Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fukt i avgaser?
InläggPostat: lör 08-08-23 22:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
HEjsan jag tänkte kika med er här inne.

Detta är angående fukt i avgaser. Jag plockade isär 2 avgassystem på 2 likvärdiga bilar. Systemen va lika gammla men i mitt va det betydligt mycke mer rost.

Vid start efter natt ser man tydligt att det är mycke mer fukt i etanolavgaser mer vit rök och det droppar vatten från mitt jag har förvisso en skarvläcka i min och där brukar det droppa ur vilket det ej gör på bensinbilen ifråga.

Alla bensinbilar har ju rätt mycke kondens men tycker det är mer i etanol.

Någon som har noterat detta?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, både bensin och etanol är ju kolväten, men etanol innehåller förhållandevis mer väte och mindre kol än bensin, därför blir det mer vatten och mindre koldioxid i etanolavgaserna än i bensinavgaserna. Det är känt sedan länge.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
då va det inte så lustigt att mitt avgassystem va mer angripet en polarens. Finns det något bra tipps för att avhjälpa detta eller är det bara att inse att systemer blir mer angripet.?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror inte det brukar bli någon större skillnad i praktiken. Koldioxiden angriper ju också stål, den är ju en syra. Men den ger inte synlig rost utan den fräter bort stålet så det följer med avgaserna ut.
Man kanske kan se samverkan mellan vatten och koldioxid i avgaserna som att vattnet ger rost och koldioxiden fungerar som "rostätare". När det nu blir mer vatten och mindre koldioxid så stannar rosten kvar i avgassystemet istället för att lösas upp och sköljas ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
Jo det kan nog vara så att i mitt sitter skiten kvar i medans i polaren så är det tunnare gods i istället och eventuell rost åkt ur på vägarna istället iform av små particklar?

Är det så du menar så jag fattat det hela rätt?

Men om particklarna sitter kvar i rören borde det då inte påskynda angräppen en om det försvinner?
Eller det kanske ej spelar roll ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, just det. Jag tror för min del att det hela inte spelar någon större roll, det finns ju så mycket annat som också påverkar hur länge ett avgassystem håller.
Det håller ju mycket längre på en bil som körs långa sträckor så att hela avgassystemet blir genomvarmt och inget vatten kondenserar någonstans, än på en bil som bara går i småkörningar och får kallna emellan, så att det är fuktigt hela tiden.
Rost och nötning utifrån spelar också stor roll, jag har märkt på flera olika bilar att det ställe där avgassystemet går sönder först brukar vara där det är utsatt för grussprut från bakhjulen eller där det ständigt ligger tjockt med lera och vägsmuts utanpå avgassystemet. På bilar där den bakersta ljuddämparen sitter på längden långt ut åt ena sidan (t ex VW Golf II och III, Citroën BX, Peugeot 505) är det typiskt att röret närmast före den eller främre gaveln på den ljuddämparen är det som ger med sig först.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 09:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Det är nog lönsamt att byta till ett rostfritt system första gången man ska byta.
Piratsystemen vill ju inte hålla mer än 2-3 år, även fast jag kör långa sträckor.
I mitt fall är det rostfria systemet lönsamt efter 6-8 år, men det är också skönt att inte behöva bekymra sig över att det ska rosta sönder, och så borde det höja andrahandsvärdet på bilen en aning.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kan nämna att när jag skulle byta avgassystem på min Golf, bilen var bara 4 år gammal då men hade gått som hemtjänstbil från början så det hade nog blivit mycket korta körningar, så visade det sig att ett komplett rostfritt avgassystem hos OKQ8 blev billigare än att köpa bara bakre ljuddämparen som originalreservdel. Visserligen hade det rostfria systemet ingen vidare passform, det krävdes en hel del justeringar, och ljudnivån blev betydligt högre än med originalsystemet, men billigt blev det.
Jag undersökte också möjligheterna att köpa en bakre ljuddämpare som piratdel, men det visade sig att Mekonomen m fl var ännu dyrare än original, och Biltema hade sådan oreda i rekommendationstabellerna att det inte gick att få fram där vilken ljuddämpare som eventuellt hade kunnat passa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 15:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vad jag har hört så är orginal ersättningssystem lika dåliga som pirat. Skulla jag jämföra rostfria systemet mot orginal fick jag det nog billigare monterat och klart. Kollade priset nu, och det var billigare än jag mindes 3400:- :) Bilen var också ganska exakt 4 år gammal.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Koldioxid är ingen syra
InläggPostat: lör 08-12-06 17:18 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Jag tror inte det brukar bli någon större skillnad i praktiken. Koldioxiden angriper ju också stål, den är ju en syra. Men den ger inte synlig rost utan den fräter bort stålet så det följer med avgaserna ut.
Man kanske kan se samverkan mellan vatten och koldioxid i avgaserna som att vattnet ger rost och koldioxiden fungerar som "rostätare". När det nu blir mer vatten och mindre koldioxid så stannar rosten kvar i avgassystemet istället för att lösas upp och sköljas ut.


