Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

skador av etanol i bensinmotorer
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=4861
Sida 1 av 1

Författare:  askilje [ sön 09-03-15 15:52 ]
Inläggsrubrik:  skador av etanol i bensinmotorer

Citat:
Etanol (E85) »
Likheterna mellan etanol och bensin är stora men det finns skillnader. Eftersom förbrukningen blir högre måste även motor elektroniken anpassas för detta. Etanol fungerar som ett lösningsmedel och är uttorkande medan bensin istället har smörjande egenskaper. E85-fordon har därför andra material i tank- och bränslesystem som klarar etanolens mer aggressiva egenskaper. Etanol har betydligt sämre kallstartsegenskaper och vintertid måste därför inblandningen av bensin öka.
Observera! Tanka aldrig ett fordon med E85 som inte är avsett för det. Det ökar mängden skadliga utsläpp, riskerar att skada motorn och ökar brandrisken.
.



enligt Bilprovningen



Det finns säkert hur många sånna här trådar som helst men ingen som bara handlade om skador från etanol i bensinbilar.

Författare:  askilje [ sön 09-03-15 16:38 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Fråga:
Hur klarar bilarnas bensintank och andra komponenter? Vad jag vet så har miljöbilarna en annan bränsletank som tål etanol?
Jonas G

Svar:
Inga problem alls. Det mesta material som tål bensin tål även etanol. Mycket av ryktena om etanol härstammar från metanol som bl.a. är aggressivt mot gummi.
Den första bilen vi konverterade 1997 har nu rullat 27 000 mil på E85. Vi har inte bytt en enda komponent i varken motor eller bränslesystem. Vid 18.000 mil plockade vi isär motor och gjorde även undersökningar inne i tanken och kollade slangar mm. Allt jämfördes med en bensinmotor med motsvarande miltal och vi hittade inte en tendens till problem. Det som flaggats för, ventilsäten etc., var minst lika fina på E85 motorn.

Motorn monterades ihop igen och har som sagt rullat nästan 10.000 mil till. Jo förresten en sak bytte vi och det var en bränsleslang som vi skar upp för att se om den tagit skada av etanolen "inifrån" Det var minst lika fin som bensinmotorns.

Inte i något av alla de projekt vi gjort har vi kunnat konstatera några problem. Rallybilen som vi konverterade 2003 gick 2,5 år utan att vi öppnade motorn. Det hade den knappast gjort på bensin.
Skador kan uppkomma på alla motorer och bränslen om man gör fel kalibrering.


Direkt motsägelse mot vad bilprovningen säger, inte lätt för folk som inte är insatta.

När jag lämnade in bilen på verkstan tidigare så skrattade han nästan till mig när jag sa att bilen gått på etanol ett tag och att det inte skadar bilen sa han "det skulle inte en tekniker på saab säga"

Författare:  nyfiken [ sön 09-03-15 18:17 ]
Inläggsrubrik:  Gummislangar för etanol.

Här kan man se i klartext hur det förhåller sig med gummislangarna och etanol.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Detta är en ofta återkommande fråga här på forumet, men svaret blir som tidigare: Allt som tål bensin, tål också etanol. Med ett (1) undantag, se tabellen, men det tillverkas inga bränsleslangar för motorfordon av den gummikvaliteten.

Fördomen om gummislangarna är ett rykte som Bilprovningen har låst sig vid. Dom var länge motståndare till etanolkonvertering, det var läsbart i klartext på deras broschyr som följde med när man blev kallad till besiktning. Texten är numera borttagen, men för att inte förlora prestigen och samtidigt erkänna sig som bad loser, håller dom stenhårt på kravet att konverterade bilar måste ha godkända bränsleslangar. Godkända med intyg från tillverkaren. Det är många år sedan bilindustrin "gick över" till just den typen av godkända gummislangar.

Och man skall ju inte glömma att det finns människor som dricker etanol, ibland dagligen t.o.m. Många av dom lever vidare, i alla fall en förhållandevis lång tid. Vem dricker bensin mer än en gång?

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/