Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-09-20 23:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-03-30 11:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min Renault Scenic RX4 har ju fått sprit i flera år vid det här laget. Den har hittills inte drabbats av "gå-dåligt"-sjukan. Häromveckan så noterade jag dock att den bluddrade klart mer på tomgång än vad den brukar. Jag körde tanken nästan tom och fyllde 20 liter bensin. Har nu kört c:a 10 mil efter det och nu går den igen jämnare, så frågan är om den var lite "krasslig".


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 09:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmmm.... På väg från sommarstugan så tändes plötsligt varningslampan för "avgaskontrollen". Bilen gick både före och efter det normalt, förutom att tomgångsbluddret hade återkommit igen. Tankade igen 20L bensin på nästan tom tank och vips började den gå jämnare igen. Vad 17 är det som är på gång? Den har ju klarat spriten bra i flera år nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Man får inte glömma bort att det finns flera anledningar till att en motor kan gå dåligt..
Tjuvluft någonstans så den går för magert enligt lambdasensorn?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 10:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Man får inte glömma bort att det finns flera anledningar till att en motor kan gå dåligt..
Tjuvluft någonstans så den går för magert enligt lambdasensorn?

Javisst kan det vara så, men frågan är väl varför den går bättre på bensin i så fall?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 11:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Man får inte glömma bort att det finns flera anledningar till att en motor kan gå dåligt..
Tjuvluft någonstans så den går för magert enligt lambdasensorn?

Javisst kan det vara så, men frågan är väl varför den går bättre på bensin i så fall?


Ja, har du t.ex. en luftläcka så går ju motorn bättre om den plötsligt får ett större luftbehov pga annat bränsle.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 13:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Man får inte glömma bort att det finns flera anledningar till att en motor kan gå dåligt..
Tjuvluft någonstans så den går för magert enligt lambdasensorn?

Javisst kan det vara så, men frågan är väl varför den går bättre på bensin i så fall?


Ja, har du t.ex. en luftläcka så går ju motorn bättre om den plötsligt får ett större luftbehov pga annat bränsle.

Hmm.. Blir det så med E85? Har tänkt det så att det är samma mängd luft men mer bränsle när man kör på E85.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 14:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Tjuvluft leder ju till att mer bränsle måste in för att kompensera.
I E85 fallet är mängden redan större (och programmet kanske inte medger längre spridarpulser pga vald diagnosnivå), och tankar man då bensin så blir ju blandningen fetare, om inte systemet förkortar spridarpulserna i motsvarnade grad.
Och det kommer det inte att göra om sonden säger mager blandning.
Resultatet blir fetare blandning än på 100% E85, och motorn kan sluta misstända.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Alltså tjuvluft i avgassystemet före katten då. Hmmmm.. Iofs tänkbart, men borde märkas på ökad bränsleförbrukning också väl?

En annan tanke: Hur om lambdasonden börjar vara gammal och trött? Kan det då vara så att den får mer värme när man kör på bensin så den funkar bättre då?

För övrigt har den alltid varit mer eller mindre bluddrig på tomgång. Det är även den andra nya E85-Renaulten som vi har.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 16:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Citat:
Alltså tjuvluft i avgassystemet före katten då. Hmmmm.. Iofs tänkbart, men borde märkas på ökad bränsleförbrukning också väl?
Även tjuvluft på insugningssidan ger denna effekt.

Citat:
En annan tanke: Hur om lambdasonden börjar vara gammal och trött? Kan det då vara så att den får mer värme när man kör på bensin så den funkar bättre då?


Jo, det kan nog spela in också


Citat:
För övrigt har den alltid varit mer eller mindre bluddrig på tomgång. Det är även den andra nya E85-Renaulten som vi har.


Du menar att den egentligen inte har försämrats..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 17:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Du menar att den egentligen inte har försämrats..?

Nej, det menar jag inte. Den är periodvist klart mer bluddrig och tände alltså även varningslampan nu. Jag menar dock att ingen av dem nånsin har varit helt "obluddriga" på tomgång. Varför vet jag inte. De går ju helt ok för det, undantaget då när det ökar på den äldre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-14 09:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I fredags var tanken nästa snustorr så blåste i 30 liter E85, dvs blev nästan 100% E85 igen då. Har inte hunnit köra så mycket sen dess men har iaf kunnat konstatera att den går jämnt och fint nu + att problemet med att den tidigare vid kallstart iofs gick igång direkt men dog direkt vid minsta belastning nu är helt borta. Detta trots att det inte är varmare än tidigare. Så något verkar hända till det bättre med ren bensin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 17:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu var det dags igen för ojämn gång, främst på tomgång och tänd avgasvarningslampa. Kan det vara lambdasonden som är trött och inte förmår funka optimalt på ren E85? För tycker inte det borde vara typ kassa insprutare så ofta som det nu har varit? Varje gång den har fått bensin så har det iofs gått till sig, men inte särskilt länge. Besiktning till veckan dessutom..!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 18:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Finns det ett bränslefilter som kan behöva bytas?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Finns det ett bränslefilter som kan behöva bytas?

Det finns ett filter ja. Är c:a 3000 mil och snart 2 år sedan det byttes. Vet inte vad intervallet är. Tänker du på om det lossnar nått från det? För "stock" är det väl knappast då den orkar bra.

Noterade nu också att direkt jag kom hem efter 1,5 mils landsvägskörning i c:a 90 med släp så "bluddrade" den rejält på tomgång. Lät den sen stå en stund innan jag startade igen för att flytta släpet. Då gick den mycket jämnare. Det påminde mig om att det är så det brukar vara, dvs den går som mest ojämnt då den har blivit ordentligt varm och när avgasvarningslampan tänds så är det alltid under landsvägskörning i lite högre fart. Det talar väl kanske emot att lamdban skulle gå "kall"? Snarare låter det som nått elektroniskt, som t.ex tändspolarna som inte gillar livet när det blir (för) varmt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 21:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Jag tänkte lite på ett egensatt filter som ger för lite flöde / tryck vi högre effektuutag/bränslebehov. Vid bensindrift behöver du ju 30& mindre. Om bilen har gått mycket för mager ett tag dvs motorlampan varit tänd länge så kan den gå ut closed loop och hamna i ett limb home läge, eller flyttat upp long term fuel mappen för att kompensera dåliga flödet vid högre belasting så att du får för fet blandning på tomgång.

Men det är bara en teori ur många tänkbara, du skulle t ex också kunna ha glapp kontakt med boxen nånstans (jordningen?) som blir värre vid längre spridertider osv osv. Om det inte kommer så mkt bränsle geno returen vid tomgång eller strömmen genom bränslepumpen (Torbjörns tips) är hög så kan det vara filtret. Du kan inte läsa av OBDII coderna?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011