Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-11-19 22:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 16:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Man skulle naturligtvis också kunna köra magert med turbostrypningen, men det går inte att köra hur magert som helst, det finns en undre gräns där blandningen inte går att antända över huvud taget och innan dess krävs enorm bra tändsystem och blir förbränningen mycket långsamt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 17:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Hmm, tror det är bättre att ladda batteriet genom att styra laddregulatorn till att bara ladda upp det till 60% eller så, och sedan bara låta generatorn ladda max vid motorbroms.
BMW har väl detta i produktion redan?


Ja, och Chryslerkoncernen har haft det sedan 80-talet. När Chryslers patent gick ut för en del år sedan så infördes tekniken snabbt av många olika biltillverkare, men det verkar bara vara BMW som skryter högljutt om den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
aryan skrev:
Man skulle naturligtvis också kunna köra magert med turbostrypningen, men det går inte att köra hur magert som helst, det finns en undre gräns där blandningen inte går att antända över huvud taget och innan dess krävs enorm bra tändsystem och blir förbränningen mycket långsamt.


Om man genom att köra magert kan reducera förbrukningen med 20%, då finns det nog inte mkt mer att hämta.
Och det kan man.
Minns vad mr Uhr skrev för några år sedan.
Notera vad Mercedes lyckats med mha en fungerande direktinsprutning och skitbränslet bensin.
(I princip nått samma effektivitet som deras egna dieslar som saknar de pumpförluster vi pratar om här.)
Uppgiften är på köpet många ggr enklare med etanol...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: lör 12-06-30 21:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ett bra startbatteri till elturbon och etanolbilar som ska starta bra på vintern tack vara högt startvartal och som bufferbatteri för varierande laddning vid drift /motorbroms som håller mkt 10x fker laddcyklar än blybatterier och dessutom väger en bråkdel:
http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteri ... V40AH.html

Citat:
Operating voltage max 16.0V - min 11.0V
Optimal discharge current < 20 A 0.5 C
Maximal discharge current < 40 A 1 C, continuous for max 30 minutes from full charge
Max peak discharge current < 400 A 10 C, maximal 10 seconds in 1 minute
Optimal charge current < 20 A 0.5 C
Maximal charge current < 40 A < 1 C with battery temperature monitoring
283 x 248 x 155 mm 16kg

Inget problem med Peukerts lag som blybatterier har
http://www.ev-power.eu/docs/pdf/GWL-LP12V-Spec.pdf
och bra spänning (låg inre resistens) trots extremt strömutag
http://gwl-power.tumblr.com/post/262008 ... t-360a-18c
Citat:
Bild
Example of discharge of 20Ah cells at 360A (18C)
The graph shows discharge characteristics of 12V batteries using 20Ah cells at 360A.


Samma 18C grafen för 40Ah batteriet skulle det bli vid 720A omkring 7kW, ifs troligtvis vid rumstemperatur vid -20°C blir det inte lika bra men ändå mkt bättre än vad blybatterier klarar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011