Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-11-18 14:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Max komp på b230f?
InläggPostat: tis 12-09-18 19:32 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 70
Hej!
Hur högt i komp kan man gå med en b230fd från 94, dvs med m-kam?
Jag har idag planat 3,3mm och den går utan problem på E50. Funderar på att göra som Error och plana upp till 4,5mm, dvs ett komp på 14,7. Det skulle göra ca 7% och 8 hk till.
Vågar jag detta?

(teoretisk verkningsgrad 0 mm 9,8:1 är 55,0% -50% i förlust=30,0%
teoretisk verkningsgrad 3,3mm ca 12,5:1 är 58,7%, -50% i förlust=33,7%
teoretisk verkningsgrad 4,5 mm ca 14,7:1 är 61,0%, -50% i förlust=36,0%
jämförelse oplanad/planad3,3mm: 33,7/30,0= 1,12dvs 12% vinst
jämförelse 36,0/33,7=1,068 dvs en ökning med 6,8%,
inte mycket men...
antagningarna i beräkningarna tål att kritiseras. kappa=1,35men kappa mellan 1,3 och 1,4 spelar ingen roll när man jämför.Förluster i motor, växellåda och kringutrustning)

_________________
940 med b230Ltt. Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: ons 12-09-19 03:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Rent intuitivt känns det som om den extra höjningen av kompressionen inte är värd risken gentemot den lilla ökningen i verkningsgrad man får. Den ökade risken för spikning om man vid något tillfälle skulle bli tvingad att hälla i lite bensin. Sedan kan jag inte uttala mig om hur mycket slitaget på vevlager, kolvar, stakar, kolvringar och så vidare.

Å andra sidan är inte motormekanik min starka sida...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: ons 12-09-19 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Det kan nog vara en bra ide att testa upp emot 15 i komp förhållande på en sugmotor.
På en turbo tar man ju bort viss möjlighet att överfylla motorn och därmer effekt.
vIsst skulle ökat komp leda till mer slitage på kolvbult och vevlager (och kanske kolvringar), men å andra sidan får man ju tänka sig vilka tryck en turbomatad motor tvingas leva under.
B230 motorn är ju känd för att tåla mkt överladdning så varför skulle det egentligen bli problem?
Har Error också en sugmotor?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: ons 12-09-19 08:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag tror förluster (50%) även ökar när kompressionen ökar eftersom det blir lite mer friktion (och blow-by) i motorn när kompressionen är större?

När motorn går i dellast kanske pumpförluster också kan bli högre dvs i samma hastighet om inte utväxlingen ändras samtidigt?

Om man kan öka utväxlingen eftersom motorn ger högre vridmoment vid lägre varvtal och kanske minska pumpförluster med (mera) EGR borde högre kompression kunna ge en bränslebesparning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: ons 12-09-19 09:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Jo, lite ökar ju kompressionsförlusterna, men vi pratar nog inte så stor skillnad mellan 12 och 14:1.
Det lönar sig allt att höja ändå. Visst når man ännu längre om man växlar upp.
I princip varenda bil skulle vinna på det.
Större hjul? Byt bakaxelklump till en från en diesel, finns det ngn 6-växlad låda som passar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: ons 12-09-19 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
94'an har väl EGR? Om man laborerar på ett klokt sätt med EGR-systemet i samband med kompressionshöjning så borde man dels kunna hålla ner pumpförlusterna och dels minska risken att tändsystemet får för sig att ställa tändningen sent för att undvika knackning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: mån 13-12-16 03:36 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 11:10
Inlägg: 4
Ort: Wheremountain, DogBarkNot
Planade en B230f 5,1 mm. Stoppade i en A-kam istället för sömniga M. Inga problem alls. Med mindre än 1/3 e85 så spikade den duktigt..

_________________
Herr 1574
Mitt gamla användarkonto verkar ha försvunnit.?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: tor 13-12-19 10:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
karlmb skrev:
vIsst skulle ökat komp leda till mer slitage på kolvbult och vevlager (och kanske kolvringar)


är det så?
förbränningstrycket är väl oherrans mycket högre än kompressionstrycket?
och sen är det ju bara så högt vid acceleration, typ fullgas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Max komp på b230f?
InläggPostat: tor 13-12-19 12:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Håller med, men det borde iaf bli större påfrestningar/ mera slitage om man tar ur större effekt ur motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011