Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

lite klarhet!
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=4404
Sida 1 av 2

Författare:  sebba [ mån 08-12-08 21:31 ]
Inläggsrubrik:  lite klarhet!

hallå!

håller på med ett hotrod bygge som jag ska ha en cheva sb 383 kompressor maskin i, funderar på att köra på e85, dels för att det kyler bättre och att det ger lite mer effekt.

nu till mina frågor

1*kan jag ha aluminium tank? har hört att aluminium och etanol inte lirar?

2*kan jag köra med koppar rör till bränsle ledningar?

3*Kan jag bygga om en vanlig förgasare eller måste jag välja dom svindyra varianterna som finns till e85?

har lagt ner väldigt mycket pengar på motorn så jag vill inte att det ska gå åt hvete.

väldigt tacksam för svar. måste väl inte tilläga att jag inte kan något om detta :D

Författare:  torbjorn [ mån 08-12-08 23:25 ]
Inläggsrubrik: 

1) Ja, aluminium går bra! Tänk bara på att såna här explosionssäkra påfyllningsflaskor för spritkök har tillverkats av aluminium sedan urminnes tider, och ingen har någonsin sett att t-spriten har orsakat någon korrosion på dem. Det finns en del aluminiumlegeringar som är mycket dåliga ur korrosionssynpunkt (t ex sådana som innehåller några % koppar för att bli lättflytande och fungera bra för pressgjutning), men sådana legeringar förekommer inte i form av plåt som man kan tänka sig att tillverka en bränsletank av.

2) Ja, i princip går det bra med kopparrör, men tänk på risken för galvanisk korrosion om man blandar koppar och oädla metaller som stål och aluminium. Det finns nog goda anledningar till att biltillverkarna, på den tiden de använde metallrör som bränsleledningar, inte använde kopparrör utan tunnväggiga galvade stålrör. Ska du ändå ha kopparrör, så se till att skarva in en bit gummislang som isolering närmast tanken och vid bränslepumpen. Montera kopparröret så att det ligger isolerat från chassit, t ex med gummiklädda klammer.

3) Ja, det går i stort sett alltid bra med standardförgasare bara man bestyckar dem rätt. Det enda kända förgasarproblemet ihop med E85 är att en del gamla tyska förgasare (t ex på 50-tals VW) kunde ha flottörer av impregnerad kork, de flottörerna kan suga åt sig E85 så att de sedan inte längre flyter. Jag har också hört någon vara misstänksam mot de vävarmerade gummimembranen i accelerationspump etc, men den oron gäller nog bara tvivelaktiga piratdelar. Det är aldrig några problem med de material som välkända förgasartillverkare använder, inte ens om förgasaren är 30-40 år gammal när man börjar använda den för E85.

Författare:  sebba [ tis 08-12-09 07:59 ]
Inläggsrubrik: 

tack för ditt snabba svar, låter ju lysande. det där med gammla sprit flaskor hade jag inte tänkt på. :P

Författare:  karlmb [ tis 08-12-09 10:21 ]
Inläggsrubrik: 

Men med tanke på hur många bilar som lagats med eftermarknadssopparör i koppar så borde väl man iaf kunna avskriva risken med att inte montera kopparrören isolerade från karossen?
Det är ju rätt svårt att undvika efter hela bilens längd och vore det ett problem skulle många, många ha problem med detta.
Samma sak borde kunna gälla även för bromsrör, även där är det ju inga problem.

Författare:  J.K Nilsson [ sön 08-12-14 15:56 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Men med tanke på hur många bilar som lagats med eftermarknadssopparör i koppar så borde väl man iaf kunna avskriva risken med att inte montera kopparrören isolerade från karossen?
Det är ju rätt svårt att undvika efter hela bilens längd och vore det ett problem skulle många, många ha problem med detta.
Samma sak borde kunna gälla även för bromsrör, även där är det ju inga problem.

Du monterar väl inte bromsrör stumt i karrosen? :o

Risken att få åldring och sprickbildning torde vara överlägset största risken i sådana fall.

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ mån 08-12-15 12:49 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Men med tanke på hur många bilar som lagats med eftermarknadssopparör i koppar så borde väl man iaf kunna avskriva risken med att inte montera kopparrören isolerade från karossen?
Det är ju rätt svårt att undvika efter hela bilens längd och vore det ett problem skulle många, många ha problem med detta.
Samma sak borde kunna gälla även för bromsrör, även där är det ju inga problem.

Du monterar väl inte bromsrör stumt i karrosen? :o

Risken att få åldring och sprickbildning torde vara överlägset största risken i sådana fall.

J.K Nilsson


Inte det? Hur brukar du fästa skarven mellan rör och bromsslang ute vid hjulen...?

