Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-04-21 16:34 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Tja, efter min förra etanolkonvertering av min 245 -90 med B230F som efter ombyggnad nu ligger på 1.07 vid blandad körning med tung gasfot så är jag i tankarna på att byta upp mig till en 945 LTT alt FTT.

Har nu några funderingar,, vill inte höra några idiotförklaranden =P men är inne på att isåfall riva motorn, fixa blocket från grunden, väga in och balansera allt rörligt,, och sen komphöja genom att plana en 531 topp. Är väl nu alla idiotförklaringar kommer,, men tanken är att höja kompet lite och sänka laddtrycket en smula,, är inte ute efter en 500HK+ byggnation utan mer efter en relativt grundstark motorn med bra bränsleförbrukning.

Har läst och småforskat lite i turbokonvertering av originala B230F motorer vilket en del kör med 1+ bar på i ladd. Men vet att originala turboblocken har lite grövre grejer, stakar etc från början, så där tanken kommit in lite att komma upp lite mer i en vanlig komp kanske lite +.

Har D24S motorn med 23:1 i kompressionsförhållande ja turbokonverterade för ett antal år sen hållt utan problem så tycker jag ju att ett original FT block borde göra det med med en liten komphöjning,, är som sagt inte ute efter segdrag på lågvarv vs hästspark när turbon kickar in så det spinner över halva vägbanan,, utan är mer ute efter den där lilla extra puffen som en turbo kan ge.

Så min fråga här är om det finns någon med erfarenhet av komphöjning och lägre turbotryck eller bara turbo/komp vad man skulle kunna lägga sig runt maximalt och sedan backa tillbaka en liten bit.

Resten av själva konverteringen är ja ganska klar med vad som ska göras denna gång, men är nu bara ute efter lite tips och råd va det gäller kompet som sagt, vad en turbo motor skulle kunna gå på med E85 då jag redan vet att för högt komp i en BF maskin kan ge groteska spikningar, men etanolen ligger ju på en högre oktan vilket borde göra att det ska kunna gå att labba lite med komp vs turbotryck.

Så alla erfarneheter, tankar och idéer mottages tacksamt =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 18:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Du skrev:
Citat:
Har D24S motorn med 23:1 i kompressionsförhållande---

Kan det vara sant?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 19:37 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jepp, de ligger väldigt högt, därav skrot topp om man inte vet va man gör när man sätter ihop dom eller om remmen går,, jäkligt tigt om utrymme på dom.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte så mycket om det här, men här kan du läsa om en som vet desstå mer:
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e
Nu är det inte samma motor som i ditt projekt, men tekniken och fakta gäller nog båda. Han började med kompressor, men på slutet konverterade till E85, som man kan läsa.

Han har nog mycket annat att göra för det är tidsluckor i dagboken. Läs gärna om dom andra projekten också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 20:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Visst kan man höja kompet på en turbomotor till ungefär som en sugmotor iaf om man kör på så bra bränsle som E85.
Själv håller jag på med en Smart (3cyl microturbo) där jag höjer från 9.5:1 till ca 13:1.
Men 23:1.. Fast hur menar du med den, ska du ottokonvertera en dieselmotor? D24S är ju en VW-diesel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 20:57 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Bara för att reda ut om ja va otydlig =) Tanken på dieselmotorn är bara att den har ett så högt komp men håller för att kränga på en turbo,, så länge man inte vränger på en garretturbo kanske och laddar 1+bar och varvar skiten ur den,, och för de som undrar om 23:1 i komp på D24

D24
Kompression: 23:1
kW vid r/s: 60/78
hk vid r/min: 82/4700
Nm vid r/s: 145/33
kpm vid r/min: 14,8/2000

D24S är en VW motor i grunden men fanns ju både i 240/740/940 serien, den som jag konverterade kom från en 240.

Men åter till ämnet =) SKa kolla in länken där och se om det finns nåt matnyttigt =)

Sen det där Smart projektet lät lite intressant, låter lite som mina tankegångar där. Har fastnat för E85 som bränsle nu sen min 245, så E85 får det bli framöver med, men inte bara enkel "bonn"konvertering med spridarbyte och vrida på nyckeln,, utan vill försöka få ut så mycke av effekten som det går,, utan NASA teknik d.v.s,, alltså få så lite effektsvinn ur bränslet som det går. Ett bra sätt av erfarenheten sist är att försöka kräma upp kompet en del eftersom bränslet i sig tål det,, om ja minns rätt så är det väl 1:14 bensin och 1:9 E85 i blandningsförhållanden,, så bara att gå på ren känsla så tänker jag som så att minska förbräningsrummet en aning,, dvs plana och samtidigt få upp komp, så även om det är minimal skillnad så borde ju lite mindre luft sugas in samtidigt som bränslet fortsatt går efter grundmappen i boxen,, och högre komp hjälpa bränslet likt högoktanig diesel att förbrännas på ett bättre sätt.

