Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skräckpropaganda SBP
InläggPostat: tis 07-04-24 11:38 
Offline

Blev medlem: tis 07-04-24 11:30
Inlägg: 1
Ort: Från
Jag fågade Bilprovningen ang om det fanns något preliminärt ang konvertering , först börjades det med att det hade visat sig va sååå komplicarat med bensinpumpar och slangar som behövdes bytas och slutade med en varnande berättelse om att 3 undomar som hade tankat E85 brann inne i jönköping!

Finns det någon sanning bakom denna skröna, och har nån annan fått denna kvällstidnings retorik från bilprovningen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skräckpropaganda
InläggPostat: tis 07-04-24 13:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bilbranden kan ha ett visst mått av sanning.

För 2 ~ 3 år sedan uppstog en brand vid en trafikolycka, någonstans utanför Hjo eller trakterna däromkring. (Östra delen av Västergötland. Kan också ha varit lite söderut, mot Jönköping?) Bilen lär ha varit etanolkonverterad. Men att bilen började brinna beror ju knappast på att den var etanolkonverterad. Det måste ju ha uppstått ett krafigt läckage någonstans så att bränslet kom löst och antändes av något. Men en brand skulle ju ha inträffat även med en bensinbil i samma situation och med samma förutsättningar. Bensin är som bekant mer lättantändligt än etanol.

Att det sedan fick en så tragisk utgång med tre unga människors förlust, kan ju (?) ha berott på att dom var så svårt skadade av olyckan i sig, så att dom hade svårt för att röra sig? Men ändå beklagligt.

Man kan ju krocka eller köra i diket och klara sig utan skador. Då har man ofta lätt att ta sig ur bilen snabbt om den skulle börja brinna. (Det är bara i Hollywood som bilar exploderar när dom kör av vägen).

Eftersom kvällspressen var snabb med att "skylla på" etanolen, så vet jag att det kommenterades här på det gamla forumet.

OBS! Orsak och verkan till den här händelsen är ju bara mina spekulationer över det som blev känt när det hände. Detaljer av ena eller andra slaget kan ju jag naturligtvis inte säga något om.

SBP:s prat om gummislangar m.m. är ju inget nytt. Det står ju redan klart och tydigt här på startsidan etanol.nu, att man skall ha hela och godkända bränsleslangar och kopplingar, för att lyckas med konverteringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som det verkade var det en ovanligt olycklig bilbrand som dock har inträffat förut, med bensinbilar i samband med krock.
Och dålig kvalitet på bränsleslangar kan som sagt även drabba bensinbilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enda etanolspecifika problemet med bränsleslangar är att en gammal, dålig, söndervittrad slang kan hålla någotsånär tätt ändå så länge den används för bensin, tack vare att hartsavlagringar från bensinen sätter igen porerna i gummit. Om en sådan slang utsätts för etanol eller E85 så kommer läckaget att öka efter ett tag, då hartsen har lösts upp och det verkligen märks hur dålig slangen har varit hela tiden.

När man ser på materialkompatibilitetstabeller hos gummi- och slangleverantörer (Trelleborg, Hydroscand m fl) så är det intressant att ALLA material som enligt de där tabellerna tål bensin, också klarar etanol. Men det finns många fler materialkvaliteter som tål etanol fastän de inte är bensinbeständiga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 15:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
När man ser på materialkompatibilitetstabeller hos gummi- och slangleverantörer (Trelleborg, Hydroscand m fl) så är det intressant att ALLA material som enligt de där tabellerna tål bensin, också klarar etanol. Men det finns många fler materialkvaliteter som tål etanol fastän de inte är bensinbeständiga.


Precis, sen är det förståss så att om man höjer trycket i systemet så börjar en sliten dålig slang läcka tidigare. Samtidigt kan jag ur erfarenhet/klantighet intyga att E85 vid läckage på ett het grenrör inte ens ger upphov till brand i alla fall.

Om SBP var så medvetna / oroliga för detta med slangar så borde de kontrollera dessa vid besikningen, och kräva att de byts ut när de börjar bli torra och gamla, jag har aldrig varit med om att de givit slangerna någon uppmärksamhet alls.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 15:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Om SBP var så medvetna / oroliga för detta med slangar så borde de kontrollera dessa vid besikningen, och kräva att de byts ut när de börjar bli torra och gamla, jag har aldrig varit med om att de givit slangerna någon uppmärksamhet alls.

