Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 11:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fredrik skrev:
Här kommer min enkla lösning:
Drog bränsleslangen utmed övre kylarslangen och satte rörisolering runt.
Det värmer bränslet bra.
Bild


En vidarutveckling av denna enkla och bra lösning skulle kunna vara att ta en bit bränslekopparrör istället för bränsleslang under isoleringen, det gör värmeöverföringen betydligt bättre.

Är det värmepaketets eller kylarslangen som du använder? Kylarslangen är inte lika smart iom att det tar längre tid (pga termostaten) innan den bli varm.

/Aryan

Ps ILO är kass har jag också upplevt, ytterhöljet spricker, men Trelleborg svarta slang funkarl lika bra som den gröna?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 13:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Trelleborgs gröna ( köpt hos tex OK-Q8 ) har betydligt längre livslängd.
ILO-slangarna börjar rätt som det är spricka på utsidan. Vissa konverterare har sett detta fenomen nästan direkt efter montage.


Ingen som har en backupp på vår lista på undermåliga slangar..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller undermåliga slangar så bör väl ILO nämnas absolut först. Det stora felet med ILO-slangar är, som sagt, att ytterhöljet spricker.

Sedan kommer Idealcarbur (Manuli) som verkar vara av mycket ojämn kvalitet. Vissa sådana slangar blir stenhårda efter kort tid, andra sväller och mjuknar. De kan bli så mjuka och svampiga att en slangklämma mosar eller skär sönder slangen! De slangarna förekommer både gröna och svarta.

Det har också förekommit gröna slangar utan firmamärke, de är bara märkta "BLYFRI / BLYAD BENSIN", som blir stenhårda efter något år.

Tygomspunna slangar av gammal tysk standardtyp ska man alltid vara misstänksam mot, vare sig de sitter fabriksmonterade i någon bil eller är köpta på biltillbehörsfirmor. Biltema hade sådana slangar för några år sedan, innan de gick över till ILO. Det lömska med dem är att tygomspinningen kan se ut som ny fastän gummit är fullständigt söndervittrat, en sådan slang är ofta fuktig av bränsle utanpå. Om man tar loss den och blåser i ena änden så går det lika lätt vare sig man håller för andra änden eller inte.

När det gäller bättre sorters slangar så ska man väl främst nämna Trelleborg (förekommer både svarta med blå text och gröna), de säljs på t ex OKQ8 och olika industrigummifirmor. Mekonomen håller enligt uppgift på att gå över från ILO till Trelleborg.

Semperit tycks hålla bra, likaså en märkeslös slang som jag köpte för ett par år sedan på Dunlop Hiflex i Norrköping.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mercedes verkar använda slangar från Continental.
Och de verkar hålla hur länge som helst. Även med sprit på insidan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 09:12 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
aryan skrev:
Är det värmepaketets eller kylarslangen som du använder? Kylarslangen är inte lika smart iom att det tar längre tid (pga termostaten) innan den bli varm.
/Aryan


Det är kylarslangen, eftersom den är nära förgasaren.
Ska kolla om det kanska går att nyttja värmepaketslangen istället.
Men kan det inte bli problem om bränsleslangen är för lång?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 16:47 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
aryan skrev:
En vidarutveckling av denna enkla och bra lösning skulle kunna vara att ta en bit bränslekopparrör istället för bränsleslang under isoleringen, det gör värmeöverföringen betydligt bättre.


Oj, nu blev det för avancerat för mej. :shock:
Hur ansluter du bränslekopparrör till bränslegummislang på ett bra sätt?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-24 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fredrik skrev:
aryan skrev:
En vidarutveckling av denna enkla och bra lösning skulle kunna vara att ta en bit bränslekopparrör istället för bränsleslang under isoleringen, det gör värmeöverföringen betydligt bättre.


Oj, nu blev det för avancerat för mej. :shock:
Hur ansluter du bränslekopparrör till bränslegummislang på ett bra sätt?


Det brukar gå bra att bara trä på bränsleslangen på röränden och sätta fast den med slangklämma, så länge det rör sig om en förgasarmotor och mycket lågt bränsletryck. Många förgasare, bränslepumpar och bränslefilter har ju släta slangnipplar utan minsta antydan till vulst eller hullingar, och det fungerar utmärkt. Se bara till att rör- och slangdimension passar ihop.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 17:04 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-26 08:31
Inlägg: 4
Hej
Har byggt en liknande konstruktion med 22mm kopparrör som jag skarvat på kylarslangen och sedan bränslerör i koppar massa varv runt.

det jag undrar är om de kommer att äga rum nån galvanisk effekt som kanske är negativt för aluminium detaljerna i kylsystemet. man har ju hört att koppar o alu inte går så bra ihop. fast nu har de ju försig ingen fysisk kontakt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 20:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
polosport skrev:
Hej
Har byggt en liknande konstruktion med 22mm kopparrör som jag skarvat på kylarslangen och sedan bränslerör i koppar massa varv runt.

det jag undrar är om de kommer att äga rum nån galvanisk effekt som kanske är negativt för aluminium detaljerna i kylsystemet. man har ju hört att koppar o alu inte går så bra ihop. fast nu har de ju försig ingen fysisk kontakt.


