDC), saturated driver with RC cutoff

Static Flow Rate: 42.29 lb/hr (+/-4%)
Dynamic Flow @ 2.5ms PW @ 100Hz: 9.96 mg/pulse (+/-6%)
Coil Resistance: 15.9 Ohms (+/-0.35 Ohms) (This high-impedance injector will work with all factory ECM/PCM injector drivers)
Spray Pattern: Tri-Cone
Physical Dimensions: EV1 Body Type
Connector: Minitimer (Bosch EV1)
Factory fitted with Viton upper and lower o-rings.
Note: Injector flow rates are based on testing with n-Heptane test solvent (0.6855 g/ml). U.S. EPA emission test gasoline 40CFR86.113 (0.735g/ml) flows in most common injector designs at about a 3 to 4% higher rate than n-Heptane. A ratio of 1.035:1 can be used when converting the flow specifications above.

TYPICAL APPLICATIONS: High-performance, replacement for Ford/Bosch M-9593-F302(F), M9593-F304(F)

ADDITIONAL INFORMATION:

Top feed disc injectors use a small disc with six holes around its circumference. The disc rests on a short chimney that surrounds a metering hole. As the disc is raised off the chimney by magnetic force, fuel flows through the holes in the disc, over the walls of the chimney, and out the metering hole to form a full, finely atomized cone.

Performance advantages over pintle injectors (i.e. Ford / Bosch & Accel types) as listed by Delphi:
• The flat mating surface ensures that no excess fuel is present to evaporate and therefore, no deposits or clogging can occur.
• Compatible with alternative fuels (i.e. E85, Methanol)
• Longer service life
• High-speed disc action allows wider dynamic flow range for improved idling
• Quieter operation
• Revolutionary disc design resists build up deposits which can affect fuel flow.
• No Fuel leakage for quicker starts
//

Glad Sommar på Er !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
jag kan inte se på någe sätt att ventilstyrningarna ska ta stryk, är du säker på at han inte tala om ventilsätena, för dom ska enligt mina kontakter ta en hel del stryk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bosch
InläggPostat: tor 08-08-14 14:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Doc skrev:
Intressant. Ja det bevisar ju bara vilket snurr det är i huvudet på min Boschgranne :roll:

Gott är iaf att alla dom myterna som han genast drog upp kom på skam.


/T


Du borde konfrontera honom med uppgifterna om att Bosch ju lev spridarna till SAAB Biopower...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 21:26 
Offline

Blev medlem: fre 08-03-14 19:08
Inlägg: 13
Ort: Uddevalla
Konstigt att styrningarna håller på t.ex. en diesel då, får ju bara smaka luft...
Samma med sätena.
Men Bosch kanske ska sluta med dieselprodukter också?
Säger sig ju självt att bensinet inte smörjer ventilstyrningarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 11:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo mekaniker skrev:
jag kan inte se på någe sätt att ventilstyrningarna ska ta stryk, är du säker på at han inte tala om ventilsätena, för dom ska enligt mina kontakter ta en hel del stryk


Enligt mina kontaker med.
Men det är som sagt i provriggar enbart, inte i rullande bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 11:50 
Offline

Blev medlem: fre 08-03-14 19:08
Inlägg: 13
Ort: Uddevalla
Finns dom som häller i vanlig blyersättning för att smörja sätena när dom kör på etanol.
Det enda jag kan tänka mig som skulle skada sätena är om etanolen får dom att korrodera, möjligen hjälper blyersättningen mot det.
Avsaknaden av bensin kan inte ha speciellt stor betydelse.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Markus F skrev:
Finns dom som häller i vanlig blyersättning för att smörja sätena när dom kör på etanol.
Det enda jag kan tänka mig som skulle skada sätena är om etanolen får dom att korrodera, möjligen hjälper blyersättningen mot det.
Avsaknaden av bensin kan inte ha speciellt stor betydelse.


Men har någon av dessa verkliga erfarenheter av problem, eller är det bara för att vara på den säkra sidan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 12:10 
Offline

Blev medlem: fre 08-03-14 19:08
Inlägg: 13
Ort: Uddevalla
karlmb skrev:
Markus F skrev:
Finns dom som häller i vanlig blyersättning för att smörja sätena när dom kör på etanol.
Det enda jag kan tänka mig som skulle skada sätena är om etanolen får dom att korrodera, möjligen hjälper blyersättningen mot det.
Avsaknaden av bensin kan inte ha speciellt stor betydelse.


Men har någon av dessa verkliga erfarenheter av problem, eller är det bara för att vara på den säkra sidan?