Koldioxid är verkligen ingen syra och det sista koldioxid gör är att få järn/stål att rosta. Tvärtom så använder man vid ståltillverkning kol för att reducera järnoxid till stål samtidigt som koldioxid avges.
För att järn eller stål skall rosta krävs fritt syre men i koldioxid är de båda syreatomerna kemiskt bundna till en kolatom och därmed är syret inte fritt och kan inte oxidera stålet eller i dagligt tal få det att rosta.

Koldioxid tillsammans med vatten bildar dock kolsyra, en relativt svag syra som vi får i oss när vi dricker kolsyrade drycker. Inte alls särskilt frätande på stål jämfört med till exempel svavelsyra som bildas i avgassystem på bilar då de svaveloxider, som kommer ur motorn vid förbränning av bränslen som innehåller svavel, reagerar med vattnet i avgassystemet.

Avgaserna i en bil som körs på E85 innehåller mer vatten och dessutom är avgaserna kallare. Detta medför att mer vatten fälls ut i avgassystemet och det blir också betydligt svårare att torka ur det under normal körning. Resultatet blir att avgassystemet rostar snabbare på en bil som körs på E85 än en som körs på bensin under exakt samma körförhållande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-12-07 00:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
JasonCW skrev:
Inte alls särskilt frätande på stål jämfört med till exempel svavelsyra som bildas i avgassystem på bilar då de svaveloxider, som kommer ur motorn vid förbränning av bränslen som innehåller svavel, reagerar med vattnet i avgassystemet.
Ok... så vi kan konstatera att koldioxid inte är frätande för att svavelsyra är mer frätande, eller vadå? Varför jämför du ens med svavelsyra? Det är inte dieselbilar vi snackar om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Har för egen del slutat att oroa mig för rost och annat
som påverkar avgassystemet på bilar som körs med E85.

Troligen är det lite "överkurs" att kosta på rostfritt avgassystem
till sin etanolbil, som man mestadels kör på E85/E75 året om.
Iof känns det rejält med rostfritt. Är tveksam om jag skulle
vilja betala extra för rostfritt på beg etanolbil.

Upplever det som att avgassystemen håller längre numera,
än under tidigare decennier, då det inte fanns etanol i något bränsle.
Tror att sotpartiklar, som det finns mer av i fossilt bränsle, mer
påverkar avgassystemets livslängd.

Visst...det syns som att mer ånga kommer ur avgasröret
på en etanolbil, mestadels när motorn börjar bli varm...

Det enda synliga påverkan man då ser är, att de bakomvarande
bilisterna gärna ökar avståndet till framförvarande etanolbil.
Kan vara att ångan som kommer ur avgasröret skymmer sikten
något för bakomvarande.

Detta "mer ånga" fenomen verkar upphöra när motorn blivit varm.
Då kan nog inte den mest uppmärksamme se vilket bränsle
etanolbilen framför använder, alltså ingen synbar skillnad på
avgas-ångan oavsett bränsle.

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 11:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med E85 får man förutom vattenånga och kolsyra även ättiksyra (en svag syra) i avgasröret å andra sidan blir det 80%? mindre svavelsyra (en mkt stark syra).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mängden svavelsyra vid bensindrift är ju kraftigt beroende av svavelhalten i bensinen, och den har sjunkit starkt på senare år. I början av 90-talet märkte man ju tydlig svavellukt om avgaserna från bilar med katalysator, men den lukten känner man så gott som aldrig nuförtiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 14:35 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Ang fukt i avgassystemet borde det väl avhjälpas genom att gasa så pass mycket att avgassystemet blir varm och fukten dunstar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011