Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Plana toppen http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=4499 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | matsuda [ ons 08-12-24 14:56 ] |
Inläggsrubrik: | Plana toppen |
Tänkte byta topp och plana den i samma veva. Nuvarande kompressionsförhållande är 9,3:1. Ganska larvigt lågt enligt många. Bilen är rätt snål i övrigt så det är ett kul experiment att se hur lågt man kan gå i förbrukning. Det är tre faktorer jag vill väga in dock: Slitage och buller, dessa är dock inte så jätteviktiga. Bilen låter rätt mycket redan som det är och den varvar ~3100rpm i 110 km/h så det är inte heller världens bästa utväxling. Sedan undrar jag också hur mycket det kan tänkas slita på motorn? Jag kör rätt lugnt men accelererar ofta bestämt upp till den hastighet jag vill nå. En sista faktor jag vill väga in är att jag vill ha möjligheten att kunna rensa rosa klegg. Det vill säga, jag vill kunna hälla i tillräcklig andel bensin för att kunna rensa bort skiten. Här är lite mer fakta om motorn: Engine Model B6 Type Gasoline, 4-cycle Cylinder arrangement and number In-line 4 cylinder Combustion Chamber Multispherical Valve system OHC, belt-driven Displacement cc (cu. in.) 1,597 (97.4) Bore and stroke mm(in.) 78 x 83.6(3.07 x 3.29) Compression Ratio 9.3:1 Compression kPa(kg/cm^2, psi)-rpm 1,324(13.5, 192) - 270 Valve Timing IN Open BTDC 14 degrees Valve Timing IN Close ABDC 50 degrees Valve Timing EX Open BBDC 52 degrees Valve Timing EX Close ATDC 12 degrees Valve Clearance IN mm(in.) 0. maintenance-free Valve Clearance EX mm(in.) 0. maintenance-free Idle speed rpm MTX (in neutral): 850 +/- 50, Automatic: 850 +/- 50 in P range Ignition timing BTDC 2 degrees +/- 1 degree Firing order 1-3-4-2 |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |