Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Open Source Electric Supercharger
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=7112
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ fre 14-04-25 15:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Flödet framgår inte men det lär mätas stationärt med fritt flöde in och ut.

Jag antar att trycket efter fläkten initialt ökar när man stryper flödet i utblåset, men jag undrar om trycket öven kan minska igen när flödet bromsas (för) mycket?

Författare:  J.K Nilsson [ fre 14-04-25 19:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Men hörni. :lol:

Fläktar är bra på att flytta luft, inte att komprimera den. Titta på hur en jetmotor är uppbyggd med axialkompressor och en turbofläktmotor. En jetmotor som ska kunna flytta så mycket luft och avgaser att du kan flyga ett stort passagerarflygplan blir ju lång då du ska komprimera den insugna luften så att du kan använda bränsle för att skapa avgaser i sådan mängd att du får dragkraft att lyfta med. En stor fläktskiva i ett steg flyttar luftmassa så att du kan lyfta, motorkärnan används bara för att driva fläkten.

Vad vill jag säga med det här då? Jo att om vi ska använda axialfläktar för att komprimera luft för att använda i en bilmotor så lär vi få använda flera fläktsteg med ledskenor i mellan. Jag kan tänka mig att man kan uppnå en viss "blowereffekt" (som man har på stora tvåtaktsdieslar) för att kompensera för dålig volymetrisk effektivitet vid låga varv och stor spjällöpningsvinkel då gashastigheten sjunker. Du ökar helt enkelt gashastigheten, inte trycket.

J.K Nilsson

Författare:  aryan [ mån 14-04-28 16:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Jo jag vet att axialfläktar inte är bra på att bygga upp tryck, det funkar säkert bättre med en turbo liknande radialfläkt.

Men om en radialfläkt kan ge 0,3 bar som jag fick fram, är det kanske inte helt värdelöst och två radialfläktar efter varandra borde då kunna ge ca 0,6 bar.

Bättre vore det säkert att använa en halv turbo och använda den som flät till en riktig stark och högvarvig elmotor men då krävs kanske extra kyllning av motorn.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 14-04-29 02:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

aryan skrev:
Bättre vore det säkert att använa en halv turbo och använda den som flät till en riktig stark och högvarvig elmotor men då krävs kanske extra kyllning av motorn.

Jag har sett en variant där turbon kopplats via växellåda till apparatremmen.
Jag tror det var på Peugeot Sport Club forumet.

Författare:  aryan [ tis 14-04-29 08:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Intressant kan det varit en sån här? http://www.procharger.com/supercharger-cutaway.shtml

Bild

Turbon har 4,1 ggr högre varvtal än ingående axeln, sen kanske remmen också dubblar varvtalet? I så fall skulle turbinhjulet bara snurra 8 ggr fortare än vevaxeln, det är väll lite jämfört med en vanlig turbo men här är turbinen kanske förhållandevis stort.

Jag såg inte att det finns någon elektrisk koppling som t ex AC pump har, då bromsar denna kompressor motorn altid även när den inte gör nån nytta. Trots det påstår de att bränsleförbrukningen inte ökar vid normal körning i faq:
Citat:
Although roots superchargers have significant parasitic load and do dramatically decrease fuel economy, centrifugal superchargers will yield approximately the same fuel economy as normally aspirated engines, under normal throttle conditions. When racing, however, fuel enconomy will decrease given the supercharged engine's ability to consume additional fuel and produce additional horsepower.


Jag har lite svart att tro det kompressorn måste altid kräva en del effekt även när den inte pumpar så mkt luft? En liknande turbin men driven av en elektromotor eller med en elctrisk koppling borde vara mera ekonomisk iom att den bara behöver snurra när det behövs (=vid fullgas?).

Författare:  torbjorn [ tis 14-04-29 20:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Det fanns ju mekaniskt drivna turbokompressorer på en del sportbilar på 30-talet.
I boken "Bilmotorer och motorbränslen", Nils Gustafsson, 1942, finns det några bilder på sådana installationer. Ofta var utväxlingen mellan vevaxel och kompressor 1:5 - 1:6 på den tiden.

Författare:  aryan [ tis 14-04-29 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

De hade kanske inte en centrifigalkompressor utan en roots- eller skruv-kompressorer?

Författare:  torbjorn [ ons 14-04-30 13:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Open Source Electric Supercharger

Det finns flera bilder på kompressorer av båda typerna där, och det var just centrifugalkompressorer jag tänkte på när jag angav utväxlingen. Övriga typer var dels Roots och dels lamellkompressorer (alltså samma grundkonstruktion som t ex 70-talets luftpumpar för avgasrening, kompressorer för signalhorn, tryckluftverktyg).
Att döma av en rätt svepande formulering i texten så skulle centrifugalkompressorerna förekomma framför allt på amerikanska bilar samt flygmotorer, medan europeiska biltillverkare föredrog olika slags deplacementkompressorer.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/