Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Kompression och verkningsgrad
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=1635
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ fre 08-07-11 20:03 ]
Inläggsrubrik: 

Det är ingen risk att en normalt dimensionerad startmotor i bra skick blir för svag om man höjer kompressionsförhållandet, men det är klart att marginalerna för dåligt batteri eller en risig startmotor minskar. Ska man höja kompressionsförhållandet på en gammal bil bör man passa på att renovera startmotorn samtidigt.

Visserligen behövs det högre tändspänning, men på en bil med fabriksmonterat brytarlöst tändsystem ska det utan vidare räcka till om det bara är i bra skick och alla delar är av rätt sort. Problem kan man möjligen vänta sig på gamla bilar med brytarstyrt tändsystem eller om t ex tändspole eller tändmodul är bytt mot tvivelaktiga piratdelar.

Författare:  Error [ ons 08-08-06 16:48 ]
Inläggsrubrik: 

Jag planade toppen på min Volvo 740 -88 med B230F och automatlåda.
3.0 mm tog jag och det ökade kompressionsförhållandet från 9.8:1 till 12.0:1.
Förbrukningen minskade från 1.08 till 1.00 (på landsväg) och motorn blev åtskilligt starkare, tyvärr har jag p.g.a. lathet inte justerat kamaxeln, vilket leder till att den (teoretiskt) står 3 grader fel.
Har även provat att höja tändningen, som mest 7 grader (efter planingen), det sänkte inte förbrukningen men motorn drar bättre i mellanregistret, tyvärr spikar den när man närmar sig 5000 r/min (t.ex. vid omkörningar på 2:an och 3:an).

Författare:  Alan [ tis 08-08-26 09:31 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera en Mustang

Hej jag håller på att importera en Mustang GT, funderar på att konvertera den, Men istället för att Plana toppen funderar jag på att turbo konvertera den.

Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?

Om det går skulle jag vilja låta motorn vara orörd i övrigt.

Jag har inte ställt om tändningen på en bil någon gång men jag antar att det skulle vara bra att ställa bak tändningen något. Hur skall jag räckna ut hur mycket, eller finns det något bra standard värde för e85?

Författare:  krassegrand [ tis 08-08-26 10:13 ]
Inläggsrubrik: 

Henrik Jansson skrev:
Är det någon som har höjt kompressionen, isåfall hur mycket, och hur har det märkts på bränsleförbrukningen? Påverkar det starten? Kallstarter? Kan startmotorn bli för svag vid för hög kompression? Kräver det starkare gnista?( hört nåt om det)


Det finns företag som mapar om för E85. Om bilen har turbo så antar jag att de utnyttjar den möjligheten till kompresionshöjning.

Författare:  nyfiken [ tis 08-08-26 11:39 ]
Inläggsrubrik:  Etanol/turbo i Mustang

Ett intressant projekt, berätta hur det går, men du har startat tre trådar med samma ämne. Det kan bli lite rörigt för den som skall försöka besvara. Så fortsätt helst i en tråd, den här t.ex. Det underlättar. Om inte annat när någon vill söka på närliggande sökord.

Författare:  GL [ tis 08-08-26 18:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera en Mustang

Alan skrev:
-----
Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?
-----

Det går inte att öka verkningsgraden på dellast med turbo. Turbo är just till för att höja vridmoment och maxeffekt.

Enklast sätt att höja verkningsgraden är att ordna ordentlig luftförvärmning och EGR.

Författare:  lilja [ lör 12-06-16 19:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

Har lite samma fundering, men efter att ha läst tråden så verkar det rätt vättigt att turbo ladda för att minska bränsleförbukningen och öka verkningsgraden, turbon laddar juh även vid normal last.

Undrar om en fiero V6 har EGR ventil det borde den ha?

Författare:  karlmb [ lör 12-06-16 21:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

Vill påstå att det aldrig kan höja verkningsgraden att låta en turbo arbeta, om man kan få in tillräckligt med luft utan.
Detta trots att man kan höja kompressionen rejält med ett bränsle med högre oktantal, som E85.
Besparingen med turbo man kan få är att man kan krympa motorn och ändå behålla en hög toppeffekt/vridmoment, och normalt sett betyder det bättre dellastverkningsgrad.

(Kan man istället eliminera pumpförlusterna på dellast på något annat sätt så faller nyttan med att bygga en mindre motor, man kan t.ex. köra magert och då motorn i det läget blir svag, öppna gasspjället mera, vilket minskar pumpförlusterna. Detta är hela iden med sk DI-motorer som har börjat bli vanliga idag. Bäst exempel är kanske Mercedes CGI som lyckats nå dieseleffektivtet med bensinmotorer som samtidigt kan lämna rejält med effekt vid behov då de har stor slagvolym.
Det fina i kråksången är dock att man med etanol i tanken inte behöver bygga sig en komlicerad DI-motor, etanol kan brinna mkt magert, till skillnad från fossil bensin!)

