Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-02-26 05:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-07 11:30
Inlägg: 2
Jag har, jag tror den heter FlexiFuel. En liten enhet man sätter på sin insprutare (en Ford Galaxy av 1996-års mådischang).

1. Vad händer om motorn är igång och man slår om sin lilla vippkontakt med A (alcohol) och G (gas) UNDER DRIFT? Alltså, om man haft den inställd på G, tankar och vippar om den till A under drift? Jag har inte gjort det, så jag vet inte.

2. Vad händer om man har full panna E 85 och knäpper om den till G. Snålkör man montorn med MINDRE bränsleförbrukning, eller ställer den där lamda-sonden om sig och slukar lika mycket ändå? På långsträckor och motorväg (t ex E 18 mellean Enköping-Stockholm) kunde man kanske tänka sig att bara "hålla gasen" utan att behöva bilens hästar så mycket.

Nyfiken
Janis


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-26 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om vi antar att det är en Flextek eller liknande, så är dess funktion att den förlänger spridarnas öppningstid ungefär 30 % relativt de öppningspulser som bilens styrdon skickar ut när omkopplaren står i A-läge, medan öppningstiden inte förändras i G-läge.

Det beror på bilens motorstyrsystem vad som händer om man plötsligt slår om omkopplaren under körning, det mest troliga är att motorn kommer att få alldeles fel bränsleblandning till att börja med, den kommer att gå dåligt och motorelektronikvarningslampan tänds. Om motorstyrsystemet sedan lyckas korrigera saken efter ett tag så att allt fungerar bra, så är frågan om inte bilen skulle gå lika bra på E85 okonverterad.

När man kör på delgas så ska ju motorn alltid få bränsleblandning med lambda = 1. Anrikning för att få högsta effekt förekommer enbart vid fullgas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Jag har provat under körning av slå över mellan bensin - alkohol läget
och på lätt belastning så blir det ett ryck och sedan inget mer. Vid högre belastning så blir rycket kraftigare och motorvarningslampan kan tändas.

Så någon upphetsande sak är det inte.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011