Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-11-20 17:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-04-17 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Snubblade över detta http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=41148

Elektrisk överladdning byggd av en RC motor och en "halv" turbo kompressor är kanske inte så dum ide?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-20 14:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
De kräver en ruskig effekt för att göra nytta, men använder man dem inte för att maximera uteffekten på motorn, utan för att öka körbarheten kan de säkert hjälpa till.

Om man håller sig till 0.1-0.3 bars överladdning kan man ju köra på E85 och inte behöva bry sig om komp-sänkning. Den kommer att göra mest nytta på låga varv, där E85 redan har ett övertag på bensinen, vilket bara gör saken ännu bättre! :D

Jag läste lite i tråden, och det var flera intressanta saker som togs upp. Något jag inte såg (eller missade för jag skummade igenom några sidor väldigt snabbt) vad att man kunde sätta spjällhuset framför turbon. Med spjället stängt kan elmotorn ligga på tomgång nära max-varv, och när man öppnar spjället kommer trycket omedelbart; ingen spool-up-lag...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-20 15:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1824
Ort: 08- och Småland
Jag har inte fördjupat mig i detta, men minns från skarven 50/60-talet att man experimenterade med en raketmotordriven turbo. Alltså inte avgasdriven utan driven av någon "fyrverkeripjäs" ???
Detta kan ju knappast ha haft någon praktisk nytta för fler än dragracingbilar. En sådan laddning brinner ju upp på ett fåtal sekunder.
Vanlig avgasturbo var ju förbehållet förutom tyngre dieselfordon, endast ett fåtal exklusiva och lyxiga bensindrivna bilar. SAAB Turbo kom i början på sjuttitalet och anses som den första familjebilen med turbo.
Detta blev bara ett litet sidospår i ämnet och får räknas till "Avdelningen för överflödigt vetande". :roll: :roll: :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-20 17:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
De kräver en ruskig effekt för att göra nytta, men använder man dem inte för att maximera uteffekten på motorn, utan för att öka körbarheten kan de säkert hjälpa till.


Jag vet inte hur stor effektbehovet kan vara, är det gigantisk kan man hellre hjälpa förbränningsmotorn direkt med en elmotor men riktig så stor kan det väll inte vara? Jag föreställer mig att man använder det endast för bättre acceleration trots tidiga / höga växlar, el-effektbehovet lär öka med bilens varvtal om man ska bibehålla samma tryck.

Elladdning för boostbatteriet borde man helst göra/återvinna vid inbromsning.

Dr. Mabuse skrev:
Om man håller sig till 0.1-0.3 bars överladdning kan man ju köra på E85 och inte behöva bry sig om komp-sänkning. Den kommer att göra mest nytta på låga varv, där E85 redan har ett övertag på bensinen, vilket bara gör saken ännu bättre! :D


Jag tror att man kan ha lite mer överladdning med E85 i en vanlig motor utan spikningsrisk.

Dr. Mabuse skrev:
Jag läste lite i tråden, och det var flera intressanta saker som togs upp. Något jag inte såg (eller missade för jag skummade igenom några sidor väldigt snabbt) vad att man kunde sätta spjällhuset framför turbon. Med spjället stängt kan elmotorn ligga på tomgång nära max-varv, och när man öppnar spjället kommer trycket omedelbart; ingen spool-up-lag...


Ja och en kraftig elmotorn borde hinna med att bygga upp tryck även om den inte laddar innan man gasar. Föreställ dig även att köra ca 50km/t på högst växeln och då slippa växla ner om man ska upp för en backe eller snabbt ska öka farten!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 12:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Försökte räkna lite på detta.

En 1,6l motor som snurrar 3000 rpm pumpar teoretiskt 0,04m3 luft/s

Anta att man kan uppnår 100% fyllnadsgrad (tack vara "turbon"?)

Om insugsröret har 70mm diameter (dvs 0,003848451 m2) så borde luften gå med en hastighet av 10,3937922037 m/s (37,4177 km/h) genom motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 20:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Försökte räkna lite på detta.
En 1,6l motor som snurrar 3000 rpm pumpar teoretiskt 0,04m3 luft/s

Att höja trycket på 0,04m³ per sekund med 0,3bar kostar 1,2 kW.
Om turbons verkningsgrad är 70% och elmotorn har 90% så är vi uppe i ~2kW. Vid 3000rpm. Vill vi gasa mer...?



