Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 20:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag hade tänkt använda mig av den övre kylarslangen och bocka/löda koppar rör fram och tillbaka 4-5 gånger i ett 20-30 cm långt större kopparrör. Det borde väl fungera?

KarlMB har du någon bild över hur du löst problemet med att leda ut bränsleledningarna från kylvattenröret utan att få läckage?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
jag hade tänkt använda mig av den övre kylarslangen och bocka/löda koppar rör fram och tillbaka 4-5 gånger i ett 20-30 cm långt större kopparrör. Det borde väl fungera?



Koppla hellre in dig på något ställe där det cirkulerar kylvatten även när termostaten är stängd. I övre kylarslangen finns det ju inget varmvatten alls t ex vid landsvägskörning i -20 °C då allt varmvatten går till värmepaketet.
Det är bättre att sätta en sådan värmeväxlare t ex i serie med eller parallellt med värmepaketet.
Och: varför inte plocka en färdig dubbelrörsvärmeväxlare från ett skrotat gammalt absorptionskylskåp?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
INstämmer med Torbjorn, att koppla in sig på ledningen till värmepaketet är optimalt eftersom det alltid blir varmast och snabbast varmt där.
När man ingen värme vill ha i bilen, ja då behövs ingen förvärming heller, det har mina ständiga mätningar av tempen på etanolen strax före spridarna övertygat mig om.

Har ingen bild att snabbt länka till, tror jag, men tänk dig att du drar igenom ett 8 mm kopparbränslerör i det större röret och låter det sluta några cm utanför det.
Din ide om att dra ett rör fram o tillbaka i det varma vattnet funkar säkert lika bra som min lösning där jag drog bränsleröret inuti ett 22 mm kopparrör.
Sedan löder du det tätt så att kylvattnet inte kommer ut i skarvarna.
Jag använde de lödskarvar som vvs-branschen säljer för att ta mig ner från 22mm till 12, sedan har insidan av ett 12mm rör diam 10, och insidan av ett 10mm rör just diam 8...
Bränsleröret kan aldrig läcka eftersom det är obrutet mellan ändarna där du använder vanliga bränsleslangklämmor runt slangarna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 22:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jo värmepaketet skulle ju vara optimalt,
kan det vara slangen som går ut från motorn under termostathuset?
Citat:
När man ingen värme vill ha i bilen, ja då behövs ingen förvärming heller
men det är väl inte bra på vintern vill man ju ha värme i kupen och på sommarn vill man ju oftast ha kall luft? Menar du att förvärmningen inte gör någon nytta alls på sommaren?

Citat:
Jag använde de lödskarvar som vvs-branschen säljer för att ta mig ner från 22mm till 12, sedan har insidan av ett 12mm rör diam 10, och insidan av ett 10mm rör just diam 8...
varför stegar du ner till 8mm i 3 steg?

BTW var och hämtade ut den nyköpta BTRen idag så en ombyggnad till Dead end är inte långt borta ;)

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 09:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De flesta någotsånär moderna bilar har ju ingen värmekran, utan styr istället värmen genom att leda luften förbi värmepaketet när man vill ha kalluft.
Det förekommer också ibland att värmekranen fungerar som en shuntventil, så att vattnet leds förbi värmepaketet istället för att stängas av helt, när man stänger av värmen. Detta för att alltid ha samma vattencirkulationsförhållanden i motorn, oavsett om värmen är på eller inte. Det förekommer också ibland att t ex vattenkylda oljekylare, förvärmning av spjällhus och liknande är anslutet i serie med värmepaketet, och till sådana saker vill man ju vara säker på att det alltid cirkulerar vatten.

Det är bäst att studera hela kylvattenkretsen noga, om inte annat finns det säkert ett schema över den i någon verkstadshandbok eller teknisk beskrivning över bilen, innan du avgör var bränsleförvärmaren ska kopplas in. Man kan ibland få bra ledtrådar om hur kylsystemet fungerar genom att titta i inkopplingsanvisningar för vattenvärmande bensinvärmare (Webasto och liknande) på aktuell bilmodell.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
jo värmepaketet skulle ju vara optimalt,
kan det vara slangen som går ut från motorn under termostathuset?


Nej, det är troligen returen ifrån värmepaketet, även det vattnet är ju iofs rätt varmt, fast inte kanske mitt i vintern efter en kallstarrt med full defroster.

Citat:
Citat:
När man ingen värme vill ha i bilen, ja då behövs ingen förvärming heller
men det är väl inte bra på vintern vill man ju ha värme i kupen och på sommarn vill man ju oftast ha kall luft? Menar du att förvärmningen inte gör någon nytta alls på sommaren?


