Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-11-18 09:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-02-13 13:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Ungefär som diesel..vid vilken komp självtänder etanol?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-13 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Med tanke på att de dieselmotorer som körs på etanol (Etamax-D) har kompressionsförhållanden över 20:1 och att det bränslet dessutom har s k tändförstärkare tillsatta, så kan man nog konstatera att det krävs synnerligen höga kompressionsförhållanden för att få pålitlig självantändning av t ex ren etanol eller E85.

Men saken är inte riktigt så enkel, den beror ju också mycket på t ex bränslets, luftens och motorns temperatur, hur utblandad insugningsluften är med avgaser (antingen via EGR-system eller sådant som har blivit kvar i förbränningsrummet sedan förra avgastakten), om det finns heta punkter i förbränningsrummet (glödande sotflagor, överhettat tändstift, vassa kanter på ventiler, gjutskägg), vilken fyllnadsgrad och varvtal motorn går med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-14 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Jag misstänker att det går att köra etanol i en vanlig dieselmotor utan att höja kompet.
Att Scania ändå valt att göra det misstänker jag beror på emissions, men framförallt kallkörningsegenskaper.
Man ska komma ihåg att bussar ofta går med löjligt låg last och ibland har svårt att hålla värmen vintertid.
De konverteringar som BSR gjort tror jag är utan komphöjning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-14 12:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Menar du etanol utan bensin eller E85?

http://alternativefuels10.tpub.com/henn ... in0010.htm

Citat:
The cetane number, also found in Table 1, is a measure of the ease (or difficulty) by which a fuelcan be compression ignited. Fuels with high cetane numbers have low autoignition temperaturesand short ignition delay times. Ethanol has a low cetane number, less than 5, compared to 40 to 55 for diesel fuel. This indicates that the alcohol fuels have higher autoignition temperaturesrelative to diesel fuel. This is reflected in the autoignition temperatures of ~600 degrees F fordiesel fuel and 793 degrees F for ethanol. Hence, the requirement of glow plugs to autoignite the E95 fuel in the 6V-92TA engines.


Table 1 finns här http://alternativefuels10.tpub.com/henn ... in0011.htm

och här kan man läsa vad som kan behövas i en dieselmotor: http://en.wikipedia.org/wiki/Cetane_number
Citat:
Typical values
Generally, diesel engines operate well with a CN from 40 to 55. Fuels with higher cetane number have shorter ignition delays, providing more time for the fuel combustion process to be completed. Hence, higher speed diesel engines operate more effectively with higher cetane number fuels.
In Europe, diesel cetane numbers were set at a minimum of 38 in 1994 and 40 in 2000. The current standard for diesel sold in European Union, Iceland, Norway and Switzerland is set in EN 590, with a minimum cetane index of 46 and a minimum cetane number of 51. Premium diesel fuel can have a cetane number as high as 60.[2]


Om man blandar etanol med eter (dietyleter) med cetantal över 125 enligt tabellen borde det funka. Det intressanta är att man tydligen kan generera dietyleter ur etanol med värme svavelsyra som katalysator. Man kanske skulle kunna ha en eter generator ombord som använder motor/avgasvärmen, då har man även löst kallstartsproblem med E100 i ottomotorer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-14 16:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Jag menade ED95.
Just det, man ska ju ha 5% glykol i spriten för att det ska fungera.
Då höjs cetantalet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-27 09:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Så vad ska vi säga att kompen skall vara innan den självtänder? Ska vi säga 14.7:1 i komp?

Det är som att plana en B230F 4.5mm för då får man 14.7:1 i komp.
Eller för att vara på säkra sidan så planar man 4 mm?

Tänkte köra gengas samtidigt på sidan om :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-27 13:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
14.7:1 ger nog ingen självantändning heller men du verkar vara uta efter hur mycket komp som man kan ha utan risk för spikning?
14:1 i en bil utan överladdning går säkert bra, om nu inte ventilerna tar i kolven då.

Du bör kolla om det funkar med (kortare?) kamrem och så kan du behöva ställbart kamdrev om du inte råkar plana ungeför en kugg breds på toppen så att det blir rätt timing ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-28 07:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Tänk dock på att ett så högt kompressionsförhållande gör att det blir ett tungt jobb för startmotorn och du får räkna med lägre startvarvtal än normalt, det kan alltså bli besvärligt med kallstarter (i synnerhet på gengas, om du inte har möjlighet att starta på flytande bränsle och låta motorn suga igång fyren i gasgeneratorn).

Och, jag måste upprepa: det är INTE bara kompressionsförhållandet som bestämmer om det blir risk för spikning/självantändning eller inte. Även om motorn kanske kan fås att fungera på högre varvtal och med lätt gaspådrag (liten fyllnadsgrad) vid uppåt 14:1 så är risken stor att den blir helt oanvändbar pga spikningstendenser vid segdragning på låga varvtal.
Jag brukar avråda från att lyfta toppen och ge sig på kompressionshöjning på en motor som fungerar som den ska, först om man ändå måste lyfta toppen för någon absolut nödvändig reparation kan man fundera på att kanske plana av den lite mer än vad som behövs bara för att få en slät tätningsyta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-04-06 22:11 
Offline

Blev medlem: tis 09-11-03 22:58
Inlägg: 13
Kastar mig in i en gammal tråd.... Som sagt så tänder ju bränslet av värmen, inte av själva trycket. Man kan nog ha 50:1 i komp utan självantändning om insugsluften är 100 grader kall, medan man i varma länder inte kan köra högkompat öht pga den varma insugsluften....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-07 23:09 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 70
jag har planat toppen 4,5mm och det ger ett komp på 13,7.har inga problem med knackningar utom när motorn stängs av. Sierrarem krävs. motor är b230fd med m-kam, dvs lite lyft och inget överlapp. detta ger ca 16%högre verkningsgrad teoretiskt.
dessa motorer verkar man inte ta kål på hur lätt.som.helst

_________________
940 med b230Ltt. Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011