Bara för att reda ut om ja va otydlig =) Tanken på dieselmotorn är bara att den har ett så högt komp men håller för att kränga på en turbo,, så länge man inte vränger på en garretturbo kanske och laddar 1+bar och varvar skiten ur den,, och för de som undrar om 23:1 i komp på D24
D24 Kompression: 23:1 kW vid r/s: 60/78 hk vid r/min: 82/4700 Nm vid r/s: 145/33 kpm vid r/min: 14,8/2000
D24S är en VW motor i grunden men fanns ju både i 240/740/940 serien, den som jag konverterade kom från en 240.
Men åter till ämnet =) SKa kolla in länken där och se om det finns nåt matnyttigt =)
Sen det där Smart projektet lät lite intressant, låter lite som mina tankegångar där. Har fastnat för E85 som bränsle nu sen min 245, så E85 får det bli framöver med, men inte bara enkel "bonn"konvertering med spridarbyte och vrida på nyckeln,, utan vill försöka få ut så mycke av effekten som det går,, utan NASA teknik d.v.s,, alltså få så lite effektsvinn ur bränslet som det går. Ett bra sätt av erfarenheten sist är att försöka kräma upp kompet en del eftersom bränslet i sig tål det,, om ja minns rätt så är det väl 1:14 bensin och 1:9 E85 i blandningsförhållanden,, så bara att gå på ren känsla så tänker jag som så att minska förbräningsrummet en aning,, dvs plana och samtidigt få upp komp, så även om det är minimal skillnad så borde ju lite mindre luft sugas in samtidigt som bränslet fortsatt går efter grundmappen i boxen,, och högre komp hjälpa bränslet likt högoktanig diesel att förbrännas på ett bättre sätt.
Nu är ju inte jag varken matematiker, kärnfysiker eller på nått sätt en expert inom motorteknologi,, men som sagt så är det åt det hållet känslan går i tankegångarna. Så länge block och topp materialet hållet för påfrestningarna så borde man ju kunna anpassa motorn lite mer för att förbränna etanolen, inte bara få den att gå på det. Skulle gärna vilja ha en rätt pigg E85 FT motor, men dom mardröms siffrorna för en vanlig dödlig pendlare som brukar dyka upp på 1.5L normal körning med "bonn"konvertering är inte särskilt lockande, därav hellre försöka göra nånting åt effektförlusten och försöka optimera motorn i helhet för E85.
Skulle jag lyckas få ner en FT på E85 till liknande siffror med den jag har nu,, normal körning vill säga, en turbo dricker ju alltid en liten klunk extra vid buskörning,, men att få den runt 1.1 nånstans vid normal körning som nu så skulle jag va mer än nöjd,, på nått sätt SKA det gå =) Optimist som man är ;D
_________________ "Friskt kopplat hälften brunnet" "Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"
|