Lite snabb huvudräkning så kostar min turbo runt 8kW förlorad effekt vid full gas på 6000rpm. Men satan vad den går då... :twisted: :lol:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-23 22:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Försökte räkna lite på detta.
En 1,6l motor som snurrar 3000 rpm pumpar teoretiskt 0,04m3 luft/s

Att höja trycket på 0,04m³ per sekund med 0,3bar kostar 1,2 kW.


Tack hur räknade du fram det?
Dr. Mabuse skrev:
Om turbons verkningsgrad är 70% och elmotorn har 90% så är vi uppe i ~2kW. Vid 3000rpm. Vill vi gasa mer...?

Lite snabb huvudräkning så kostar min turbo runt 8kW förlorad effekt vid full gas på 6000rpm. Men satan vad den går då... :twisted: :lol:


Kanske några såna http://www.banggood.com/RC-Model-12-Bla ... 12234.html
BildBild

Citat:
Description:
Motor Type: 2839-2600KV
Rotation Speed: 2600RPM/V
Thrust: 1.1kg--1.4kg
Max. Current: 35A--49A
Lipo Battery: 3S - 4S
Blade: 12 Blades


efter varandra skulle kunna öka trycket 0,05 bar styck? de drar ca 600W/st men har nog inte 70% * 90% verkningsgrad…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-24 14:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Försökte räkna lite på detta.
En 1,6l motor som snurrar 3000 rpm pumpar teoretiskt 0,04m3 luft/s

Att höja trycket på 0,04m³ per sekund med 0,3bar kostar 1,2 kW.


Tack hur räknade du fram det?

Jag utgick från att det är 0,04m³/s som ska tryckhöjas 0,3bar.
(Jag räknade inte med att den komprimerade luften får en lägre volym när den blivit komprimerad, men när vi säger 0,04m³ räknar vi ju med 100% fyllnadsgrad, till och börja med, vilket vi knappast får ens vid fullgas och 3000rpm)

0,3 bar räknar jag om till SI-enheter = 30'000Pa = 30'000 N/m²

0,04 m³/s * 30'000 N/m² = 1200 m³/s * N/m² = 1200 Nm³/m²s = 1200 Nm/s = 1200 W.

Ska man vara riktigt petig borde man först räkna ut hur stor volym okomprimerad luft som behöver komprimeras, men det blir krångligt för först måste vi ta reda på fyllnadsgraden i cylindern samt undertycket efter spjällhuset för att få reda på hur mycket draghjälp vi får från tryckfallet i insugningen, samt luftmotståndet genom slangarna in till-och-med spjället.
Men med 1bar absolut tryck i spjällhuset, 100% fyllnadsgrad och öppna rör in, så får vi lägga på 30% eftersom luften blir komprimerad.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-24 14:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Fläktar är en vetenskap i sig, men vad fläktarna har gemensamt är att man plottar in fläktens karaktäristik i ett tryck/flödes-diagram.

Bilden jag tänkte länka till var för bred för att få länkas till direkt.
Se båda bilderna i denna länk (scrolla ner en bit på sidan):
Under rubriken "The Fan Efficiency Curve"
http://www.nmbtc.com/fans/white-papers/ ... teria.html

Lite mer avancerade diagram visar ett område över och under det blåa kurvan som visar generellt eller typiskt arbetsområde. I det läget gäller det att hitta en fläkt som kan leverera så mycket som 30kPa vid ett flöde av 0,04m³/s.
Denna kurva visar fläktens arbetsområde vid ett specifikt varvtal. Sedan finns det diagram som beskriver hur fläktens arbetsområde förändras över varvtalen.

En fläkt som turbokompressorn, den är konstruerad för att leverera en kraftig tryckökning med lågt flöde, och det är där i det låga flödet som Fan Peak Efficiency är hög.

Axial-turbinerna (som ovan) är först och främst gjorda för att leverera ett högt flöde, och kroknar ganska snabbt när motståndet blir högt och flödet minskar. Några seriekopplade sådana skulle kanske kunna leverera 0,1bar sedan "orkar de inte" leverera mer tryck. I gengäld klarar de att hålla flåset uppe när man varvar ur motorn och får stort flöde genom motorn. De skulle kunna gå på konstant drivspänning eftersom övertrycket de genererar är så lågt att det inte stör när spjället är stängt.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-24 15:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Tack, har du någon ide hur vi kan tolka de 1,1-1,4kg "thrust" ca 10,8-13,78N ?

