Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-08-26 11:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-25 12:38
Inlägg: 6
Ort: Stockholm
Jag funderar på att montera en liten turbo istället för att plana toppen, då borde jag få lite mer effekt och utnytja E85 bättre en. Men Eftersom jag är ute efter en bruksbil så funderar jag att inte byta toploks packning. Utan låta motorn vara orörd.

Dock så antar jag att jag måste ställa om tändningen. Samt att byta bränsleslangar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 11:43 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=

Nästan samma fråga

Du behöver antagligen inte byta slangar om de inte är dåliga.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: SBP
InläggPostat: tis 08-08-26 16:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-25 12:38
Inlägg: 6
Ort: Stockholm
Det där med slangar är för att jag tänkte rega in den som Etanol konverterad.

SBP kräver att man byter slangar samt har ett data blad på de nya slangarna. Jag måste endå typbesiktaga bilen när jag importerar bilen så det blir inget extra kostand.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 19:01 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Jag får inte länken att fungera. Funderar på samma sak att turbo konvertera men bara ha en lite turbo och ladda lite.

Vad är optimalt laddtryck för att få en låg bränsleförbrukning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 19:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Forumet blev "förstört" för snart ett år sedan. Men eftersom man pratar om bränsleslangar, så är det förmodligen svaret i länken.
Så här är det: Om du skall försöka registrera en bil som miljöbil och köra på E85, så kräver Trafikverket ett intyg på att bränsleslangarna tål etanol. Det låter krångligt, men är inte det. Dom flesta bränsleslangar i dagens läge tål etanol såväl som bensin. Det finns undag. Läs mer på startsidan om det. Orsaken till detta är någon sorts "Dåligförlorarattityd" från Trafikverkets sida. Mer om detta kan vi ta en annan gång.
Skall du inte registrera om din bil, så behöver du inget intyg. Men om bilen är några år, så ser man ju över sina gamla bränsleslangar av ren självbevarelsedrift utan att SvB behöver kontrollera samma sak.
Nu ser jag i ditt andra inlägg att du hade en åttiotals Pontiac Fiero. Jag visste inget ting om den bilen, men Googlade på den och som det beskrevs i dom enstaka Googlesvaren jag läste, så är det en förgasarbil. Stämmer detta?
Jag vet som sagt var inget mer än det som Google svarade, men vore det inte bättre att satsa på ett insprutningssystem i stället? Du har en GM-bil med en V-6'a? Kolla här: http://www.creativefuelinjection.se/ om det inte kunde vara ett bättre alternativ för dig. Ett bra insprutningssystem är nog hästlängder före en förgasare när det gäller bränsleekonomi. Och insprutning plus turbo blir väl ännu bättre i så fall?
Är det bara förvärmd luft man avser, så går ju det att ordna på enklare sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 13:54 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Vad skall man ha för ladd tryck till en etanol konverterad bil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 13:56 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
nyfiken skrev:
Forumet blev "förstört" för snart ett år sedan. Men eftersom man pratar om bränsleslangar, så är det förmodligen svaret i länken.
Så här är det: Om du skall försöka registrera en bil som miljöbil och köra på E85, så kräver Trafikverket ett intyg på att bränsleslangarna tål etanol. Det låter krångligt, men är inte det. Dom flesta bränsleslangar i dagens läge tål etanol såväl som bensin. Det finns undag. Läs mer på startsidan om det. Orsaken till detta är någon sorts "Dåligförlorarattityd" från Trafikverkets sida. Mer om detta kan vi ta en annan gång.
Skall du inte registrera om din bil, så behöver du inget intyg. Men om bilen är några år, så ser man ju över sina gamla bränsleslangar av ren självbevarelsedrift utan att SvB behöver kontrollera samma sak.
Nu ser jag i ditt andra inlägg att du hade en åttiotals Pontiac Fiero. Jag visste inget ting om den bilen, men Googlade på den och som det beskrevs i dom enstaka Googlesvaren jag läste, så är det en förgasarbil. Stämmer detta?
Jag vet som sagt var inget mer än det som Google svarade, men vore det inte bättre att satsa på ett insprutningssystem i stället? Du har en GM-bil med en V-6'a? Kolla här: http://www.creativefuelinjection.se/ om det inte kunde vara ett bättre alternativ för dig. Ett bra insprutningssystem är nog hästlängder före en förgasare när det gäller bränsleekonomi. Och insprutning plus turbo blir väl ännu bättre i så fall?
Är det bara förvärmd luft man avser, så går ju det att ordna på enklare sätt.


