Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=6557
Sida 1 av 1

Författare:  karlmb [ ons 12-07-25 19:48 ]
Inläggsrubrik:  Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1

Jag har under vintern roat mig med att topprenovera motorn i samband med att toppackningen började läcka efter en smärre överhettning..
Samtidigt passade jag givetvis på att höja kompressionen i motorn så mycket som möjligt.. :twisted:
Det visade sig att Smartmotorn, även kallad Suprex, är en av mkt få motorer där en enkel rejäl avhyvling kan göras utan krav på några andra åtgärder som urtag för ventiler i kolvar eller liknande.
Det gick att ta av 2.5mm vilket enligt mina beräkningar ska höja kompressionen från 9,5:1 till 13,3:1.
3 mm jämnt hade höjt till 14,4:1 men jag fegade med tanke på att jag har originalstakar och orenoverad motor.
(Det är iaf gott om gods kvar i toppen om man tar även 3 mm, gjutningen bildar i princip en 6mm "platta" i botten som kan tunnas ut lite..)
Dessutom är det intressant att få veta vad en "måttlig" kompressionshöjning kan ge.
Det visade sig dessutom att faktiskt det ena tändstiftet, det på avgassidan, med 2.5 mm avplaning kommer endast ett par-tre tiondelar ifrån kolven trots att det är en skålad kolv som stiftet hamnar i rätt bra.
Det var min motorrenoverare som påminde mig om att kolla hur det blir med det stiftet...så det hade jag aldrig med i beräkningarna från början. Nu finns det ju stift som till skillnad från Smartens har färre än 4 sidoelektroder, så om man vill borde man kunna modda stift och eller packning så att ingen sidoelektrod pekar ner mot kolven i åtdraget läge.

Sagt och gjort, kamkedjespännaren kunde lätt ta upp en 5 mm för lång (2x2.5mm) kamkedja och timingen hamnade 2.5 mm senare än original. Det motsvarar ca 2-3 grader för sen kan, men det borde enbart förbättra bottenvridet, VVT-motorer senarelägger ju kammen med 10-20 grader vid låga varv.
På höga varv borde det inte ge några större problem eftersom motorn ju har turbo...

För att säkerställa starten även vintertid bytte jag startmotor till en från en Smart Cdi, som har en liknande motor.
Dags för start.
Startade direkt, gick lungt och fint, men kanske att man lite mer kände av att det sitter en 3-cyl.maskin i bilen.
Efter en kort provkörning kunde konstateras att bilen definitivt fått bättre bottenvrid och även vrid genom hela registret. Toppeffekt måste rimligen också gått upp för nu når man enkelt toppfarten på 140 (reglerad), tidigare fick man vänta ett bra tag.
När man kör omkring med bilen känns nu den automatiserade lådan mkt mer harmonisk, som om den egentligen var programmerad med denna motor...med mer vrid i alla lägen.. 8)

Efter några uppkörda tankar kunde jag också konstatera att förbrukningen utan andra åtgärder än denna kompressionsökning dessutom sänkts med 10%.

Tyvärr har en av tändspolarna, eller dess högspänningskablar börjat få problem (jag hatar numera motormonterade tändspolar!), och motorn går tidvis på 2 cylindrar, varför jag parkerat bilen i väntan på nya spolar och kablar som jag kan montera på något svalare och mindre vibrerande ställe än på motorn.

När detta är löst kommer jag på något sätt att börja manipulera tändning och blandning (bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: viewtopic.php?f=12&t=6497&start=30 )
, och köra magert, och framförallt ta bort den på Smart mkt tidigt kommande fullgasuppfetningen (redan från 2900 rpm...) Då kan vi nog få se riktigt bra förbrukningssiffror.

Slutligen ställer jag väl på turbotrycket lite grann, 100 hk ska ju inte vara några problem tydligen... :twisted:

Jag hoppas ni ursäktar att jag först skrev om detta i ett Smartforum, men de behövde faktiskt lite etanolkunskap... :wink:
Här finns lite mer info for den som är intresserad:
http://www.smartmaniacs.co.uk/showthrea ... inder-head

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 12-07-25 22:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1

karlmb skrev:
bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... 7&start=30

Varsågod!
Lösningen är nog för enkel för att patenteras, och jag har inte heller övervägt att förvägra mina etanolvänner något sådant. Sprid gärna runt idén/kopplingen, men jag ser gärna att den tillägnas etanol.nu ungefär som i stil med GNU-licenserna för open-source programvaror.

Författare:  karlmb [ tis 12-07-31 13:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1

Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: viewtopic.php?f=12&t=6497&start=30

Varsågod!
Lösningen är nog för enkel för att patenteras, och jag har inte heller övervägt att förvägra mina etanolvänner något sådant. Sprid gärna runt idén/kopplingen, men jag ser gärna att den tillägnas etanol.nu ungefär som i stil med GNU-licenserna för open-source programvaror.


Tack för licensen!!
Vi kan kalla den etanol.nu-motståndet! :lol:

Författare:  aryan [ tis 12-07-31 18:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1

Kul, 10% förbrukningsminskning är redan väldig bra! Hoppas på flera uppdateringar!

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 12-07-31 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Smart Fortwo -00 (54 hk) från 9,5:1 till 13,3:1

karlmb skrev:
Tack för licensen!!
Vi kan kalla den etanol.nu-motståndet! :lol:

Dr. Mabuse-motståndet känns lite mycket, med tanke på att jag bara stod för designen, det var ju du som byggde och testade prototypen. :wink:
Design: Dr. Mabuse
Proof of Concept & Prototype: karlmb

:lol:

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/