Tror inte att det är nått problem när det inte finns kontakt.

Din konstruktion i värmepaketsslangen borde vara optimalt för bränsleuppvärmningen. När det är en insprutningsmotor pumpar man ifs rund så snabbt att det ändå kan vara svårt att få någon större upvärmning men kanske skulle ha en värme återvinning av "avlopppet" med värmeväxlare..

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
polosport skrev:
Hej
Har byggt en liknande konstruktion med 22mm kopparrör som jag skarvat på kylarslangen och sedan bränslerör i koppar massa varv runt.

det jag undrar är om de kommer att äga rum nån galvanisk effekt som kanske är negativt för aluminium detaljerna i kylsystemet. man har ju hört att koppar o alu inte går så bra ihop. fast nu har de ju försig ingen fysisk kontakt.


Se till att koppardelarna inte är jordade utan "svävar fritt" elektriskt sett, alltså anslutna med gummislangar både på kylvatten- och bränslesidan, och inte ligger an mot något jordat heller.

På bilar som har ständiga problem med avlagringar i kylsystemet, att kylvätskan blir brun osv så är orsaken ofta att kylaren har råkat bli jordad av någon anledning. Den är ju alltid isolerad genom gummifästen etc från fabrik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-10 15:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har det blivit lite kallt och inspirerande att göra en etanolvärmare.

Lite suddig bild:

Bild

Borde ha funkat bra men jag var lite snabb, min bilvärmeslang är nog inte 22 mm invändigt, borde ha varit 18 eller 15 mm rör istället, såg jag i efterhand :-/

Nuja jag har iaf en värmare till nått, jag får väl montera den i bussen men den körs ju inte på vintern, kanske får värme lite varmvatten med den eller nått :-).

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränslevärmare
InläggPostat: lör 07-02-10 15:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Förminskningsnipplar finns ju på Clas Ohlson:
Löddelar
för hårda och mjuka kopparrör.

Förminskningsnippel passande löddelar. 2 st./förp.
Art. nr. 1- Antal Köp
30-9045 15-12 mm 29,00 st.
30-9046 22-12 mm 69,00 st.
30-9047 22-15 mm 39,00 st.

Något kanske passar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-10 16:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja självklart!! Det är försåss en mkt bra ide! Jag kansnke to ha de liggande någonstans.

Nackdelen annars med ett smalare rör att de dels blir svårare att klara snävare svängen utan att knäcka röret samt att väreväxlaryten blir mycket minder om jag inte gör den mkt längre.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Nu har det blivit lite kallt och inspirerande att göra en etanolvärmare.

Lite suddig bild:

Bild

Borde ha funkat bra men jag var lite snabb, min bilvärmeslang är nog inte 22 mm invändigt, borde ha varit 18 eller 15 mm rör istället, såg jag i efterhand :-/

Nuja jag har iaf en värmare till nått, jag får väl montera den i bussen men den körs ju inte på vintern, kanske får värme lite varmvatten med den eller nått :-).

/Aryan


Snygg!
Och mer utrymmeseffektiv än min koncentriska lösning. Lite mer lödning dock.
Roligt att du testar soppavärmning, Aryan :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07-12-07 17:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Då var man igång igen med vinterbilen. (MB-190E -86 =KE-jet utan kat)
I år har jag förlängt kopparrörsvärmeväxlaren till ca 80 cm, dubbelt mot vad jag hade från början.
(Och tagit bort allt vad luftförvärmning heter utom att jag tar luften från motorrummet istället för framför kylaren som originalet)
Nu ser jag på temperaturen att det inte spelar ngn roll hur mkt soppa som går åt, den är aldrig under +23-24 grader (innan termostaten öppnat och motorrummet värmer insprutarrören utifrån till 30-60 grader).
(Kanske kan det löna sig att isolera rören med ngt skumliknande för att snabbare få upp tempen om inte kylaren blir varm nog, men det får komma senare)
Och det bästa av allt är att jag numera har en etanolbil som inte drar en droppe mer etanol än den drog i orginalutförande på bensin!
Sista tanken var förbrukningenen endast 0,86 l/mil!
Detta med samma typ av körning som kanonstabilt alltid nästan låg på 1.00 l/mil tidigare utan bränsleförvärmning.
Jag har dessutom endast använt motorvärmare till 2 av ca 10 kallstarter.
Nu har det ju inte varit så kallt än, ca 3-8 grader varmt varje dag, så jag skall uppdatera med nya siffror senare (om kylan kommer).
För vetenskapen skall jag givetvis koppla bort värmaren en tankkörning vid samma kalla väderlek för ett sista evidens!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011