Forumet blev "förstört" för snart ett år sedan. Men eftersom man pratar om bränsleslangar, så är det förmodligen svaret i länken.
Så här är det: Om du skall försöka registrera en bil som miljöbil och köra på E85, så kräver Trafikverket ett intyg på att bränsleslangarna tål etanol. Det låter krångligt, men är inte det. Dom flesta bränsleslangar i dagens läge tål etanol såväl som bensin. Det finns undag. Läs mer på startsidan om det. Orsaken till detta är någon sorts "Dåligförlorarattityd" från Trafikverkets sida. Mer om detta kan vi ta en annan gång.
Skall du inte registrera om din bil, så behöver du inget intyg. Men om bilen är några år, så ser man ju över sina gamla bränsleslangar av ren självbevarelsedrift utan att SvB behöver kontrollera samma sak.
Nu ser jag i ditt andra inlägg att du hade en åttiotals Pontiac Fiero. Jag visste inget ting om den bilen, men Googlade på den och som det beskrevs i dom enstaka Googlesvaren jag läste, så är det en förgasarbil. Stämmer detta?
Jag vet som sagt var inget mer än det som Google svarade, men vore det inte bättre att satsa på ett insprutningssystem i stället? Du har en GM-bil med en V-6'a? Kolla här:
http://www.creativefuelinjection.se/ om det inte kunde vara ett bättre alternativ för dig. Ett bra insprutningssystem är nog hästlängder före en förgasare när det gäller bränsleekonomi. Och insprutning plus turbo blir väl ännu bättre i så fall?
Är det bara förvärmd luft man avser, så går ju det att ordna på enklare sätt.