matsuda skrev:
karlmb skrev:
Varför är du orolig för hög NOx-halt?
Kör du stök så omvandlas all Nox i princip ändå till ofarliga gaser i katalysatorn, och kör du magert så blir NOx relativt lågt, eftersom förbränningstempen sjunker då.
Dessutom är det som du skriver svalare generellt efter förbränningen (även om det under huvudförbräningen kanske kan tänkas bildas ngt mer NOx med denna höga kompression så blir det snabbt svalare, nettot är nog inte så stort).
Även om du vill köra utan katalysator är ju nivåerna avsevärt lägre än från en modern högtrycksdiesel...
Det är väl så att om man kör något magert så ökar förbränningstempen, medan den sjunker först när man magrat ut ordentligt?
Beror förstås på vad man menar med ordentligt. Och även om förbränningstempen är hög så är det inte självklart att det blir värre i en högkompad etanolmotor, engine out. Det är mkt som påverkar.
I vilket fall bli det som sagt bättre än vilken diesel som helst.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.