Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 06:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-04-20 23:10 

Hej, jag har precis fått min S80 konverterad till e85. Men börjar oroa mig för detta beryktade rosa kletet.
Hur ofta tankar ni bensin i era bilar? Och hur mycket? Eller är det bara att vänta tills man får problem?

Hur ofta rekommenderar tillverkarna att man ska tanka bensin i en "riktig" FFV?

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

InläggPostat: lör 12-04-21 07:03 

Till min FFV, Volvo V70F 2.0 -08, sägs inget alls om att tanka bensin. Och jag tror inte du behöver tänka på det heller. Jag har aldrig, under dom två år som jag har kört på 100% E85 upplevt något rosa klegg. Tidigare körde jag blandtankat i mer än 5 år utan problem. (Volvo 245 -92)

InläggPostat: lör 12-04-21 17:16 
Forummoderator

Jag har aldrig haft några problem som lösts av att tanka bensin...

InläggPostat: sön 12-04-22 11:47 

Jag har däremot upplevt problem vid några tillfällen, som med en halvtank bensin har gått till sig. Det är nog tyvärr så att det är väldigt svårt att veta i förväg om man kommer att få det eller inte. Torbjorn här på forumet verkar ju ha drabbats rejält han, medan andra inte alls drabbas. För egen del kör jag E85 antingen tills ev. problem uppstår och testar då med en 15-20 liter bensin eller tills jag blir tvungen att tanka bensin(vilket inte händer så ofta).

InläggPostat: mån 12-04-23 10:01 
Forummoderator

Ett bra sätt, när det nu är frågan om en bil med OBD II och där LTFT-värdet beter sig "normalt" (dvs inte som på en FFV-bil där det bara gör utslag vid plötsliga förändringar och med tiden kryper mot 0) , är väl att hålla ett öga på LTFT och eventuellt vidta åtgärder mot rosa klägg först när man märker att värdet börjar öka.

Jag skulle för min del tro att rosa klägg-problemet egentligen är mycket mindre nu än vad det var före sommaren 2010. I efterdyningarna efter sulfat- och felblandningsskandalerna fick leverantörerna upp ögonen för problem med tillsatser i E85 som man inte hade tänkt så mycket på tidigare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme