willeh skrev:
Lite OT kanske, men jag vill passa på att varna andra som kanske läser den här tråden, snabbladda inte era bilar hur som helst. Det brände bränsleboxen, det var därför som så mycket byttes eftersom det verkade så osannolikt att något elektroniskt skulle ha tagit skada när systemet kommer i kontakt med E85. Men det gjorde det, om man laddade för hårt efter upprepade startförsök.
Det är inte alls ovanligt att bilelektronik går sönder i samband med snabbladdning eller starthjälp (även det vanligtvis brukar vara bilstereo, generator och ABS-styrdon som havererar i första hand). Det är en bra regel att ALDRIG använda en snabbladdare eller starthjälpaggregat på en bil som har växelströmsgenerator eller någon annan elektronik, om man inte lyfter av en batterikabelsko först så att man kan snabbladda batteriet utan att utsätta bilens elsystem för några otrevligheter.
Man bör också tänka på att det är stor risk att ett bilbatteri tar skada av snabbladdning, en tumregel är att aldrig försöka snabbladda ett batteri som är mer än tre år gammalt eller som är av lågprismärke eller som tidigare har utsatts för svåra påfrestningar (t ex frusit eller stått urladdat länge).