nyfiken skrev:
Det ser ju ut som dieselmikrober. Läs båda länkarna:
http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htmNu säger ju det sunda förnuftet att spriten dödar alla levande organismer. Men det tycker man skulle gälla för dieseltankar också. Där lever mikroberna mot alla odds. Jag har läst texter om att även etanol skulle kunna innehålla mikrober, men känner mig lite tveksam. Trots allt finns det ett (säkert flera andra?) så kallade "undergörande medel" som är tänkta till etanolbränsle. Red Line SI Alcohol.
OBS! Detta betyder
inte att jag tror fullt ut på mikrober i etanol. För mig är etanol bakteriedödande och slår lätt ut sådana enkla organismer. Men om någon hade berättat för 25 - 30 år sedan att dieselolja kan härbergera levande mikroorganismer så hade jag ställt mig väldigt tvekande därtill. I slutet på 60-talet utbildade jag mig till bandtraktorförare. Där ingick en hel del kunskap om oljor, smörjmedel och bränslen och hur det skulle hanteras. Det sades, vad jag kan minnas, inte ett ord om dieselmikrober på den utbildningen. Det var ändå erfarna instruktörer med många branschår bakom sig. Första gången jag hörde talas om något liknande torde ha varit i början på 90-talet. Bör ha varit vetenskapsradion? Man hade upptäckt att det under vissa omständigheter fanns bakterier i jorden som kunde "ta hand om" vissa oljeutsläpp. I dag vet vi att det finns mikrober i (förorenad) dieselolja.
Det låter säkert lite långsökt, men har du öppnat tankarmaturen och kollat ner där hur det ser ut?
Såna där dieselmikrober, dieselsvampar, dieselmögel (kärt barn har många namn) slog mig också när jag satt och rengjorde. Någonstans i bakhuvudet så fick jag för mig att jag läst om dessa "svampar" även i E85. Konsistensen av dessa mikrober trodde jag var mer "slajmig" efter att ha sett bilder och läst beskrivningar av sanering utav dieseltankar i fritidsbåtar. Konsistensen på den här guckan på spridarna är som sagt mer som "torr" fast kladdig häftmassa. Och om det vore skit från tanken borde det väl ha satt sig i filtret?
Som sagt, jag är redigt förvirrad. Jag ska byta spridare på min 9000 nästa helg som gått kanske 300 mil på E85 så då får jag se hur dom ser ut.
Jag kan tyvärr inte kontrollera tanken på min gamla 900 då den bilen kvaddades av min fru i höstas, och spridarna har legat sedan dess (tänkte sälja dom nu, och märkte att de var redigt kladdiga). Tankarmaturen tog jag ur iaf, och den var ren och fin utan tendenser till skit i filterpåsar etc