Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-10-18 08:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 19-08-21 07:47 
Offline

Blev medlem: tis 18-10-16 08:53
Inlägg: 7
Ska riva isär motorn på Opeln nu i vinter och tänkte då passa på att byta ut kolvarna till andra kolvar. Originalkolvarna i C20LET-motorn ger 9:1 i statiskt kompressionförhållande men jag tänkte montera i kolvar från C20XE-motorn som i grund och botten är en C20LET men utan överladdning. Kompförhållandet i den motorn är 10,5:1.

I dagsläget kör jag med 1,5 bars laddtryck men kommer att sänka till 1,2-1,3 bar då 1,5 bar är vad originalturbon precis klarar av.

Kan jag ladda så mycket med 10,5:1 i komp?
Finns även racingkolvar som ger 12,5:1 i kompförhållandet men det är nog lite i överkant skulle jag tro. Dock lockar det att köra med dessa kolvar och eventuellt svarca ner kolvtopparna till 10,5-11:1 i kompförhållande då jag inte vet hur mycket originalkolvarna till C20XE-motorn klarar av laddtrycket.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-10-08 18:04 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 87
Jag kör med ca 1:13-14 i komp och laddar 1,3 bar och det är helt ok. Kan tom köra magert utan motorhaveri.
B230, B200.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-10-11 14:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jag höjde i min Smart 600cc -00 från 1:9,5 tror jag till 1:13.
Helt annan motor. Trots knackreglering så går den knappt att köra på bensin, men mkt bra på E85.
Tyvärr har jag ingen långtidserfarenhet då det samtidigt blivit problem med oljeöverdrag i vevhusventilationen vilket är en svag punkt på dessa motorer.
Det leder rätt snabbt till att ett av stiften i någon cylinder slår igen vilket man måste ha mkt bra motoröra och känna till för att höra, och om man kör vidare så brinner det för långsamt och detta leder rätt snart, kanske på 50 mil, till att man bränner en avgasventil. Så där står mitt projekt nu sedan några år...
Alla som moddar turbomotorer bör ägna vevhusventilationen en extra tanke, även lite ökad blowby kan ge stora förändringar om man inte släpper vevhusgaserna rätt ut i luften, och det vill man ju inte...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011