torbjorn skrev:
"Rosa klägg" var något som E85 kunde släppa ifrån sig förr och som gärna satte igen spridare, förgasarmunstycken mm, men problemet verkar ha upphört sedan man skärpte standarden för E85 efter Statoils skandal med felblandade tillsatser sommaren 2010.
Det är bara på de äldre lågkomprimerade B230F fram till årsmodell '88A som det går lätt att ställa om tändningen genom att vrida fördelaren. På senare årsmodeller är det en fast monterad induktiv givare. Man kan göra en fininställning i några steg genom att jorda pinnar på tändstyrdonet i olika kombinationer, men för större ändringar måste man ändra tabellerna i styrdonets programvara. Tyvärr har de flesta av dessa tändstyrdon programvaran liggande i en s k maskprogrammerad microcontroller som inte går att ändra, det är bara enstaka av dem som har ett separat eprom som kan raderas och programmeras om.
Det finns också en "ful-lösning" som går ut på att polvända den induktiva givaren, då får man ett par grader tidigare tändning över hela registret men istället blir alltsammans mer känsligt för störningar, magnetiskt skräp på givarens polskor mm.
Om man ställer tändningen tidigare över hela registret så leder det ofta till ostabil tomgång, tomgångsstabiliseringen kan börja självsvänga.
Okej. Många vill ju gärna vrida för att kunna utnyttja att det brinner långsammare har jag förstått.