Fieron med V6 har insprutning dock finns det en motor kallad Iron duke som har elektrik förgasare som finns i en del fieros.

Så vad rekommenderar du för ladd tryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Laddningstryck etc. etc. är egentligen över mina kunskaper och erfarenheter. Men får du inget bra svar här, så finns det ett annat forum som lär vara vida känt i motorkretsar för sina kunskaper. Sävarturbo heter dom och jag förmodar att man då söker på savarturbo.
Men en ren gissning från min sida om jag vore i din situation. Kolla på någon känd FFV med turbo, SAAB Biopower t.ex. Det var ju en ovanligt lyckad konstruktion. (Jag har ingen sådan så jag kan inte bidra med något) Här är ju annars en länk till en som har lyckats med E85 men har en kompressor i stället. Kanske inte jämförbart, men ger ändå en fingervisning.
http://www.hilmersson-racing.com/ Kolla på jetbåt.
Men håll oss gärna uppdaterade så kan vi hänvisa till dina erfarenheter i framtiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 14:46 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
turbo är inget alternativ för att plana toppen, tubon är bara till för effekthöjning vid acceleration,
planad topp ger verkan vid konstant fart där verkningsgradsökningen ger bättre ekonomi.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-20 21:52 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
svante skrev:
turbo är inget alternativ för att plana toppen, tubon är bara till för effekthöjning vid acceleration,
planad topp ger verkan vid konstant fart där verkningsgradsökningen ger bättre ekonomi.


Hur menar du nu? turbon laddar även när man kör vi konstant hastighet.

Är det någon som vet vad man bör ha för tryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om du vill höja laddtrycket är det bara intressant för att få in mer luft i motorn och därmed kunna skicka in mer bränsle för att få ut mer arbete ur motorn.
Vill du ha bättre ekonomi i ett visst körfall så skulle en höjning av laddtrycket bara leda till mer förluster, för då skulle du stänga gasspjället mer och öka pumpförlusterna istf att sänka dem.
Dessutom ökar du avgasmottrycket och de pumpförlusterna på avgassidan också.
Slutsatsen av detta är att det bästa vid lugn körning är att plocka bort turbon (bypassa den) och istället försöka göra motorn tillräckligt stark för att orka med sitt jobb i den aktuella farten.
Ett sätta att göra det, om bränslet tillåter, är att höja kompressionen.
Ett annat är att öka slagvolymen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 09:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
lilja skrev:
svante skrev:
turbo är inget alternativ för att plana toppen, tubon är bara till för effekthöjning vid acceleration, planad topp ger verkan vid konstant fart där verkningsgradsökningen ger bättre ekonomi.

Hur menar du nu? turbon laddar även när man kör vi konstant hastighet.


knappast...
fyllningsgraden är densamma för samma effektuttag...
om turbon laddar spelar ingen roll...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 10:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
----Slutsatsen av detta är att det bästa vid lugn körning är att plocka bort turbon (bypassa den) och istället försöka göra motorn tillräckligt stark för att orka med sitt jobb i den aktuella farten.
Ett sätta att göra det, om bränslet tillåter, är att höja kompressionen.
Ett annat är att öka slagvolymen.


Det är nog tvärtom, minska slagvolymen! Då ökar fyllnadsgraden och därmed verkningsgraden. Detta har ju tillämpats av en del tillverkare då man kopplar bort ett antal cylindrar vid dellast.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man tack vara turbon kan höja vridkraften och därför kan (nära) fullgas köra i samma hastighet med sänkt varvtal / högre utväxling så borde det väl också kunna sänka förbrukningen?

GL skrev:
Det är nog tvärtom, minska slagvolymen! Då ökar fyllnadsgraden och därmed verkningsgraden. Detta har ju tillämpats av en del tillverkare då man kopplar bort ett antal cylindrar vid dellast.


Skilnaden i verkningsgrad/förbrukning/effekt mellan en 3l motor som gör 2500 varv och en 1,5l motor som gör 5000 varv borde iaf i teori inte vara så stort.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 10:51 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
säkert inte, då luftmotståndet är största energislukaren...
men en liten motor är billigare i tillverkning och den kan sitta utan turbo med 75 hk i en liten bil
och med turbo och 150hk i en SUV.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011