Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-11-18 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-10-11 10:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
Varför ökar verkningsgraden när kompressionen höjs?
Blir det samma resultat med mer EGR som att höja kompressionen motsvarande?
Blir det samma sak att ha 10:1 i kompressionsförhållande och fylla cylindern till hälften med luft och ha 5:1 i kompressionsförhållande och fylla den helt?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Att höja kompressionen gör att man närmar sig den optimala Carnot-cyklen, både för en diesel som en Otto.
Men den största fördelen en dieselmotor har rel. en Otto är att Dieseln saknar ett strypande gasspjäll.
I alla lägen utom fullgas har däför en Otto en parasiterande strypförlust.
I praktiken kör man ju mkt på dellast och det är största orsaken till att dieslar brukar dra mindre i trafiken.
De nya DI-ottomotorerna försöker gå otrottlat åtminstone i några dellastområden för att på så sätt närma sig dieselns låga pumpförluster.
Mercedes har väl kommit längst fn då deras 350 CGI har lägre specifik förbrukning i ett väl så stort lastområde, som deras egna dieslar.
Och detta med en 3.5 liters motor som kan varva ordentligt (kräver inte 18 växlar..) och ge 292 Hk..
http://www.greencarcongress.com/2006/02 ... nz_pr.html

Fördelen med hög EGR-halt ur förbrukningssynpunkt är att motorn blir svagare (om den klarar halten och inte hackar) och man kan då öka spjällets öppning vilket alltså sänker pumpförlusterna.
Samma effekt blir det om man kan köra magert.
Hög halt EGR är dock bättre eftersom det är inerta gaser utan syre som fortfarande medger lamdareglerad drift.
GDI-motorerna som körs magert måste i stället ha NOx-lagrande specialkattar som regereras regelbundet.

Det fina med etanol (och metanol) är att det medger både mer magerkörning och högre EGR-halt än bensin innan misständningar uppträder (vilket direkt skulle ruinera eventuella andra vinster).
Och som grädde på moset kan man som bekant även öka kompressionen till dieselnivåer pga högt oktantal.
8)
Hur kan man ens vilja använda ett annat bränsle??? :roll:
Tänk en MB 350 CGI med ännu högre kompression, 30% EGR-ledning och ännu magrare setup!
Ladda den sedan lite med kompressor vid behov...
Mmmmm.... synd bara att det inte är en rak sexa...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 19:22 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
Vad är Carnot-cyklen då?

Det måste vara nåt mer än pumpförluster som spelar roll, för även om man kör med öppet spjäll får man ju högre verkningsgrad med högre kompression..

Får det samma verkningsgradsökning med ökad EGR som med motsvarande höjt kompressionsförhållande?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-11 22:52 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Under kompressionfasen stiger ju temperaturen på gasmassan, detta leder till att flamspridningen går fortare. (Den uppvärmda gasen behöver ju inte så mycket energi från flamman för att antändas).
Tyvärr är det så att en hög halt av EGR minskar hastigheten på flamspridningen, men å andra sidan kan man köra mindre trottlat vid dellast.

Det finns inte några motsater i hög kompression och mycket EGR. Det är ju t.o.m. så att när man ökar kompressionen så blir ju motorn starkare och kommer att gå något mer trottlat, det leder till att den praktiska genomsnittliga verkningsgraden inte ökar lika mycket som själva kompressionökningen antyder. Det betyder att EGR får en ännu större betydelse för den praktiska verkningsgraden sedan motorn har fått höjd kompression.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 07:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Litteraturtips: Tillämpad termodynamik, av Invar Ekroth och Eric Granryd. Utgiven av Institutionen för mekanisk värmeteori och kylteknik på KTH, Stockholm 1990. ISBN-nummer saknas.
Se sida 165 och däromkring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 09:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
Blir det alltså högre verkningsgrad på en motor som körs med öppet spjäll och kompressionsförhållande 5:1 än på en motor som har kompressionsförhållande 10:1 och spjället regleras så att cylindern fylls till hälften, alltså lika mycket luft som i första motorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Nej, det tror jag inte. Rent allmänt vågar jag nog påstå att man vinner mer på en kompressionshöjning än man förlorar på pumpförlusterna när man stryper en högkomprimerad motor för att hålla ner effekten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 23:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
hmm..? men den faktiska kompressionen blir ju densamma ibåda fallen.. då borde väl den strypta motorn få lägre verkningsgrad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Nej, så blir det inte.
Även om trycket i cylindern när kolven står i ÖDP är detsamma, så har man ju en större gasmängd där i den ostrypta motorn med lågt kompressionsförhållande än i den strypta med högt kompressionsförhållande (vi förutsätter att båda har samma cylindervolym).

Om vi antar att båda motorerna är ostrypta (eller lika mycket strypta) så kommer de ju vid ett givet varvtal att suga i sig samma gasflöde och alltså förbruka lika mycket bränsle. Men den motor som har högre kompressionsförhållande arbetar med bättre verkningsgrad, man får alltså ut en större del av förbränningsvärmen som mekanisk energi och en mindre del som spillvärme till kylvatten och avgaser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 11:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
jaha ok, men det var inte så jag menade, jag menade så här:
Tänk dig en cylinder på 1 liter, kompression 10:1, motorn är strypt med spjället så att den får i sig 0,5 liter luft.

Den andra motorn har en cylinder på 0,5 liter, kompression 5:1 och öppet spjäll så att motorn får i sig 0,5 literluft.

Vid öd så är den faktiska kompressionen alltså detsamma, får den ostrypta motorn då högre verkningsgrad, trots lägre kompressionsförhållande?
Eller spelar det det någon roll att kompressionstrycket inte är detsama i de båda motorerna en stund efter öd? jag menar att när motorn har snurrat 1/4 varv så är det ju inte samma tryck i de båda motorerna längre? Den första motorn har ju då i det läget en volym på 0,5 liter och den andra 0,25 liter, (ungefär, eftersom det ju inte är 0 vid öd..)men samma mängd gas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
I så fall så vågar jag nog påstå att motorn med större kompressionsförhållande fortfarande har bättre verkningsgrad. Att man sedan kanske får större friktions- och värmeförluster i en större cylinder är förstås en annan sak.

Om man ska räkna på saken så tror jag man ska göra det i två steg,
beräkna först den termodynamiska verkningsgraden för de båda kompressionsförhållandena och beräkna därefter pumpförlusterna för det "strypta" fallet och dra bort dem från den motorns verkningsgradssiffra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 22:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 278
torbjorn skrev:
Litteraturtips: Tillämpad termodynamik, av Invar Ekroth och Eric Granryd. Utgiven av Institutionen för mekanisk värmeteori och kylteknik på KTH, Stockholm 1990. ISBN-nummer saknas.
Se sida 165 och däromkring.


Den upplaga (1999) av denn skrift som jag fann i min bokhylla har ISBN-nr 91-7170-067-6 om någon är intresserad av att leta upp boken. Nu har iaf jag natten räddad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Här startar flera sidor om kompression och verkningsgrad.
http://www.tpub.com/content/engine/1407 ... 75_140.htm

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
GL skrev:
Här startar flera sidor om kompression och verkningsgrad.
http://www.tpub.com/content/engine/1407 ... 75_140.htm


Kan inte låta bli att citera några meningar från det dokumentet...:
Citat:
Theoretically, a gasoline engine using the Otto cycle would be more efficient than the diesel engine if equivalent compression ratios could be used. However, engines operating on the Otto cycle cannot use a compression ratio com- parable to that of diesel engines because fuel and air are drawn together into the cylinder and com- pressed. If comparable compression ratios were used, the fuel would fire or detonate before the piston reached the correct firing position.


Ethanol, anyone? 8)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 19:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 574
Ort: Dalsland
Är det någon som har höjt kompressionen, isåfall hur mycket, och hur har det märkts på bränsleförbrukningen? Påverkar det starten? Kallstarter? Kan startmotorn bli för svag vid för hög kompression? Kräver det starkare gnista?( hört nåt om det)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011