Jag har varit med om det en enda gång, och det var för 20-25 år sedan när bilprovarna fortfarande var enväldiga nyckfulla maktfullkomliga byråkrater :wink: (Menar att numera är de betydligt mer serviceinrikade, hehe)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
torbjorn skrev:
När man ser på materialkompatibilitetstabeller hos gummi- och slangleverantörer (Trelleborg, Hydroscand m fl) så är det intressant att ALLA material som enligt de där tabellerna tål bensin, också klarar etanol. Men det finns många fler materialkvaliteter som tål etanol fastän de inte är bensinbeständiga.


Precis, sen är det förståss så att om man höjer trycket i systemet så börjar en sliten dålig slang läcka tidigare. Samtidigt kan jag ur erfarenhet/klantighet intyga att E85 vid läckage på ett het grenrör inte ens ger upphov till brand i alla fall.

Om SBP var så medvetna / oroliga för detta med slangar så borde de kontrollera dessa vid besikningen, och kräva att de byts ut när de börjar bli torra och gamla, jag har aldrig varit med om att de givit slangerna någon uppmärksamhet alls.

/Aryan


Precis, det har jag aldrig fått nedslag på..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 18:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En bekant fick faktiskt anmärkning på dåliga bensinslangar en gång i slutet av 80-talet. Men det var uppenbarligen befogat, den bilen (Ford Taunus '77) började brinna ett par dagar efter besiktningen (för övrigt i drive-in-kön på Max).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-24 20:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om jag inte minns helt fel så var det inte släckpulvret som var fel på utan skummmedlet som inte var etanolresistent. Jag har provat( på brandkårens övningsfält) med en hink E85 och en hink bensin som brann. Vi provade att släcka med vanligt skummedel och med etanolresistent skumm. I detta försök så släckte både medlen bra men med det icke etanolresistenta så började det brinna i kanterna på hinken fortare än med etanolresistenta på E85. På vanlig bensin(E5) så kunde vi inte se skillnad alls.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skräckpropaganda
InläggPostat: sön 07-04-29 00:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 06-12-22 19:49
Inlägg: 38
nyfiken skrev:
Men att bilen började brinna beror ju knappast på att den var etanolkonverterad.


De ingrepp som gjorts på det konverterade fordonet kan ju ha bidragit till händelseförloppet.

Något att tänka på när det installeras bränsletrycksregulatorer och slangar som dras kors å tvärs i motorutrymmet..

Mvh Patrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-29 08:17 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Naturligtvis skall man vara väldigt noga med just installationen av bränsleslangar om man nu använder sig av btr för att minimera eventuella risker för bränder, men då fler och fler använder sig av elektroniska konverterings boxar elimeras just den "risken".

Och vad det gäller SBP bedömningar av bränsleslangar var iaf under min tid där, att såg man uppenbarliga torra och klart sprickbenägna bränsleslangar, gav det ofta en anmärkning men som vanligt är det upp till var besiktningsman att avgöra detta,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skräckpropaganda SBP
InläggPostat: sön 07-04-29 08:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
nemo skrev:
Jag fågade Bilprovningen ang om det fanns något preliminärt ang konvertering , först börjades det med att det hade visat sig va sååå komplicarat med bensinpumpar och slangar som behövdes bytas och slutade med en varnande berättelse om att 3 undomar som hade tankat E85 brann inne i jönköping!

Finns det någon sanning bakom denna skröna, och har nån annan fått denna kvällstidnings retorik från bilprovningen?


jag har för mig att jag läste någon artikel om att det var högkoncenterad spolarvätska som skulle ha tagit eld

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränsleblockerare
InläggPostat: lör 07-05-05 20:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag hittade den här bilden, och kom att tänka på debatten här om bränsleläckage vid kollisioner och andra olyckor.
http://www.misab.se/ff1diagram.jpg

Läs även beskrivningen:
Automatisk Säkerhetsströmbrytare som vid kollision förhindrar brand genom att el.bränslepumpen stängs av. Passar alla bilar med bränslepumpar både för insprutning och förgasare. Bränslepumpen stängs av vid kollission och varningslamporna tänds på bilen. Kan lätt återställas. Passar 6 -24 Volt.
FF1 275,oo kr.

En tämligen billig försäkring.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011