Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=7164
Sida 1 av 1

Författare:  rope_pusher [ tor 14-07-10 22:56 ]
Inläggsrubrik:  Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Nu börjar det bli skarpt läge för att öka kompressionen i min 850. Den har börjat dra olja och jag måste därför ändå lyfta av toppen för motorrenovering. Då kan man passa på att fixa bättre kompression i pannan.

Att plana en B5252S topp för högre kompression är inte så lämpligt då den enligt rykte inte skall planas mer än några tiondelar, även om jag sett folk på nätet som planat 0.6 mm.

En annan sak jag funderade på var att sätta toppen på en dieselbotten, men dieslarna har 81 mm diameter medan B5252S har 83 mm. Att hitta nya kolvar som gör jobbet visade sig vara svårt, men jag är öppen för tips.

Ett annat sätt att öka kompressionen borde väl vara att byta stakarna? Dieselstakarna från D5 motorerna går längre som jag förstått det kan man öka kompressionen med längre stakar?

Jag letar efter metoder att öka kompressionen utan att behöva svetsa på skit på mina kolvar. Alla förslag tas tacksamt emot.

Äsch, jag provar och trycka in massa glasull i toppen. :)

Författare:  rope_pusher [ sön 14-07-13 09:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Ok, en helg av studera kolv, vevstake-utbud på nätet till ögonen blöder så har ett par nya alternativ dykt upp.

Jag kan byta vevstakar till 146 mm, men det finns inte att få tag i(det finns racingstakar på 147 mm till turbomotorerna och dem med orginalkolv minus drygt 1 mm skulle funka, men det är inga billiga stakar). Jag skulle kunna ta en kolv med högre kompressionshöjd på 3 mm, vilket blir 39 mm kompressionshöjd, några såna har jag inte hittat. Jag skulle kunna byta till turbostakarna med en kolv med 6,5 mm högre kompressionshöjd till runt 42.5 mm komphöjd, men några sådana till 83 mm diameter har jag inte hittat.

Nu tittar jag på två alternativ för att få ett större urval av kolvar att välja mellan. Det ena är att sätta in cylinderfoder, racingfoder är dock oerhört dyra. Men då skulle jag kunna få ned diametern på kolvarna till mellan 83-81 mm och få ett större sortiment kolvar att välja mellan. Det andra billiga alternativet är kolvringar, finns det kolvringar som gör det möjligt att använda en kolv med mindre diameter i min 83 mm topp? Hur mycket mindre kolv kan man använda med hjälp av kolvringar innan det börjar bli dåligt?

Författare:  nyfiken [ sön 14-07-13 11:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Jag är inte något speciellt kunnig på området så jag spånar mest här. Men alla dina tankespår strandar ju i att det ena eller andra inte finns eller fungerar inte ihop med det som finns.
Skulle det inte vara enklare att leta upp en färdig bil med fyrventilsmotor eller en med turbomotor direkt? Just turbo kan ju vara en fördelaktig egenskap med E85.

Författare:  rope_pusher [ sön 14-07-13 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Tja, man har det man har. Men jag VET att det går att lösa, så det är egentligen bara att handla 147mm stakarna och köra igång. Men återbruk är ju det bästa, så helst skulle jag sett att det funkade med standardgrejer som man kan plocka ihop på skroten. Sen har jag inga planer på att pensionera min gamla 850 efter bara 23 kmil (förre ägarna skötte den dåligt då den redan drar olja). Sugmotor vill jag ha för de är bränslesnåla. Sen är jag ingen riktig mekare utan bara en klåpare, en ny motor skulle också innebära en inlärningskurva, en ny bil skulle innebära att jag måste lära mig massa saker som jag redan vet om 850.

Medan jag ventilerar frustration, så kan jag även gnälla över att det är så svårt att få bra överskådlig information om motorer, det är onödigt döljande av information som rimligen borde tillfalla bilägaren med tanke på priset på en bil.

Det finns några intressanta Peugeot kolvar. Jag undrar om det är stora risker med att borra upp kolvars fästen till att passa den stora kolvbulten i Volvo. För om man borrar upp assymetriskt kan man hitta 0.5-1 mm höjd.

Vet inte hur jag skall tänka om man skall köpa en motor som är rolig att leka med, kanske skall man satsa på den minsta modellen i en vanlig motorserie, då finns det rimligen massa grejer på eftermarknaden.

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 14-07-13 14:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Går det inte att hitta en vev med lite större slaglängd? Förutom mer komp får du lite högre cylindervolym på köpet.

Författare:  nyfiken [ sön 14-07-13 18:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

http://www.acm-ab.se/spm-billet-vevaxel ... -mm/1319-0

Priset för en eftermarknadsprodukt tangerar priset för en annan bil.

Författare:  torbjorn [ mån 14-07-14 06:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kompressionsökningsmetoder Volvo 850 (B5252S)

Det är synd att moderna personbilsmotorer är så högvarviga, annars hade det kanske kunnat fungera att göra som på stationära dieslar när förra seklet var ungt - borra och gänga några hål i kolvtoppen och skruva fast en "brännplatta" ovanpå kolven.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/