Är nog mest det senare skulle jag tro.
Många har ju kört bilar med gjutjärnssäten på oblyad bensin också, brukar ju gå rätt länge bara man kör lugnt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 12:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, och även annars.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Återbesök på ämnet
InläggPostat: lör 08-12-06 16:41 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Jag är ganska ny på forumet och har inte varit särskilt aktiv heller, men nu vill jag dela med mig av den kunskap jag har kring motorutveckling och E85.

Jag anser att ingen enskild person bör uttala sig om ifall bensinmotorer i allmänhet klarar av att köras på E85 utan att få skador. Motorer från olika tillverkare och inte ens olika motorer från en och samma tillverkare kan förväntas reagera likadant. Så många olika faktorer bidrar och inte minst vad tillverkarna har ställt för krav på den enskilda motortypen.

Motorer som lämnar tillverkarna för drift på bensin har livslängdsverifierats med bensin som bränsle och har krav på sig att klara en viss drifttid för en tänkt kund som utgör till exempel 95-procentil. Alltså man utvecklar motorerna för att klara i princip värsta tänkbara normala driftförhållande i olika tänkbara avseende. Detta medför att tillverkarna enbart kan förväntas ha många gånger hårdare krav på det de säljer än de flesta E85-tankare någonsin kommer utsätta bilen och motorn för.

Med den bensinanpassade hårdvara som en E85-tankare säger sig ha kört 20.000 mil utan problem kan tillverkarna mycket väl ha sett problem som de inte kunnat acceptera vid en av många olika testcykler. I övriga testcykler så kan något helt annat problem ha visat sig som även det man har bedömt måste åtgärdas för att säkerställa samma livslängd på E85 som på bensin.

Alltså bara för att BSR lyckades köra en Volvo 945 i en massa mil utan att se några problem som de vill berätta om så betyder inte det att Volvo själva med en provflotta på uppåt 100 motorer och bilar i en handfull olika provcykler skulle ha kommit till samma slutsats. Det betyder heller inte att resultatet hade blivit detsamma med till exempel en modernare Volvo V70 2.4T som har en helt annan motorkonstruktion.


Tror ni på fullt allvar att det är en slump att bränslefördelningsrören på Volvos FlexiFuelbilar är gjorda av rostfritt stål istället för aluminium som är det normala på bensinmotorerna? Lösningen med rostfritt stål är betydligt dyrare och eftersom det är en yttre detalj som inte påverkar något annat så skulle detta nog vara bland det första man backade på om det var onödigt. Många andra modifieringar finns inne i motorerna, men eftersom de inte syns utanpå motorn så är det inte lika lätt att bevisa att de finns.

Naturligtvis lägger inte en tillverkare extra pengar på att införa unik hårdvara som de inte ansett det varit nödvändigt för att kunna säkerställa minst samma livslängd hos motorerna på E85-bensin-blandningar som på bensin under alla tänkbara driftförhållande.

Jag vet vad jag tror i dessa frågor och jag tror inte att samtliga tillverkare av en slump skulle gå ut och påstå att de har tvingats göra i stort sett samma förändingar för att klara hög etanolinblandning.
De har som kollektiv inget att vinna på att framföra samma osanning som motiv till de modifieringar som man de fakto har gjort. Och om vi leker med tanken att det faktiskt bara är lögner så skulle en enskild tillverkare utan risk kunna saluföra en E85-anpassad bil utan dessa modifieringar till betydligt lägre kostnad och plocka försäljningsvolym från övriga. Man skulle också utan vidare kunna erbjuda efterkonverteringar till priser firmor såsom BSR aldrig skulle kunna matcha.


:arrow:
Sanningen är den att man utan större konverteringar kan köra en bensinbil på E85. Men bara för att Kalle inte har upplevt några problem med E85 efter 18.000 mil så betyder inte det att hans motor inte har slitits mer än vad som varit fallet om han ístället hade kört på bensin. Det betyder heller inte att Anna med exakt samma bil inte riskerar stöta på E85-förknippade problem efter samma körsträcka under andra körförhållande och med annan körstil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 17:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På det här forumet kommer det då och då inlägg liknande ditt. Och det finns plats för dom också. Annars vore det inget forum.
Men det är hittills ingen som har kunnat lägga upp någon sorts dokument, någon sorts bilder, någon sorts testrapport, någon sorts haverirapport över en bilmotor som har havererat på grund av drift med etanol (E 85). Inte ens BSR, som kritiserar etanol.nu ibland, har kunnat visa något.
Tvärtom, det finns filmer på You Tube som säger motsatsen. Länkar till dom har redovisats här flera gånger. Annars kan man söka själv.
Men har du fakta, uppgifter, testrapporter, dokument så lägg fram dom. Vi väntar med spänning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vem kan man lita på?
InläggPostat: lör 08-12-06 18:37 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Ja tyvärr är tillverkarna väldigt hemlighetsfulla med de resultat de får. Kanske för att det klassas som företagshemligheter eller för att de är rädda att få dålig PR av att visa de problem man stöter på under utvecklingstiden.
Inte ens problem som man stöter på under utvecklingen och inför åtgärder mot är ju något man vill skryta med. Om man gör det så visar man ju också för alla andra tillverkare vad de bör titta på utan att få något tillbaks.

