Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: mån 18-05-07 21:07 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Vilken kan har du till detta och hur har du ställt tändningen?
Vad är det "rosa klägget" ni pratar Om?
Fungerar den bra och startar den lätt även på vintern? Ons gärna om du har tid så jag ska göra liknande projekt med FD motor :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: tis 18-05-08 06:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
"Rosa klägg" var något som E85 kunde släppa ifrån sig förr och som gärna satte igen spridare, förgasarmunstycken mm, men problemet verkar ha upphört sedan man skärpte standarden för E85 efter Statoils skandal med felblandade tillsatser sommaren 2010.

Det är bara på de äldre lågkomprimerade B230F fram till årsmodell '88A som det går lätt att ställa om tändningen genom att vrida fördelaren. På senare årsmodeller är det en fast monterad induktiv givare. Man kan göra en fininställning i några steg genom att jorda pinnar på tändstyrdonet i olika kombinationer, men för större ändringar måste man ändra tabellerna i styrdonets programvara. Tyvärr har de flesta av dessa tändstyrdon programvaran liggande i en s k maskprogrammerad microcontroller som inte går att ändra, det är bara enstaka av dem som har ett separat eprom som kan raderas och programmeras om.
Det finns också en "ful-lösning" som går ut på att polvända den induktiva givaren, då får man ett par grader tidigare tändning över hela registret men istället blir alltsammans mer känsligt för störningar, magnetiskt skräp på givarens polskor mm.
Om man ställer tändningen tidigare över hela registret så leder det ofta till ostabil tomgång, tomgångsstabiliseringen kan börja självsvänga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: tis 18-05-08 09:04 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
torbjorn skrev:
"Rosa klägg" var något som E85 kunde släppa ifrån sig förr och som gärna satte igen spridare, förgasarmunstycken mm, men problemet verkar ha upphört sedan man skärpte standarden för E85 efter Statoils skandal med felblandade tillsatser sommaren 2010.

Det är bara på de äldre lågkomprimerade B230F fram till årsmodell '88A som det går lätt att ställa om tändningen genom att vrida fördelaren. På senare årsmodeller är det en fast monterad induktiv givare. Man kan göra en fininställning i några steg genom att jorda pinnar på tändstyrdonet i olika kombinationer, men för större ändringar måste man ändra tabellerna i styrdonets programvara. Tyvärr har de flesta av dessa tändstyrdon programvaran liggande i en s k maskprogrammerad microcontroller som inte går att ändra, det är bara enstaka av dem som har ett separat eprom som kan raderas och programmeras om.
Det finns också en "ful-lösning" som går ut på att polvända den induktiva givaren, då får man ett par grader tidigare tändning över hela registret men istället blir alltsammans mer känsligt för störningar, magnetiskt skräp på givarens polskor mm.
Om man ställer tändningen tidigare över hela registret så leder det ofta till ostabil tomgång, tomgångsstabiliseringen kan börja självsvänga.



Okej. Många vill ju gärna vrida för att kunna utnyttja att det brinner långsammare har jag förstått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: tis 18-05-08 10:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag skall inte "svära i kyrkan" och jag har förståelse för att man vill ha sin 740/940 och köra på E85. Men nu har man ju kommit till den situationen att Volvo V70 2,5Fx har sjunkit neråt i prisklasser så att dom kan vara intressanta. Och om man söker det lilla extra för avancerad körning, så är det ju så med dessa 5-cylindriga V70 att den svagaste modellen har ett vridmoment på 300 Nm. Dom andra modellerna är bara ännu mer starkare. Jag kan inte modellbeteckningarna riktigt, men det handlar väl om olika turboaggregat. Och jag tror att motsvarande finns i S80-serien också? (Men med dom 5-cylindriga då, inte V8) Men en fabrikstillverkad FFV till överkomligt pris.

Själv har jag nu kört min V70 2.0F -08 i 8 år. Alltid på E85. Den har gått tämligen störningsfritt.

Ett tillägg: S 80 fanns inte som FFV. Bara en gasvariant (CNG). Alltså ingen E85 i S 80.


Senast redigerad av nyfiken tis 18-07-03 06:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: tis 18-07-03 03:13 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 11:10
Inlägg: 6
Ort: Wheremountain, DogBarkNot
Det mesta jag har planat b230f är 5.1 mm, stod vid fräsen & veva i alldeles för mycket egna tankar så det råkade bli mera än det jag tänkt...
. Penslade gamla topplockspackningen med shellack och ihop igen. Satte dit en a-kam också. Flyttade inte tändningen nånting eftersom flamfronten är så mycket snabbare med högre kompressionsförhållande.
Vid 2/3 bf95 började det höras spikningar, annars gick det bra när jag hade större del e85 :)

_________________
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011