Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-08-11 15:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
En polare känner en kille på Volovos utvecklingsavdelning och denna man hävdar att aluminiumen i volvos 5:a frätersönder vid större iblandning än 30%, ändå så släpper Volvo 2.5FT efter påtryckningar från ledningen.
Han hävdar ett enligt volvos tester så tar det 5år vid sträng kyla och 100% E85 sen är det frätskador i motorn.

Men då undrar jag, motorn är väl fyllt med olja inte med bränsle, så hur kan aluminiumen fräta sönder?
Och vad tror ni i övrigt om detta?

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-08-11 19:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Lello skrev:
En polare känner en kille på Volovos utvecklingsavdelning och denna man hävdar att aluminiumen i volvos 5:a frätersönder vid större iblandning än 30%, ändå så släpper Volvo 2.5FT efter påtryckningar från ledningen.
Han hävdar ett enligt volvos tester så tar det 5år vid sträng kyla och 100% E85 sen är det frätskador i motorn.

Men då undrar jag, motorn är väl fyllt med olja inte med bränsle, så hur kan aluminiumen fräta sönder?
Och vad tror ni i övrigt om detta?

Till att börja med är det här andra- eller tredje-handsinformation, från en person vars motivation för "avslöjandet" är okänt. Precis som med alla andra rykten, bör man ta dem med en smula salt och avvakta mer information. Till exempel från Volvo själva.

Om det verkligen stämmer att aluminium-motorn får frätskador är det förräderi på hög nivå av volvo-teknikerna att inte omedelbart slå larm till ledningen för utvecklingen om problemet, och om de inte vill lyssna, till nästa steg uppåt i hierarkin. Det är enorma kostnader i att utveckla och producera skräp. För att inte tala om ryktet Volvo kommer att få som aldrig kommer att kunna tvättas bort. Jag tror inte att Volvo någonsin skulle kunna återhämta sig finansiellt från en sådan miss.
Därför är jag skeptisk till påståendet om frätskadorna, och anser att vi bör vänta på mer fakta innan vi hoppar på "frätskade-tåget".

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-08-11 19:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Dr. Mabuse skrev:
Lello skrev:
En polare känner en kille på Volovos utvecklingsavdelning och denna man hävdar att aluminiumen i volvos 5:a frätersönder vid större iblandning än 30%, ändå så släpper Volvo 2.5FT efter påtryckningar från ledningen.
Han hävdar ett enligt volvos tester så tar det 5år vid sträng kyla och 100% E85 sen är det frätskador i motorn.

Men då undrar jag, motorn är väl fyllt med olja inte med bränsle, så hur kan aluminiumen fräta sönder?
Och vad tror ni i övrigt om detta?

Till att börja med är det här andra- eller tredje-handsinformation, från en person vars motivation för "avslöjandet" är okänt. Precis som med alla andra rykten, bör man ta dem med en smula salt och avvakta mer information. Till exempel från Volvo själva.

Om det verkligen stämmer att aluminium-motorn får frätskador är det förräderi på hög nivå av volvo-teknikerna att inte omedelbart slå larm till ledningen för utvecklingen om problemet, och om de inte vill lyssna, till nästa steg uppåt i hierarkin. Det är enorma kostnader i att utveckla och producera skräp. För att inte tala om ryktet Volvo kommer att få som aldrig kommer att kunna tvättas bort. Jag tror inte att Volvo någonsin skulle kunna återhämta sig finansiellt från en sådan miss.
Därför är jag skeptisk till påståendet om frätskadorna, och anser att vi bör vänta på mer fakta innan vi hoppar på "frätskade-tåget".


Precis jag håller med dig på alla punkter..
Ska bli intressant att se om det kommer liknande info från annat håll..

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Frätskador
InläggPostat: mån 08-08-11 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lello skrev: "Precis jag håller med dig på alla punkter..
Ska bli intressant att se om det kommer liknande info från annat håll.."

Det gör det säkert, och det har ju dessutom hållit på i flera år nu. Petroleumindustrin gör allt för att försöka sänka biobränslenas utveckling. Allt från falska "vetenskapliga rapporter" till rena pajkastningar från (sponsrade?) journalister (RC, LS, JW m.fl.)

