Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Ventil-haveri
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=25&t=5669
Sida 1 av 2

Författare:  widmark [ tor 10-03-18 19:20 ]
Inläggsrubrik:  Ventil-haveri

Bild

En avgasventil som som synes inte håller så tätt längre.

Hur blev det såhär då? Jo efter ca 5000 mil på E85 fick jag nöjet att tanka 5 liter bensin i nästan tom tank. En miss helt enkelt, ett par mil till närmsta E85-mack och tom tank. Jag tänkte att lite fett kan ju motorn gå en liten bit. Dock började den helt sonika gå på tre cylindrar i en rejäl uppförbacke. Det var en bit hem (~50 mil), efter en fulltankning av E85 fortsatte den förstås gå på tre, men hem kom vi juh. Tände ut i grenröret på fullgas, så att det var allvarligare än tändningsfel verkade troligt.

Plockade av toppen och fick ur ventilen häromdan. Det behövs nog en ny...

Nu till frågan, hur blev det såhär eg? Min teori är att ventilen har varit dålig länge. Det har varit lite sämre kompression på den cylindern i åratal, långt innan jag konverterade och började köra på E85. Fetkörning på bensin kombinerat med att det gick tungt i en rejäl uppförsbacke gjorde slut på den för gott.

Vad tror ni?

Författare:  karlmb [ tor 10-03-18 22:31 ]
Inläggsrubrik: 

Nej, det var säkert spriten...!
Skämt å sido så har du nog rätt, det är inte bra för motorer med bensin.

Författare:  aryan [ fre 10-03-19 01:30 ]
Inläggsrubrik: 

Med extrem fet blandning försenas förbränningen vilket gör att avgasventilen kan bli mkt hetare än normal.

Författare:  karlmb [ fre 10-03-19 11:58 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Med extrem fet blandning försenas förbränningen vilket gör att avgasventilen kan bli mkt hetare än normal.


OK, men knappast att det blir mer än den kylande effekten av mer bränsle.
Det troligaste är nog att haveriet hade kommit förr eller senare ändå, och att kanske etanolen räddade situationen så länge man körde på kylande etanol.

Författare:  svante [ fre 10-03-19 14:26 ]
Inläggsrubrik: 

om den gått längre eller kortare om du hela tiden kört på bensin, får vi ju aldrig veta....
men om den har haft dålig kompression på den cylindern en längre tid tyder ju på att det knappast kan skyllas på E85...
även om jag är övertygad om att haveriet iaf kan skyllas på E85 av bensinlobbyn....med ett
-Vad var det jag sa... man KAN inte konvertera vanliga motorer så enkelt...

medan vi förnuftiga här vet att motorer havererar TROTS att de går på E85. :D

Författare:  karlmb [ fre 10-03-19 15:33 ]
Inläggsrubrik: 

Som vatten på en gås, kommer den här tråden att betecknas på fossilvänliga forum.... :lol:

Författare:  aryan [ fre 10-03-19 15:54 ]
Inläggsrubrik: 

Jag är nyfiken hur ventilsäten ser ut, om den också är skadat så har ventilel troligtvis varit för varm så att material har svetsats ihopp.

Annars tror jag att det inte heller är uteslutet att ett materials/produktionsfel .

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 10-03-19 18:28 ]
Inläggsrubrik: 

Nästan alltid kan sätena se helt OK ut, de är mkt bättre kylda.

Författare:  aryan [ fre 10-03-19 18:47 ]
Inläggsrubrik: 

Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html

Författare:  torbjorn [ fre 10-03-19 22:33 ]
Inläggsrubrik: 

VAZ har i alla år haft aluminiumtopp med ikrympta ventilsäten. Förmodligen är sätena av relativt hårt material eftersom motorn redan från början var avsedd för blyfri bensin.

Författare:  widmark [ fre 10-03-19 23:23 ]
Inläggsrubrik: 

Sätet ser Ok ut, iaf jämfört med ventilen :)

Det syns att det är använt, motorn har väl gått nånstans runt 30 tusen mil. Men det fattas inget material alls, ytorna där ventilen förlorat sitt material är lite mattare i färgen bara. Jag tror inte det är nåt problem att slipain en ny ventil i sätet.

Farsan är iaf övertygad om att det är E85 som är boven i dramat. Han har hela tiden förklarat för mig att motorn kommer gå åt fanders, och nu fick han ett triumferande vad-var-det-jag-sa ögonblick. Alltid kul att det glädjer nån :-)

Författare:  GL [ lör 10-03-20 07:19 ]
Inläggsrubrik: 

Om det vore E85 som är boven borde ju även de andra cylindrarnas avgasventiler vara påverkade. Ser du några sådana tendenser?

Författare:  karlmb [ lör 10-03-20 16:54 ]
Inläggsrubrik: 

widmark skrev:
Sätet ser Ok ut, iaf jämfört med ventilen :)

Det syns att det är använt, motorn har väl gått nånstans runt 30 tusen mil. Men det fattas inget material alls, ytorna där ventilen förlorat sitt material är lite mattare i färgen bara. Jag tror inte det är nåt problem att slipain en ny ventil i sätet.

Farsan är iaf övertygad om att det är E85 som är boven i dramat. Han har hela tiden förklarat för mig att motorn kommer gå åt fanders, och nu fick han ett triumferande vad-var-det-jag-sa ögonblick. Alltid kul att det glädjer nån :-)


Se där!
Man ska fräsa sätena dock, för att få korrekta vinklar, inte bara slipa in en ny ventil emot sätet.

Författare:  karlmb [ lör 10-03-20 16:57 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html


Jag glömde att det finns leksaksmotorer med gjutjärnssäten, ursäkta!

Författare:  torbjorn [ lör 10-03-20 21:57 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
aryan skrev:
Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html


Jag glömde att det finns leksaksmotorer med gjutjärnssäten, ursäkta!


Ventilsäten bearbetade direkt i ett topplock av gjutjärn är ju en välkänd lågprislösning, men det har också förekommit att ipressade/krympta säten i aluminiumtoppar är av någon slags gjutjärn.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=12

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/