Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-12-10 16:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-03-12 00:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-28 19:36
Inlägg: 9
Ort: Elverum, Norge
Audi S4, 2.2 20v turbo, motorkod AAN.

Otrimmad (tror jag, laddar bara 1.1 max), går helt klockrent på 100% E85 utan konvertering. Bränsleförbrukning ökad 30%, kallstart lite tråkig, men inget stort problem.

Finns det en risk för at motoren går för magert på fullgas p.g.a. spridarnas dutycycle, evt. at motorstyrningen på fullgas inte lambdareglerar, snarare bruker kurvor programmerade för bensindrift?

Har bara "snål-åkad" med max. halv gas på mera än 50% E85, inte risikerat nån fullgasacceleration ennu..

En okonverterad turbomotor som går bättre enn förut, på 100% E85, nästan lite för gott till at vära sant.. :P


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 01:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad jag har förstått är det så att om ECUn har "lärt sig" de nya förhållandena tack vara lambdaregleringen, det vill säga, att 30 % mer bränsle behövs, gäller det fortfarande oavsett om bilen lambdareglerar eller ej. Long term fuel correction tror jag det kallas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Om den skulle ha problem att lambdareglera så kommer motorstyrsystemet säkert att sätta felkoder och tända motorelektronikvarningslampan.

Tyvärr saknas den lampan på många VAG-bilar från 90-talet - styrsystemet har en utgång för den, men lampan är monterad bara på bilar för länder där myndigheterna kräver den (t ex USA).
På en Audi eller VW från mitten av 90-talet finns dock lampsignalen tillgänglig i ett testuttag, så det är lätt gjort att montera en varningslampa i efterhand.

Du kan ju åtminstone läsa av felkoder emellanåt, och kolla att det inte dyker upp någon felkod som har med lambdaregleringen att göra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011