Den som känner sig osäker kan ju enkelt hälla en skvätt T-sprit eller något annat högkoncentrat med etanol, i en glasburk med lock och lägga i en aluminiumbit. Sedan kan man kolla det där varje dag för att se vad som händer, om det händer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jasså, nu är även biltillverkarna med på etanolbluffen? Då är det väl snart bara de reko killarna på Big Oil som försvararar sanningen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där med att etanol skulle orsaka frätskador på aluminium har varit på tapeten många gånger under årens lopp.

Förmodligen är grunden till påståendena en del gamla amerikanska rapporter om försök i Japan med att använda etanol som flygbränsle under andra världskriget. Där hade man korrosionsproblem, inte på grund av etanolen i sig utan på grund av att den var förorenad. Dels fanns det diverse kopparjoner och kopparsalter i den på grund av att man under krigsförhållandena inte kunde tillverka destillationskolonner mm av rostfritt stål utan var tvungen att använda koppar eller kopparlegeringar av tvivelaktig kvalitet. Och dels transporterades etanolen från fabrik till flygbaser i tankbåtar där man (också pga krigsförhållandena) aldrig hann med att rengöra tankarna ordentligt, det fanns ofta kvar barlastvatten (saltvatten) eller rester efter tidigare kemikalielaster.
Kombinationer av saltvatten och kopparjoner i etanolen var, som väl var och än kan känna på sig, inte alls bra ur korrosionssynpunkt.

När folk påstår att etanol skulle få aluminium att korrodera så kan man ställa motfrågan hur det kan komma sig att såna här explosionssäkra flaskor för påfyllning av spritkök aldrig korroderar sönder, fast ju sådana har använts i många år.
Och hur är det möjligt att förvara etanolhaltiga drycker i aluminiumburkar? Där borde ju minsta lilla antydan till korrosion medföra otrevlig bismak hos drycken, långt innan burken korroderar sönder.

Det finns faktiskt en möjlig anledning till frätskador i motorer, men det gäller i så fall vid drift på ren etanol, inte E85. Och det är att ren etanol bildar ättikssyra om bränsleblandningen är lite för fet så att förbränningen blir ofullständig. Under första världskriget då man här och var försökte använda sprit som nödfallsbränsle i bensinmotorer, fick man problem med rost i cylinderloppen av den anledningen. Några år senare, i början av 1920-talet, kunde man dock vetenskapligt visa att det inte är någon risk för bildning av ättikssyra om man blandar ut etanolen med några tiotal procent av något annat kolväte - t ex bensin. Redan då hade man klart för sig att blandningar motsvarande dagens E85 eller E75 skulle fungera bra som motorbränsle och lösa det mesta av de kallstarts- och korrosionsproblem man riskerade med ren etanol.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:14 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Siden jeg sysler med korrosjon som levebrød har jeg undersøkt litt om saken, og alt jeg har funnet har gått på korrosjon i forurenset (sur) sprit, og i absolutt vannfri sprit. E85 er nesten pH-nøytral, og inneholder uunnvikelig spor av vann.

Det er noen foredrag om korrosjon i E85 på Eurocorr08 (stor korrosjonskonferanse) i september. Jeg skal selvsagt prøve å få dem med meg og rapportere om det er noe interessant.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:41 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
enda jag hör om aluminium och e85 är att det kan bli galvanisering
p.g.a att e85 är strömförande, men det borde ju bara gälla lednigar och
ev fulerail som är i alu, om det nu är sant det vill säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det verkligen är ett problem så borde det framför allt visa sig på de ställen där man har oisolerade spänningsförande saker nedsänkta i bränslet, alltså t ex givare till bränslemätare och elektriska bränslepumpar. Men det verkar ju inte finnas några större sådana problem i praktiken, möjligen kan den ena kolhållaren bli lite mörkfärgad i en bränslepump som har använts för E85 i många år.