Ja, och även om varm etanol skulle vara bättre än kall så har jag 30-40 grader utan värmen på sommartid. (Mkt värme leds över till spridarna)

Citat:
Citat:
Jag använde de lödskarvar som vvs-branschen säljer för att ta mig ner från 22mm till 12, sedan har insidan av ett 12mm rör diam 10, och insidan av ett 10mm rör just diam 8...
varför stegar du ner till 8mm i 3 steg?


Direkta övergångar finns förstås från t.ex 22 till 10 mm, men de kostar 3 ggr så mkt..

Citat:
De flesta någotsånär moderna bilar har ju ingen värmekran, utan styr istället värmen genom att leda luften förbi värmepaketet när man vill ha kalluft.
Det förekommer också ibland att värmekranen fungerar som en shuntventil, så att vattnet leds förbi värmepaketet istället för att stängas av helt, när man stänger av värmen. Detta för att alltid ha samma vattencirkulationsförhållanden i motorn, oavsett om värmen är på eller inte. Det förekommer också ibland att t ex vattenkylda oljekylare, förvärmning av spjällhus och liknande är anslutet i serie med värmepaketet, och till sådana saker vill man ju vara säker på att det alltid cirkulerar vatten.


Ja, jag har ju en Mercedes, och på 190:an ifrån 80-talet så stängs vattnet av via en enkel vacuumventil när man drar båda värmerattarna till kallt inne i bilen, annars räcker det att en av rattarna står på lite mer än noll för att det skall vara fullt flöde igenom värmepaktetet.
På en W124 och dyrare modeller är det dock två olika utlopp för vattnet som styrs av varsin pulsventil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 19:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
brukar slangen till värmepaketet gå på andra sidan motorn lr?


så man kan inte räkna med någon sjunkning av förbrukning under sommartid med lr utan förvärmning?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 20:48 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
askilje skrev:
brukar slangen till värmepaketet gå på andra sidan motorn lr?


så man kan inte räkna med någon sjunkning av förbrukning under sommartid med lr utan förvärmning?


Vilken av dina bilar är det du undrar över?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 20:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det är saaben :)

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 14:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Förlorar man mycket värmeöverföring på att använda glödgade förkromade kopparrör istället för råa kopparrör? Lättare att böja osv tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är ingen skillnad i praktiken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 18:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kylarslangarna som går in i kupén är ju inte varma alls i jämförelse med kylarslangen som går in i kylaren, kunde hålla handen på dem... Kylarslangen till kylaren var dock för varm för att hålla handen på. Det är där jag ska koppla in mig alltså?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Kylarslangarna som går in i kupén är ju inte varma alls i jämförelse med kylarslangen som går in i kylaren, kunde hålla handen på dem... Kylarslangen till kylaren var dock för varm för att hålla handen på. Det är där jag ska koppla in mig alltså?


Hmm...har din bil alltså värmekran? Blir inte slangarna till värmepaketet varma om du har värmen på för fullt heller?
Om värmekranen sitter i motorrummet och har en shuntledning som släpper vattnet förbi värmepaketet när värmen är avstängd, så bör du koppla in dig mellan motorn och värmekranen.

Leta fram en bra ritning, schema eller teknisk beskrivning för kylvattenkretsen i bilen och studera den grundligt innan du funderar mer på var du ska koppla in värmeväxlaren. Som jag skrev förut (i den här tråden?) så kan du också få god hjälp av att undersöka hur en vattenvärmande bensinvärmare ska kopplas in. Antingen genom att läsa på i monteringsanvisningar för värmare eller genom att ta en titt under huven på en likadan bil som har värmare monterad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 12:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
one fuel heater installed on car (Tavria) with carburetor (Solex) - plugged to carburetor heater pipe, diameter is 10 mm, always hot.

output fuel pipe is very hot, fuel consumption is lower, and fixed one problem - when accelerator pedal pressed fast, car at first
even lower speed, then start to accelerate.

cause of this problem is construction of additional acceleration pump - it inject additional fuel by one thin, not atomised stream and ethanol have no time to evaporate - so we have very lean burn. Hot ethanol evaporates much better.

intake air heater (intake from near of hot output collector) slightly helps, but not enough. fuel heating is solving of this problem.

Bild

Bild


Senast redigerad av Obormot sön 09-10-04 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 13:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
kommer bränsle och kylvattenledningar hålla tätt om man bara drar åt med slangklammer ovanpå kopparrören?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011