Jag hittar en jämförelse här http://www.aerospaceweb.org/question/pr ... 0195.shtml där en 747 motorer under constant flygning producerar 245295 N "thrust" vilket skulle motsvarar 65100 kW.

Med samma förhållanden och en motorn som ger 0,6 kW så kan fläkten ge 2,26N "thrust" max, om den skulle gå helt utan förlustar(!), så det stämmer inte alls.

Om fläkten skulle ha 25% verkningsgrad som en fläkt i din länk och (600W) elmotorn 90% så är de 135W kvar per fläkt till överladdning…

Citat:
As a general rule, fan efficiency increases with blade diameter and speed.


Så verkningsgraden skulle kunna bli bättre tack vara det höga varvtalet ca 35.000rpm (2600RPM/V x 13,5V) i kombination med 12 fläktblad borde den i varje fall kunna ge lite mera tryck än en vanlig datorfläkt.

Och om en elfläkt ger 0,05bar tryckhöjning i insuget så bör 2st i serie dubbla det och 4styck i serie väll ge ca 0,2 bar ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-04-24 20:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Jag tror inte det finns något enkelt sätt att räkna ut hur mycket tryck (och flöde) man kan få ut ur fläktarna. Inte från något så simpelt som att fläkten genererar 10-14N dragkraft.
Vi behöver fläktens "överföringsdiagram". Speciellt eftersom det skiljer sig så mycket hur de fördelar effekten mellan tryck och flöde, och verkningsgraden.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-25 08:28 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
vad gäller tryck och effekt så brukar man säga att 1 bar ger 100% effektökning vid givet varvtal.
om fläkten ger 0.2 bar ökar alltså motoreffekten med 20% vid det varvtalet...
om det är typ 2000rpm och motorn då ger 40hk utan fläkt så ger den 48 med fläkt.

trust kan omvandlas till bar och om man dividerar draget med fläktarean, men det gäller bara med just detta flöde.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-25 11:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Jag tror inte det finns något enkelt sätt att räkna ut hur mycket tryck (och flöde) man kan få ut ur fläktarna. Inte från något så simpelt som att fläkten genererar 10-14N dragkraft.


Om man föreställer sig att man tynger ner fläkten till ex till 1kg och riktar luftflödet rakt ner så borde en 14N kraft kuna lyfta upp massan (lite förnklad är det 14N-10 N kvar) och borde man inte kunna få fram arbete och effekten som fläkten då ger?

svante skrev:
trust kan omvandlas till bar och om man dividerar draget med fläktarean, men det gäller bara med just detta flöde.


Ja det tänkte jag också på.
Vid 14N thrust från fläkten i 75mm diameter röret bör isf trycket efter fläkten vara
14N/((0,0375m^2)*pi) = 3168,95176 Pa = 0,03 bar

Eller räknar jag fel?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-25 11:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Här finns f.ö. en kraftigare version med aluminium fläkt som kanske klarar statisk tryck bättre utan att deformera: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _CCW_.html

Citat:
Motor: 3274-3000kv High Performance EDF Brushless
EDF Unit: 74mm
Battery: 7.4v ~ 14.8v (2s ~ 4s Max)
AMP Draw: 78 amp (Max)
Watts: 1200 watts (Max)
Thrust: 2000g
ESC: 80-100A
Unit Weight: 264g


Den borde nästan kunna ge 0,05 bar om ovanstående beräkning från thrust stämmer.

0,05 bar skulle kunna ge 5% effekt höjning men kräva 1,2 kw elförbrukning, om generatorn + drivrem har 60% verkningsgrad får man offra 2kW motoreffekt. Det låter inte så bra, motorn måste då ge mer än 40kW innan det blir nån effektvinst, men om man kan generera elen "gratis" vid motorbromsning eller kanske tom med turbinen som generator när man inte gör fullgas (återvinna pumpförluster) så kan det väll vara ok.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-25 14:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
svante skrev:
trust kan omvandlas till bar och om man dividerar draget med fläktarean, men det gäller bara med just detta flöde.

Men vad är värdet på flödet?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011