Om galvanisk korrosion ska ställa till problem så måste det finnas flera olika metaller närvarande som är elektriskt förbundna med varandra, och då är det den minst ädla metallen som råkar illa ut. Men de metaller man kan vänta sig att hitta i ett bränslesystem - stål, aluminium, zink - ligger så nära varandra i spänningsserien att risken är liten att någon galvanisk process kommer igång. Möjligen kan man få problem med s k lokalelement i aluminium- eller zinklegeringar som dessutom innehåller koppar, men för att det ska vara ett reellt problem måste gjutgodset vara av mycket dålig kvalitet, poröst, med ojämn kristallstruktur osv, kort sagt så dåligt gjutgods att det i vilket fall inte skulle duga för motordelar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 23:11 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Selv om etanol leder strøm bedre enn bensin, er ledningsevnen fortsatt veldig liten. Eventuelle galvaniske effekter vil bli svært lokale pga ohmsk spenningsfall gjennom elektrolytten (spriten). Det meste som er i kontakt med sprit vil antagelig være Al-Si støpelegeringer, som er svært korrosjonsbestandige.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 04:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Förresten, var skulle det fräta? Cylinderväggarna är ju stålfoder... Insugsröret är ju visserligen i lättmetall, men jag minns inte om det var aluminium eller magnesium. Topplocken vet jag inte hur de ser ut. Ska fråga en kompis som brukade jobba på topplocksbearbetningen på Volvo i Skövde.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förresten, håller inte Volvo mer och mer på att gå över till insugningsrör av plast? Andra biltillverkare har ju redan i många år gjort både insugningsrör och fuel rail av plast, och underleverantörerna (Bosch, Delphi m fl) erbjuder lösningar där insugningsrör och fuel rail är i ett stycke med spridarna ingjutna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 11:18 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Tydligen är det topparna som tar stryk p g a kopparinblandningen i aluminiumen...

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men då är frågan varför Volvo överhuvudtaget använder en kopparhaltig aluminiumlegering i topparna? Sådana legeringar använder man normalt bara där man ska pressgjuta komplicerade former och vill göra det lätt för sig i gjutprocessen med måttliga tryck osv, men där hållfasthet, täthet, korrosionsbeständighet och andra egenskaper hos det färdiga gjutgodset inte spelar någon roll. Och topparna gjuts väl i kokiller vid atmosfärstryck? Då är det ännu mindre anledning att ha en kopparhaltig legering.

I sammanhanget bör man väl också notera den Volvo 940 som BSR etanolkonverterade i mitten av 90-talet och sedan plockade isär efter närmare 10 år och, har jag för mig, 17000 mil på E85, just i syfte att studera korrosionsangrepp och andra eventuellt etanolrelaterade skador. Man hittade överhuvudtaget inga spår alls av något onormalt.
Varför skulle Volvo ha gått över till en sämre och (pga kopparhalten) dyrare aluminiumlegering idag än den de använde för att gjuta toppar av för 10-15 år sedan?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 12:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
torbjorn skrev:
Men då är frågan varför Volvo överhuvudtaget använder en kopparhaltig aluminiumlegering i topparna? Sådana legeringar använder man normalt bara där man ska pressgjuta komplicerade former och vill göra det lätt för sig i gjutprocessen med måttliga tryck osv, men där hållfasthet, täthet, korrosionsbeständighet och andra egenskaper hos det färdiga gjutgodset inte spelar någon roll. Och topparna gjuts väl i kokiller vid atmosfärstryck? Då är det ännu mindre anledning att ha en kopparhaltig legering.

I sammanhanget bör man väl också notera den Volvo 940 som BSR etanolkonverterade i mitten av 90-talet och sedan plockade isär efter närmare 10 år och, har jag för mig, 17000 mil på E85, just i syfte att studera korrosionsangrepp och andra eventuellt etanolrelaterade skador. Man hittade överhuvudtaget inga spår alls av något onormalt.
Varför skulle Volvo ha gått över till en sämre och (pga kopparhalten) dyrare aluminiumlegering idag än den de använde för att gjuta toppar av för 10-15 år sedan?


Ja men undrar ju verkligen...

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011