Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bränslefilter (Biltema)
InläggPostat: tis 09-03-03 12:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Hittade en gammal tråd här om biltemas bränslefilter. Tänkte se om det finns nyare erfarenheter och fräschare kunskap om ämnet. Frågan lyder helt enkelt, tål de E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Biltemas plastkapslade filter för förgasarmotorer klarar i alla fall E85.

För insprutningsmotorer har jag, även för rent bensinbruk, brukat vara misstänksam mot Biltema och andra leverantörer av filter med okänt ursprung. Detta med tanke på risken att ett billigt filter släpper ifrån sig ludd som sedan sätter igen spridare eller bränsletryckregulator. Bättre filtertillverkare brukar antingen specialbehandla filterpapperet så att det är garanterat luddfritt på "nedströmssidan", eller också gör de bränslefiltren som tvåstegsfilter - först ett pappersfilter med stor yta som tar hand om allt inkommande skräp, och därefter en silduk eller filt som ska fånga upp eventuellt ludd från papperet. Under alla förhållanden är det ytterst viktigt att man monterar filtret i rätt flödesriktning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har kört ett flertal till mina Mercedesar och aldrig fått några problem.
Några filter (okänt om det var Biltema) har vänts åt fel håll och då släppt ludd.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 14:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har själv för egen del aldrig haft anledning att vara speciellt misstänksam mot just biltemas bränslefilter och dessa symtom, som jag för egen del uteslutande använt mig av dom senaste tio åren och uteslutande användning av etanol.

Som dessutom flertalet av dessa efter byte desikerats utan att kunna påfinna något utöver det vanliga som om det bara varit fråga om bensin, det är iaf min erfrarenhet på området. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 15:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Peter: Det gäller insprutningsmotorer eller? Har du tittat på spridare och bränsletrycksregulator som torbjörn misstänker kan sättas igen av ludd?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 15:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Detta med dom egna erfarenheterna på området gäller både förgasare som insprutare där minst 5000 mil varit med förgasarmotorer och har med som upptagits i tidigare trådar även kontinurligt genom åren demonterat tex spridarnosar, filter osv och av det inte kunnat finna mer av "onaturlig" härkomst trots uteslutande etanolanvändning.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 16:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tack för informationen... då vågar jag mig på att prova ett av biltemas bränslefilter då :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-03 16:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja det anser iaf jag du lugnt kan göra och efter säkerligen minst 30 talet bytta sådan bränslefilter genom åren både åt mig som bilar jag servat och haft koll på,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-08 20:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag mailade MANN-FILTER och frågade men fick tyvärr inte så mycket nytt i svaret utöver att filtarna tydligen testas med M15!

Citat:
Thank you for your inquiry. Your question is not easy and unfortunately not clear to answer but I try my best.
We test our (normal) fuel filters with a mixture of 15% Methanol fraction. This is a more aggressive test fluid than the E10 fuel which is should be normally in use in Europe.

In general MANN-FILTER matches the OE quality. If there is an OE application which requires E85 we test our filter with E85 and make sure it withstand the fuel.
For cars or trucks which are “retrofitted” in the aftermarket to E85 usage we can not take liability for the use of our filters in general. The provider of the retrofit kit need to make sure the car equipment (not only the filter) is suitable.

Sorry that I can not give a black or with Information to you. It needs to be checked application by application.
In Brasil, were the usage of Flex Fuel is more common, we have implemented a particular “Flex Fuel” line in market but not over here in Europe (up to now).

Mit freundlichen Grüßen
Kind regards
ExpertLine / Eugen Koch
Automotive Aftermarket
MANN+HUMMEL GMBH

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-09 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm,
Kanske man kan hitta artikelnummer som de säljer som Flex i Brasseland och söka dem här hemma...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-09 20:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag kollade lite på vilket filter de har en för SAAB 9-5 biofuel, det heter t ex WK512 och används redan i en massa andra bilar.

Det har vanliga 8mm slang anslutningar som gör det universell användbart.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011