Nu är ju inte jag varken matematiker, kärnfysiker eller på nått sätt en expert inom motorteknologi,, men som sagt så är det åt det hållet känslan går i tankegångarna. Så länge block och topp materialet hållet för påfrestningarna så borde man ju kunna anpassa motorn lite mer för att förbränna etanolen, inte bara få den att gå på det. Skulle gärna vilja ha en rätt pigg E85 FT motor, men dom mardröms siffrorna för en vanlig dödlig pendlare som brukar dyka upp på 1.5L normal körning med "bonn"konvertering är inte särskilt lockande, därav hellre försöka göra nånting åt effektförlusten och försöka optimera motorn i helhet för E85.

Skulle jag lyckas få ner en FT på E85 till liknande siffror med den jag har nu,, normal körning vill säga, en turbo dricker ju alltid en liten klunk extra vid buskörning,, men att få den runt 1.1 nånstans vid normal körning som nu så skulle jag va mer än nöjd,, på nått sätt SKA det gå =) Optimist som man är ;D

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 21:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det var förut någon på forumet som höjde kompressionen av en Volvo B20 (tror jag det var) till 15:1 och han fick problem med spikningar vid hård belastning. Det skiljer sig naturligtvis lite mellan olika motorer beroende på kamaxeln, förbränningsrummets osv men jag kan tänka mig att gränsen för en vanlig sugmotorer går omkring 14,5:1 när man kr på E85. Med överladdning kan man naturligvis inte ha lik hög kompression.
Att undvika spikningar med extra mycket bränsle är nog ingen bra ide om man vill få ner förbrukningen men kanske det går att undvika spikningar med högre kompression om man kör med mager blandning,

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 22:10 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Det va kanske lite väl saftigt med 15 i komp, blir ju nästan dieselmotor av det, går att köra på glödtändning istället =)

Det ja funderar på just nu om ca 12,5/13 i komp skulle funkar med turbo, om man kanske skulle ladda runt 0.5/0.6 bar på det? Det jag mestär ute efter som sagt är den där lilla extra puffen som turbon ger, samma om man jämför en sugdiesel och en turbodiesel,, den där extra orkernvid accelationer, segdragning, uppförsbacke m,m,, kommer aldrig köra på strippen iallafall =)

Sen vet ja att de flesta räknar med ork, mappning, flöde upp till varvstoppet, det är ja inte heller ute efter då jag aldrig varvat mina motorer mer än max 5000rpm, allt över det känns bara väldigt onödigt och slitagemässigt,, gillar mer motorer med bottenvrid i, så man slipper peta i 3an varje gång man vill förbi någon väglus,, därav just tanken med en etanolanpassad FT motor,, få den lille extra skjutsen när man trycker på pedalen mer än ett välkänt BRÖÖÖÖÖÖ,, och det enda som ökar i hastighet är bränslemätarens nål.

B230F motorn jag har och åker med nu är det lagom klipp i för att vara en sug,, den håller hastigheten utan förlust i uppförsbackar utan påfrestande gas, men är ju inte så att den skulle börja spinna okontrollerat över vägen om man trycker pedalen i bott.

Bara ett litet extra tips om man vill ha mer skjuts ur en etanolkonverterad B230F,, om man har byggt en kallstartsannordning likt min i min andra tråd,, är att bygga en egen kontakt för fullgas (förslagsvis vid gasrullen eller liknande) och koppla den så att den slår på kallstarten, det ger faktiskt en märkbart förbättrad acceleration vid 3000rpm och uppåt när den går i och ger extra bränsle vid det tillfället när tempgivaren går igenom motståndet och lurar styrboxen att mata på mer.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 15:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag är dilettant på motorteknik, men jag snappar gärna upp kunskaper allteftersom de presenteras för mig. Jag minns inte om det kommit upp på tal redan, men här kommer en galen idé: Vad hindrar en dieselmotor från att köras på E85 med diesel-cykeln? Bensinen borde ju fungera som tändförbättrare.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 17:31 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Den idéen slog mig för många år sen, va inne på att försöka bygga en dieselmoped när ja 14 med, men hade inte de möjligheterena att ens ge det ett försök.