Vissa fördelar finns dock med turbo, man kan använda kammar med mindre överlapp, vilket ger mindre mängd färskgas ut i avgaserna vid gasväxling, samt att intern EGR ökar, vilket ökar verkningsgraden ngt.
Till viss del kan man tillvarata ngt av avgasernas rörelseenergi i turbon, men å andra sidan behövs den till att pressa avgaserna ut igenom avgassystemet om man vill ha anständiga bullernivåer.
Menar dock att detta sammantaget inte väger upp det ökade strömningsmotståndet i ett turboagregat.
Dessutom ökar temperaturerna på gaserna i motorn, vilket med fel bränsle leder till behov av extrabränsle för att kyla vitala motordelar, vilket blir förödande för effektiviteten.
Etanol är dock en såpass bra kylare att detta oftast är onödigt.

Författare:  torbjorn [ lör 12-06-16 21:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

lilja skrev:
Undrar om en fiero V6 har EGR ventil det borde den ha?


EGR är så gott som standardutrustning på GM-motorer från 80-talet, åtminstone på de som saknar katalysator. Dock är den oftast av enklast möjliga till/från-typ som helt enkelt styrs av ett vakuumuttag strax före gasspjället, den återcirkulerade avgasmängden bestäms av en fast strypning. Ett bekymmer med många av GM:s EGR-system är att ventilen sitter svåråtkomligt till på insugningsröret (det medför att Bilprovningen ofta inte kontrollerar EGR fastän det egentligen borde göras vid besiktning), och att avgaserna för EGR passerar trånga borrade kanaler i gjutgods som lätt blir igensatta och är besvärliga att rensa.

Författare:  lilja [ tor 12-06-21 15:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera en Mustang

GL skrev:
Alan skrev:
-----
Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?
-----

Det går inte att öka verkningsgraden på dellast med turbo. Turbo är just till för att höja vridmoment och maxeffekt.

Enklast sätt att höja verkningsgraden är att ordna ordentlig luftförvärmning och EGR.



En liten turbo ger faktiskt en luft förvärmnings effekt. Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?

Författare:  krassegrand [ tor 12-06-21 17:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera en Mustang

lilja skrev:
Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?


Vad vill Du uppnå med ökar verkningsgrad? Minskad bränsleförbrukning?
Du kan ju inte spara bränsle genom att trycka in mer bränsle/luft!

Jörgen

Författare:  karlmb [ tor 12-06-21 17:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

Citat:
Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?


Laddar den mot stängt gasspjäll blir det bara mer förluster.
Om det skulle gå in mer luft o bränsle pga högre laddtryck i cylindern, så stänger du ju ännu mer gasspjället, och det blir mer stryp/pumpförluster där.
Det kan aldrig löna sig att pumpa mot stängda spjäll, eller hur?

Författare:  Dr. Mabuse [ tor 12-06-21 21:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

Man kan ta ut en betydligt högre effekt ur motorn med turbo, men turbon stjäl verkningsgrad.

Har man en Fiero kan jag absolut förstå behovet av att slänga på en turbo. En "sportig" bil som den förtjänade ett bättre öde än att bli så under-motoriserad som den tillslut blev. Ganska precis som de Lorean DMC-12: den konstruerades ursprungligen med en dubbelturbo i tankarna, men utan turbon blev RPV-6:a mest bara slö. Det fanns en anledning till att Robert Zemeckis motortekniker slängde i en Porsce-motor i den deLorean som var med i Tillbaka till Framtiden... :lol:

Författare:  karlmb [ mån 12-06-25 07:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompression och verkningsgrad

Dr. Mabuse skrev:
Man kan ta ut en betydligt högre effekt ur motorn med turbo, men turbon stjäl verkningsgrad.

Har man en Fiero kan jag absolut förstå behovet av att slänga på en turbo. En "sportig" bil som den förtjänade ett bättre öde än att bli så under-motoriserad som den tillslut blev. Ganska precis som de Lorean DMC-12: den konstruerades ursprungligen med en dubbelturbo i tankarna, men utan turbon blev RPV-6:a mest bara slö. Det fanns en anledning till att Robert Zemeckis motortekniker slängde i en Porsce-motor i den deLorean som var med i Tillbaka till Framtiden... :lol:


Detta argument att montera turbo är givetvis mkt lovvärt!
Go, go, go!!

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/