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-12-15 17:03 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Men med tanke på hur många bilar som lagats med eftermarknadssopparör i koppar så borde väl man iaf kunna avskriva risken med att inte montera kopparrören isolerade från karossen?
Det är ju rätt svårt att undvika efter hela bilens längd och vore det ett problem skulle många, många ha problem med detta.
Samma sak borde kunna gälla även för bromsrör, även där är det ju inga problem.

Du monterar väl inte bromsrör stumt i karrosen? :o

Risken att få åldring och sprickbildning torde vara överlägset största risken i sådana fall.

J.K Nilsson


Inte det? Hur brukar du fästa skarven mellan rör och bromsslang ute vid hjulen...?

Point taken... :roll:

Men röret blir inte stumt uppe vid huvudcylindern, du har lite böjar där som kan tillåta rörelser av röret. Det är värre att klamma stummt under karrosen.

J.K Nilsson

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-12-15 17:41 ]
Inläggsrubrik: 

Titta här hur jag menar: http://forum.musclecars.nu/showpost.php ... stcount=14

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ mån 08-12-15 17:55 ]
Inläggsrubrik: 

Ser inte bilderna.
Men div värmespänningar kan förstås alltid drabba en bilkomponent om man spänner in den på fel sätt.
Men det har ju inget med korrosion att göra?

Författare:  J.K Nilsson [ mån 08-12-15 19:39 ]
Inläggsrubrik: 

Koppar åldras och blir hårt om man spänner in det så att det vibrerar, när koppar blir hårt så blir det sprött och kan då spricka av vibrationerna. Sätter man fast ett kopparrör så att det inte har galvanisk kontakt med annan metall i bilen så är det också oftast så att det är avvibrerat.

J.K Nilsson

Författare:  Joi [ mån 09-03-30 16:44 ]
Inläggsrubrik: 

Hoppas min fråga passar bra här istället för att skapa en ny tråd.
Ska byta till lite kraftigare kablar till pumpen i tanken i min bil då jag har bytt till en kraftigare pump för att köra på E85 i sommar, funkar det bra att lägga i vanlig rk eller måste man ha någon speciell som tål E85? :?
Har aldrig läst något om det, så det skadar ju inte att fråga iaf. :)

Författare:  nyfiken [ mån 09-03-30 17:20 ]
Inläggsrubrik:  Beständighet gummi och plast mot etanol.

Här i tabellen, på sidan 12 och möjligen 13, ser du olika plasters beständighet mot en lång rad ämnen.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Vanlig RK är för det mesta isolerad med PVC-plast. Det finns nog undantag där också, kanske om du skalar en RDOE (oljebeständig). Jag tror det är lite mer åt gummihållet även på dom enskilda ledarna. Men dom borde ju också vara oljebeständiga då?

Om du inte har bråttom med din installation, så klipp av några centimeter av olika kablar och lägg i en glasburk med T-sprit. Då ser du om någon påverkas.

Författare:  Joi [ mån 09-03-30 17:51 ]
Inläggsrubrik: 

Egentligen har jag inte jättebråttom, men det beror ju på hur länge man bör vänta på att det ska hända något i glaset? :lol:
Har dock en polare som sa att han kört med vanlig sån kabel och det har funkat för honom, visst dom blir lite stela efter ett tag, men det är ju originalen också som satt i tanken nu när den var för bensin. Så det gör väl inget om de blir lite hårdare. :)

Författare:  torbjorn [ mån 09-03-30 22:48 ]
Inläggsrubrik: 

Å andra sidan är det väl knappast troligt att du behöver byta ut originalkablarna om de fortfarande är i bra skick.
En bränslepump för "normala" insprutningssystem brukar dra på sin höjd 4-5 A , vid särskilt höga bränsletryck som i gamla K-jetronic-system kan strömmen möjligen gå upp till 7-8 A. För de strömmarna räcker det gott och väl med 0,75 mm² kabel, och tunnare än så har knappast använts från fabrik.

Vad är anledningen till att du byter ut originalpumpen? Har du konverterat genom att höja bränsletrycket eller vet du att dess flöde inte kommer att räcka till?

Författare:  Joi [ ons 09-04-01 17:28 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm, originalpumpen är avsäkrad med 15 eller om det är 20A på 0.75mm2 kabel. Så tyckte det verkade lite tunt, så jag böt när jag ändå hade det nere för att byta pump till en lite större. Och det gör jag dels för att min pump var original från 88, så den kommer säkert kapsejsa närsomhelst, plus att jag ville ha en bättre som orkar med att mata sås till mitt behov. :)
Den ska mata en catchtank och därifrån matar 2st kjet pumpar fuelrailen.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/