De enda hindren jag känner till till dagens datum är väl att dieselpumpen skulle skära ganska snart,, känner till en som råkade tanka fel vid macken en gång och fyllde upp BF95 i en dieselbil,,, hon kom inte överdrivet många mil, men hon tyckte billen gick som en raket den sträckan hon kom,, så på ett sätt så borde man kunna köra en dieselmotorn på E85+2t olja kanske,, Vet inte att en diesel på nått sätt skulle kunna glödtända då den använder sig av insprutningstiden som tändpunkt,,, så man kan nog experimentera lite med det,, den skulle nog bli väldigt bränsleeffektiv iallafall,, men ekonomiskt med extra tillsatts av 2t olja vet ja inte om det skulle va,, sen hur katalysatorn om sån finns skule må vet ja inte,, men tanken är ju inte alldeles dum egentligen,, skulle va kul att testa på en liten VW 1.6 TD motor,, hade man en en maskinpark nog stor att lyckas konstruera om en vanlig Bosch stjärnpump så den ligger på egen smörjning så skulle det va riktigt fränt =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bensinen är nog inte en tillräckligt bra tändförbättrare.

Om man råkar köra en dieselmotor på ren bensin så får man förmodligen inte igång den alls, men om det blir frågan om "blandtankning" så kan den starta och gå någotsånär normalt på tomgång och vid lätt belastning, men vid större gaspådrag går den mycket dåligt och det kan bli kraftiga "dieselknackningar". Symptomen brukar göra att folk misstänker t ex dåligt luftade spridare eller trasig topplockspackning innan man kommer på att misstänka bränslet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-25 22:52 
Offline

Blev medlem: ons 12-04-25 21:31
Inlägg: 2
Jag röstar på att du stannar strax innan 12.5, (man får räkna med att cylindertrycket ökar mycket) så akta stakarna som inte är starkast i världen.
Vridet som uppstår gör att stakarna kröks lätt, med höjd komp blir ju turbon ännu starkare :D.
Jag gick upp i komp i min T5 motor kör 9.5 i komp (med h-profil) och nira i3d och 600 hk snurra laddar 1.6, funkar kalas fint men skulle vilja prova mer komp.
E85 är bäst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-25 23:52 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ja hade man råd med H stakar m,m så =) men som sagt så ska den aldrig ut på strippen å åka ;D
Så hade tänkt mig runt 12,5-13 +- och sen bara låta turbon få ligga på original 0,5 ungefär,, mer behöver ja inte =) är bara ute efter det lilla extra vridet när man vill om vägsniglar å söndagsåkare =)
Sen så vill ja försöka få den runt litersträcket,, så är lite balansgång däremellan =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-26 13:02 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 11:10
Inlägg: 6
Ort: Wheremountain, DogBarkNot
Står en skaplig 945 LTT här.
Satte i vanliga B230F -kolvar och vevstakar i den. Planade toppen en skvätt. Satte i en låglyftande A-kam istället för den trista ännu mera låglyftande T-kammen.
Kompressionsförhållandet är nu 11:1. Den är väldans lågvarvsstark för att vara en volvo.

De bilarna är ju normalt attans törstiga men nu blev den rätt normal, ungefär samma förbrukning som en annan icketurbo945 jag hade tidigare. På längre åktur med full bil (7 pers) och en hel del packning så tog den kring 0,88-0,89 vid körning kring hundra knyck. Och det är inte illa för de hemskingarna. Tror jag vid det tillfället hade ca hälften E85/Bf95.
Men måste ha minst ca 25 % E85 iblandat. Körde en liten bit på Bf95 men då spikade det duktigt när jag gasade..

Ångrar att jag inte planade 530-toppen mycket mera när jag ändå stod i fräsen och vevade....

_________________
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-26 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Men du kör med original LTT komponenter då som turbo och WG?
Att ja va så dum och inte tänkte på det när ja byggde min motor egentligen att ta original F kolvar,, men jag har min topp planad 2.8mm och en egenbyggd justerklämma till WG som jag kan justera laddtrycket med så har ställt upp det på ca 1.6 bar nu vid fullt ladd enligt 2 mätare som jag testat med,, så vet inte om motorn skulle klara F kolvar? Nog för att rödblockare är slitstarka och stryktåliga men,, Tänkte om nån vet om en A kam är bättre för en turbomotor än den VX3 kammen jag har i nu? Eller är VX3 lite skarpare? Hört och läst lite att A kammen är bra på hela registret och VX3 på högre varv.
Har en A kam liggandes så funderar på om det är mer värt att peta i den ist å justera ventilspelet igen?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011