Och handen på hjärtat, ingen av er skulle ju ändå tro på en rapport vars avsändare var en biltillverkare... eller hur!?

Så som BSR driver sin verksamhet tror inte heller att de skulle meddela omvärlden kring de eventuella problem man stöter på med E85 och vilka åtgärder man gör för att gå runt dem.

Jag tror inte heller att folk som får verkliga problem efter att ha kört sina bilar på E85 skulle vara stolta och basunera ut detta på YouTube eller på forum. Folk som har fått problem har också självklart lika lite trovärdighet i de positivas kretsar som de positivas övertygelse vinner trovärdighet i kretsar där man har dyrt införskaffade erfarenheter om problemen.

Kör ni vidare på E85, för som jag skrev så kommer ni troligtvis inte stöta på några problem som gör att ni får ett haveri. I vart fall inget som ni kommer vilja koppla till just E85-driften. Inget jag säger eller kan visa kommer heller kunna omvända er eftersom ni inte är mottagliga för information som går emot er uppfattning. Etanol.nu är som vilken religion eller sekt som helst där man är fullt övertygad om att man vet bäst och alla andra är ute och cyklar. För övrigt så kan jag inte visa något som ingen i er uppfattning trovärdig instans valt att göra offentligt.

Den information jag i framtiden eventuellt springer på kan jag naturligtivis hänvisa till, men eftersom ni redan nu menar att det inte finns något som helst som bevisar att tillverkarna inte ljuger så vet jag redan nu att allt kommer avfärdas som lögner på samma grund.
Den person som är öppen för information från båda sidorna kan idag på internet hitta information som bevisar respektive sida, vilket beror på att det finns fall då respektive sida har rätt. Det är heller inget svårt att förfalska information åt respektive håll.
Därmed faller man tillbaks på att man bara kan lita på sig själv och bör lita på dem som har mest att förlora på att ljuga. Är då detta en tillverkare som Saab respektive Volvo som har ett rykte att förlora om de är dumsnåla vid E85-konvertering eller är det en för dig okänd person på YouTube?


Mycket intressant att höra att BSR kritiserar etanol.nu !
Biltillverkarna kritiserar om än ej öppet BSR för att de driver en verksamhet som kan komma att minska deras nybilsförsäljning och riskerar att skada deras kvalitetsrykte om konverteringen medför problem. BSR i sin tur kritiserar sedan etanol.nu för att "ni" driver en verksamhet som skadar dem hur då?
Personligen trodde jag att BSR och etanol.nu med flera organisationer stod på samma sida i detta, men så var det uppenbarligen inte.
Mycket intressant!
Skulle ni då lita på BSR om de visade att de sett problem med E85 om denna inte sker så som de förespråkar? Knappast :D


Med tanke på den skepsis man möter som uppfattningsneutral på detta forum så är det ju inte så konstigt att det är få som försöker bryta in med en avvikande uppfattning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 20:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett förtydligande: BSR:s kritik mot etanol.nu handlar inte om några brända ventilsäten. Inte om något mekaniskt slitage alls.
Det tycks mera vara så att dom ser etanol.nu som en lågprispirat som erbjuder, teoretisk, kunskap om etanolkonvertering gratis, medan BSR tvingas begära minst 10 000 kr för samma jobb. Och dessutom stå för eventuella garantier och åtaganden.
Men som sagt, kan du hitta något trovärdigt exempel på att en bilmotor har farit illa av etanol (E 85) och visar upp det, så tar vi gärna del av det. Det hjälper ju andra att lösa problemen och att undvika dom.

Jag har hört och läst BSR:s företrädare i olika media, och dom är inte på något vis osympatiska alls i det fallet. Så där kan man säga att etanol.nu och BSR spelar på samma planhalva.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011